Veľké rozdelenie motorov: Aké piestové spaľovacie motory existujú?
Piestové spaľovacie motory sa rozdeľujú podľa rôznych kritérií a kategórií. Jednotlivé kategórie sú však vzájomne nezávislé a tak sa v tomto prípade nedá vytvoriť jednoduchá stromová štruktúra.
Keďže je piestových spaľovacích motorov a ich konfigurácií nespočetne veľa, prinášame ti toto prehľadné, základné rozdelenie motorov, ktoré by mal ovládať snáď každý milovník automobilov či inej techniky.
Obsah
- Rozdelenie piestových spaľovacích motorov
- Podľa spôsobu spaľovania
- Podľa použitého paliva
- Podľa spôsobu plnenia valcov
- Podľa pracovného obehu
- Podľa spôsobu zapaľovania zmesi
- Podľa miesta prípravy zmesi
- Podľa spôsobu prípravy zmesi
- Podľa spôsobu chladenia
- Podľa konštrukčnej úpravy (účelu motora)
- Podľa rozvodu
- Podľa zdvihového objemu
- Podľa pohybu piesta
- Podľa počtu kľukových hriadeľov
- Podľa polohy valcov
- Podľa počtu valcov
- Podľa vzájomného usporiadania valcov
Rozdelenie piestových spaľovacích motorov:
Podľa spôsobu spaľovania:
motory s vonkajším spaľovaním (Stirlingov motor)
motory s vnútorným spaľovaním (väčšina piestových spaľovacích motorov)
Podľa použitého paliva:
benzínový motor
naftový motor
plynový motor
hybridný motor (kombinácia elektromotora a spaľovacieho motora)
rôznokvapalinové motory (môžu prejsť na spaľovanie iného paliva)
dvojpalivové motory (spaľujúce viac druhov paliva)
motor na tuhé palivo (napríklad na práškové uhlie)
Podľa spôsobu plnenia valcov:
Atmosférický motor - Nepreplňovaný motor, či inak motor s atmosférickým plnením, je motor, pri ktorom je nasávanie zabezpečené len podtlakom vyvolaným pohybom piesta vo valci.
Preplňovaný motor - Prídavné zariadenie plní valce vyšším tlakom ako je atmosférický. Motor môže byť preplňovaný buď kompresorom alebo turbodúchadlom.
Podľa pracovného obehu:
Podľa spôsobu zapaľovania zmesi:
Zážihový motor - Zmes je zapálená elektrickou iskrou zo zapaľovacej sviečky.
Vznetový motor - Zmes je zapálená pomocou kompresného tlaku/tepla.
Žiarový motor - Zmes je zapálená od rozžhaveného telesa, ktoré sa počas chodu motora udržiava rozžhavené teplom so spaľovania či iným vonkajším tepelným zdrojom.
Podľa miesta prípravy zmesi:
s tvorbou zmesi mimo pracovného priestoru (napríklad v karburátore či sacom potrubí)
s tvorbou zmesi v pracovnom priestore (vznetové motory a motory s priamym vstrekovaním paliva)
Podľa spôsobu prípravy zmesi:
pomocou karburátora
pomocou vstrekovacieho zariadenia
Podľa spôsobu chladenia:
motory so zmiešaným chladením
Podľa konštrukčnej úpravy (účelu motora):
ventilový motor
piestorozvodový
poloventilový
šupátkový
pološupátkový
Podľa rozvodu:
s kanálovým rozvodom (dvojtaktný motor)
s posúvačovým rozvodom
s ventilovým rozvodom
Motory s ventilovým rozvodom ďalej rozdeľujeme:
s ventilovým rozvodom F (jedným ventilom na boku valca a druhým v hlave valcov)
s ventilovým rozvodom SV (s ventilom na boku valca)
s ventilovým rozvodom OHV (s ventilmi v hlave valcov)
s ventilovým rozvodom SOHC/OHC (s ventilmi aj vačkovým hriadeľom v hlave valcov)
s ventilovým rozvodom DOHC/2xOHC (s ventilmi a dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov)
s ventilovým rozvodom CIH (s ventilmi a vačkovým hriadeľom v hlave valcov)
s kombinovaným rozvodom (vstup zmesi je zvyčajne riešený kanálom a výstup ventilom)
Podľa zdvihového objemu:
Od zdvihového objemu niekoľkých cm3 až po niekoľko litrové motory
Podľa pohybu piesta:
motory s priamočiarým vratným pohybom piesta
motory s rotačným pohybom piesta, ako napríklad Wankelov motor či rotačný motor
Podľa počtu kľukových hriadeľov:
Jednohriadeľové motory:
Jednoradové motory:
radový motor (všetky valce sú zoradené v jednej rade)
Dvojradové motory:
motor s valcami do A
Trojradové motory:
Štvorradový motor:
Viacradové motory:
Viachriadeľové motory:
Podľa polohy valcov:
stojatý
ležatý (BOXER)
šikmý
Podľa počtu valcov:
dvojvalcový
trojvalcový
štvorvalcový
päťvalcový
šesťvalcový
osemvalcový
desaťvalcový
dvanásťvalcový
viacvalcový motor