AUTORIDE

Krížový motor alebo aj motor s valcami do X: O aký typ motora ide?

Krížový motor
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Krížový motor alebo tiež motor s valcami do X je typ štvorvalcového alebo štvorradového jednohriadeľového piestového spaľovacieho motora. Priečny rez krížového motora tvorí tvar písmena X.

Krížový motor je špeciálny typ hviezdicového motora, no ak má motor len štyri valce ide zároveň aj o plochý motor.

Obsah

Ako vznikol krížový motor?

Krížový motor (X) vznikol spojením dvoch vidlicových motorov dohromady, respektíve je od nich odvodený. Tento typ motora využíva len jeden kľukový hriadeľ, ku ktorému sú piesty prichytené pomocou ojníc rovnako ako pri hviezdicovom motore.

Jeden piest je teda pripojený ku kľukovému hriadeľu priamo hlavnou ojnicou, ktorá má závesné oko. K tomu sú pripevnené ojnice ostatných piestov pomocou čapov.

Konštrukcia krížového motora

Výskyt krížových motorov je však veľmi zriedkavý, a to hlavne z toho dôvodu, že boli ťažšie a komplikovanejšie ako hviezdicové motory, ktoré ich nahradili. Pri rovnakom počte valcov je však konštrukcia krížového motora v porovnaní s konštrukciou vidlicového motora kompaktnejšia.

Krížový motor bol používaný najmä počas druhej svetovej vojny, no dnes už je tento typ motora zastaralý a nepoužíva sa. Väčšina motorov s valcami do X je teda z obdobia druhej svetovej vojny. Tieto motory boli navrhnuté na pohon väčších vojenských lietadiel ako napríklad bombardérov. Taktiež väčšina známych krížových motorov je dvadsaťštyrivalcových.

Dvadsaťštyrivalcový krížový motor (X24)

Dvadsaťštyrivalcový krížový motor (X24) je jednou z mála známych konfigurácii motorov typu X, ktoré boli vyrobené. Tento typ motora bol zostrojený z dvoch vidlicových dvanásťvalcov spojených jedným kľukovým hriadeľom.

Táto konštrukcia motora je ľahšia ako konštrukcie motora s valcami do W alebo H, ktoré sa taktiež používali pre pohon lietadiel, no vyžadujú dva kľukové hriadele.

Záver

Krížové motory však mali svoje využitie okrem lietadiel nájsť aj pod kapotou automobilov, bohužiaľ k tomu nikdy nedošlo. Pôvodne to plánoval Henry Ford so svojím prototypom motoru X8, ktorý bol nakoniec nahradený motorom V8. Avšak ktovie, možno, že sa jedného dňa dočkáme nasadenia krížového motora pod kapotou automobilu.