Jednovalcový motor: Jeho výhody, nevýhody a nasadenie
Jednovalcový motor je piestový spaľovací motor s jedným valcom. Zároveň sa však jedná aj o najjednoduchší typ piestového spaľovacieho motora.
Jednovalcový motor je teda základná konfigurácia piestového spaľovacieho motora, ktorý je najčastejšie zostrojený ako zážihový motor spaľujúci benzín, LPG alebo CNG, no tiež, avšak menej často, môže byť zostrojený aj ako vznetový motor spaľujúci naftu.
Obsah
Jednovalcový motor a jeho konštrukcia
Jednovalcový motor je veľmi jednoduchý a kompaktný. Jeho chladenie je tiež oveľa jednoduchšie v porovnaní s viacvalcovými motormi, čo umožňuje ušetriť značné množstvo hmotnosti ale aj priestoru. Toto pravidlo platí dvojnásobne v prípade, ak motor používa chladenie vzduchom.
Vzduchom chladený motor: Aké sú jeho výhody a nevýhody?
Medzi ďalšie výhody tohoto motora možeme zaradiť aj jeho nízku výrobnú cenu, čím sa stáva pre rôznych výrobcov strojov a iných zariadení veľmi dobrou voľbou.
Nevýhodou jednovalcových motorov je však fakt, že si vyžadujú väčší zotrvačník ako viacvalcové motory, čím sa vyrovnáva ich nepravidelný chod. Použitie veľkého a ťažkého zotrvačníka však negatívne vplýva na dynamiku motora. Motor je teda lenivejší, má horšie zrýchlenie a taktiež je menej pružný.
Nepravidelný chod motora: Toto je 10 najčastejších príčin
V základnom usporiadaní je jednovalcový motor tiež veľmi náchylný na vibrácie, ktoré sú v niektorých aplikáciach prijateľné, no v iných zas nie. To je práve dôvod, prečo je v niektorých prípadoch vybavený vyvažovacím hriadeľom.
Väčšina jednovalcových motorov je vybavená jedným piestom, no existujú aj konfigurácie jednovalcového motora, ktoré majú v jednom valci dva piesty zdieľajúce spoločnú spaľovaciu komoru. Takéto motory sa označujú ako Split-Single a o ich konštrukcii a princípe práce si podrobnejšie napíšeme v ďalšom článku.
Využitie jednovalcového motora
Využitie jednovalcových motorov je veľmi rozsiahle, no svoje uplatnenie nachádzajú najmä v malých dopravných prostriedkoch, ako sú motorky, skútre, mopedy či motorové bicykle.
Svoje uplatnenie však tieto motory našli aj v menších strojoch a záhradníckom vybavení, ako napríklad v kosačkách, malotraktoroch, motorových pílach, čerpadlách a podobne. Dávnejšie však jednovalcový motor poháňal aj automobily či menšie lode.
Záver
Ktovie, či sa výrobcovia automobilov jedného dňa opäť nezbláznia a pri dnešnom trende znižovania objemu a počtu valcov nenasadia jednovalcové motory do niektorých nových automobilov.