AUTORIDE

VR motor: O aký typ motora ide a aké sú jeho výhody?

VR motor
Pod kapotou
Publikoval Denis  

VR motor je špeciálna konfigurácia piestového spaľovacieho motora, ktorá kombinuje výhody vidlicového a radového motora. Tento zdanlivo nezmyselný konštrukčný návrh motora bol vyvinutý spoločnosťou Volkswagen.

Úlohou konštruktérov bolo totiž vytvoriť viacvalcový motor s malými rozmermi, aby ho bolo možné umiestniť vpredu naprieč nad prednú nápravu automobilu, ako výkonnejšiu náhradu za radové štvorvalce.

Obsah

Poďme si teda povedať niečo o tejto špeciálnej konfigurácii motora, ktorá sa bohužiaľ už dnes nevyužíva. Novodobým trendom je totiž zmenšovať zdvihové objemy a rozmery motorov odobratím jedného či viacerých valcov.

História VR motora v skratke

Konfigurácia VR motora bola vyvinutá koncom 80-tych rokov 20. storočia spoločnosťou Volkswagen. VR motor sa vyrábal ako šesťvalcový VR6, no neskôr k nemu pribudol aj päťvalcový VR5. Oba tieto motory boli vybavené dvomi alebo štyrmi ventilmi na jeden valec, pričom ich valce boli umiestnené v jednom bloku motora a tým pádom využívali len jednu hlavu valcov.

Motory VR5 a VR6 boli montované do rôznych modelov Volkswagenu. Presnejšie išlo o modely Passat, Golf, Bora a Jetta. Konštrukcia VR motora však poslúžila aj ako základ aj pre vývoj W motora spoločnosti Volkswagen. O tomto type motora si ale napíšeme v inom článku.

VR motor

Ako som už spomínal, VR motor kombinuje výhody vidlicového a radového motora. Z technického hľadiska však VR motor patrí do rodiny vidlicových motorov. VR motor je charakteristický veľmi malým uhlom medzi radami valcov (obvykle 10.5° alebo 15°).

Označenie VR pochádza z kombinácie prvých písmen slov vidlicový motor (nemecky: V-Motor) a radový motor (nemecky: Reihenmotor). VR motor má dve rady valcov v jednom spoločnom bloku a jednu hlavu valcov, pričom sa vyrábal ako päťvalcový motor VR5 alebo šesťvalcový motor VR6.

VR6 motor

VR6 VSR motor

Motor VR6 bol navrhnutý spoločnosťou Volkswagen pre uloženie motora vpredu naprieč nad prednou nápravou. Tento motor má totiž medzi dvoma radami valcov úzky uhol 15°, čo znamená, že je oveľa kompaktnejší na priečne uloženie vpredu automobilu ako klasický motor V6.

Úzky uhol medzi valcami tiež umožňuje použitie len jednej hlavy valcov. Medzi ďalšie výhody VR6 oproti V6 môžeme zaradiť aj to, že je jeho dĺžka len o niečo väčšia ako dĺžka radového štvorvalca (R4).

Pohon ventilov je zabezpečený prostredníctvom dvoch vačkových hriadeľov nachádzajúcich sa v hlave valcov. Takáto konštrukcia je jednoduchšia a výrobné náklady sú nižšie ako pri klasických motoroch V6.

Prvé VR6 motory mali 12 ventilov (dva na jeden valec), pričom ventily boli poháňané pomocou dvoch vačkových hriadeľov. Každý vačkový hriadeľ tak ovládal 3 sacie a 3 výfukové ventily v jednom rade valcov.

Neskoršie verzie VR6 boli vybavené 24 ventilmi (štyrmi na jeden valec). Tieto motory mali taktiež dva vačkové hriadele, avšak jeden ovládal všetky sacie ventily a druhý vačkový hriadeľ zas ovládal všetky výfukové ventily.

VR5 motor

Motor VR5

Motor VR5 vznikol na základe myšlienky odstránenia jedného valca z motora VR6. Táto myšlienka bola inšpirovaná úspechmi trojvalcového vidlicového motora Honda v súťažiach MotoGP. Motor VR5 od spoločnosti Volkswagen má zdvihovým objemom 2,3 litra, výkon 110 kW a maximálny krútiaci moment 210 Nm.

Pri motore VR5 zvierajú voči sebe obe rady valcov uhol 15°. To však so sebou kvôli konštrukcii bloku motora nesie nutnosť vysunúť valce tak, že sa ich pozdĺžne osi pretínajú pod osou kľukového hriadeľa.

Ojnice sa tým pádom pohybujú po rôznych dráhach pri pohybe smerom hore a dole, čo vedie k rôznym problémom pri vyvažovaní tohoto motora. Motory VR5 boli použité v automobiloch Volkswagen Passat, Volkswagen Golf a Volkswagen Bora.