Vejárový motor (W motor): Vedel si o aký typ motora ide?
Vejárový motor, taktiež nazývaný ako motor s valcami do W, v angličtine označovaný aj ako Broad Arrow (široká šípka), je typ trojvalcového alebo trojradového piestového spaľovacieho motora.
V tomto článku si posvietime na konštrukciu ako aj konfigurácie W motora a predovšetkým na vejárový motor.
Obsah
Konštrukcia W motora
Motor je tvorený troma radami valcov, pričom krajné rady valcov sú šikmo sklonené a súmerné okolo zvislej osi prostredného radu valcov. Všetky valce sa nachádzajú nad kľukovým hriadeľom, pričom priečny rez motora tvorí písmeno W, rovnako ako pri vidlicových motoroch písmeno V.
Vidlicový motor alebo tiež sen mnohých motoristov. Vieš o ňom všetko?
Úplne laicky a v skratke by sme teda mohli považovať vejárový motor za vidlicový motor, ktorý však má medzi svojimi dvoma radami valcov umiestnenú ešte tretiu, prostrednú radu valcov.
Motor W môže byť skonštruovaný v rôznych konfiguráciách, avšak len jediná z týchto konfigurácií je označovaná ako vejárový motor. Ostatné konfigurácie sú označované len ako motory W alebo nesú svoje vlastné označenie.
Konfigurácie W motora
Tri banky valcov s jedným kľukovým hriadeľom (vejárový motor, broad arrow)
Štyri banky valcov s jedným kľukovým hriadeľom (motor W, double V, dvojité V)
Dve banky valcov s dvoma kľukovými hriadeľmi
Keďže tento článok je zameraný práve na vejárový motor, budeme sa venovať hlavne jemu, no stručne si povieme aj o ostatných konfiguráciách W motora.
Vejárový motor
Pri konštrukcii tohoto typu motora sú použité tri banky valcov, ktoré sú pripojené k jednému spoločnému kľukovému hriadeľu. Jeden z prvých vejárových motorov sa nazýval Anzani a bol postavený v roku 1906. Išlo o 3-valcový motor, ktorý sa používal v motocykloch Anzani.
Rovnaký motor poháňal aj lietadlo Blériot XI, s ktorým Louis Blériot vykonal 25 júla 1909 prvý let cez kanál La Manche. Vejárový motor sa používal aj v mnohých ďalších lietadlách, avšak vo väčších prevedeniach, presnejšie ako 12-valec W12 alebo 18-valec W18.
Vejárový motor bol taktiež použitý aj v rýchlostných automobiloch stavaných na zdolanie rýchlostných rekordov. Medzi najznámejšie takéto automobily patrí napríklad Napier-Campbell Bluebird II z roku 1927.
Motor chladený kvapalinou: Ako funguje chladenie kvapalinou?
Ten bol vybavený 12-valcovým motorom, označovaným ako Napier Lion VIIA W12, ktorý bol chladený vodou, pričom každá z troch bánk obsahovala 4 valce. Motor bol tiež vybavený 2 sacími a 2 výfukovými ventilmi, ktoré boli poháňané rozvodom DOHC. Motor mal zdvihový objem 22,3 litra a dosahoval bez preplňovania výkon 370 kW / 500 koní.
Zdvihový objem: Čo to je a čo určuje?
Medzi najvýkonnejšie vejárové motory, ktoré poháňali rýchlostné automobily, môžeme zaradiť motor Napier Lion VIID W12, ktorý v roku 1931 poháňal Campbell-Napier-Railton Blue Bird.
Tento motor mal zdvihový objem 23,9 litrov a bol preplňovaný pomocou kompresoru. Jeho maximálny výkon činil ohromných 1450 koní. Campbell-Napier-Railton Blue Bird s motorom Napier Lion VIID W12 stanovil v roku 1932 rýchlostný rekord neuveriteľných 404 km/h.
Štvorbankové prevedenie W motora
W motor od Volkswagenu: Vedel si o aký typ motora ide?
Tento motor je tiež označovaný ako W motor od Volkswagenu, ale aj ako motor double V. Ide však o motor, o ktorom sme si už podrobne písali v minulosti - Motor W od Volkswagenu: O aký typ motora ide?
Dvojbankové prevedenie W motora
Ide o veľmi vzácny typ W motora, ktorý poháňa motocykle triedy moto GP. Tieto motory sa vyrábajú ako dvojtaktné, pričom by sa dalo povedať, že ide o vidlicový motor, ktorý je však vybavený dvoma kľukovými hriadeľmi.
Jeden kľukový hriadeľ slúži pre jednu banku valcov a druhý pre druhú banku valcov. Výhodou tohto motora je jeho kompaktnosť a taktiež hladký a kultivovaný chod.