AUTORIDE

Vejárový motor (W motor): Vedel si o aký typ motora ide?

Vejárový motor
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Vejárový motor, taktiež nazývaný ako motor s valcami do W, v angličtine označovaný aj ako Broad Arrow (široká šípka), je typ trojvalcového alebo trojradového piestového spaľovacieho motora.

V tomto článku si posvietime na konštrukciu ako aj konfigurácie W motora a predovšetkým na vejárový motor.

Obsah

Konštrukcia W motora

Motor je tvorený troma radami valcov, pričom krajné rady valcov sú šikmo sklonené a súmerné okolo zvislej osi prostredného radu valcov. Všetky valce sa nachádzajú nad kľukovým hriadeľom, pričom priečny rez motora tvorí písmeno W, rovnako ako pri vidlicových motoroch písmeno V.

Úplne laicky a v skratke by sme teda mohli považovať vejárový motor za vidlicový motor, ktorý však má medzi svojimi dvoma radami valcov umiestnenú ešte tretiu, prostrednú radu valcov.

Motor W môže byť skonštruovaný v rôznych konfiguráciách, avšak len jediná z týchto konfigurácií je označovaná ako vejárový motor. Ostatné konfigurácie sú označované len ako motory W alebo nesú svoje vlastné označenie.

Konfigurácie W motora

  • Tri banky valcov s jedným kľukovým hriadeľom (vejárový motor, broad arrow)

  • Štyri banky valcov s jedným kľukovým hriadeľom (motor W, double V, dvojité V)

  • Dve banky valcov s dvoma kľukovými hriadeľmi

Keďže tento článok je zameraný práve na vejárový motor, budeme sa venovať hlavne jemu, no stručne si povieme aj o ostatných konfiguráciách W motora.

Vejárový motor

Pri konštrukcii tohoto typu motora sú použité tri banky valcov, ktoré sú pripojené k jednému spoločnému kľukovému hriadeľu. Jeden z prvých vejárových motorov sa nazýval Anzani a bol postavený v roku 1906. Išlo o 3-valcový motor, ktorý sa používal v motocykloch Anzani.

Rovnaký motor poháňal aj lietadlo Blériot XI, s ktorým Louis Blériot vykonal 25 júla 1909 prvý let cez kanál La Manche. Vejárový motor sa používal aj v mnohých ďalších lietadlách, avšak vo väčších prevedeniach, presnejšie ako 12-valec W12 alebo 18-valec W18.

Vejárový motor bol taktiež použitý aj v rýchlostných automobiloch stavaných na zdolanie rýchlostných rekordov. Medzi najznámejšie takéto automobily patrí napríklad Napier-Campbell Bluebird II z roku 1927.

Ten bol vybavený 12-valcovým motorom, označovaným ako Napier Lion VIIA W12, ktorý bol chladený vodou, pričom každá z troch bánk obsahovala 4 valce. Motor bol tiež vybavený 2 sacími a 2 výfukovými ventilmi, ktoré boli poháňané rozvodom DOHC. Motor mal zdvihový objem 22,3 litra a dosahoval bez preplňovania výkon 370 kW / 500 koní.

Medzi najvýkonnejšie vejárové motory, ktoré poháňali rýchlostné automobily, môžeme zaradiť motor Napier Lion VIID W12, ktorý v roku 1931 poháňal Campbell-Napier-Railton Blue Bird.

Tento motor mal zdvihový objem 23,9 litrov a bol preplňovaný pomocou kompresoru. Jeho maximálny výkon činil ohromných 1450 koní. Campbell-Napier-Railton Blue Bird s motorom Napier Lion VIID W12 stanovil v roku 1932 rýchlostný rekord neuveriteľných 404 km/h.

Štvorbankové prevedenie W motora

Volkswagen W16

Tento motor je tiež označovaný ako W motor od Volkswagenu, ale aj ako motor double V. Ide však o motor, o ktorom sme si už podrobne písali v minulosti - Motor W od Volkswagenu: O aký typ motora ide?

Dvojbankové prevedenie W motora

Ide o veľmi vzácny typ W motora, ktorý poháňa motocykle triedy moto GP. Tieto motory sa vyrábajú ako dvojtaktné, pričom by sa dalo povedať, že ide o vidlicový motor, ktorý je však vybavený dvoma kľukovými hriadeľmi.

Jeden kľukový hriadeľ slúži pre jednu banku valcov a druhý pre druhú banku valcov. Výhodou tohto motora je jeho kompaktnosť a taktiež hladký a kultivovaný chod.