logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

W motor od Volkswagenu: Vedel si o aký typ motora ide?


W motor alebo tiež motor s valcami do W je špecifický typ konštrukcie piestového spaľovacieho motora. Ide o štvorradový jednohriadeľový motor, ktorý sa vyrábal v troch verziách, presnejšie ako 8-valcový, 12-valcový a 16-valcový. W motor od Volkswagenu sa niekedy nesprávne označuje ako vejárový.

V skutočnosti sa však nejedná o vejárový motor. Vejárový motor je totiž trojradový piestový spaľovací motor, ktorého valce sa nachádzajú nad kľukovým hriadeľom a jeho priečny rez tvorí písmeno W.

W motor od Volkswagenu má štyri rady valcov, pričom dva rady sú združené do jedného bloku motora a zvyšné dva rady do druhého bloku motora. Každý blok valcov vychádza z koncepcie VR motora. Laicky teda môžeme povedať, že sa jedná o dva VR motory, ktoré sú poháňané jedným kľukovým hriadeľom a spolu tvoria jeden vidlicový motor. W motor sa však od klasického vidlicového motora líši niekoľkými konštrukčnými riešeniami.

W motor, alebo tiež motor s valcami do W:

Ako som už spomínal, W motor od Volkswagenu má štyri rady valcov, ktoré tvoria dve dvojice a tieto dvojice sú združené do dvoch blokov. Uhol medzi radmi blokov je 15° a uhol medzi dvoma spojenými blokmi je 72°. Takýmto konštrukčným riešením sa dosiahlo umiestniť vysoký počet valcov do kompaktného priestoru, ale tiež vytvoriť jednu hlavu valcov pre jeden blok tohoto motora.

Kľukový hriadeľ W motora je však komplikovanejší ako pri vidlicových či VR motoroch. Každá ojnica má totiž svoj vlastný ojničný čap, pričom dva susedné čapy sú presadené o malý uhol v závislosti od celkového počtu valcov motora, aby sa tak dosiahol rovnomerný rozostup zapaľovania jednotlivých valcov.

Roviny valcov W motora sú v každom spoločnom bloku posunuté o 12,5 mm smerom k stredovej rovine bloku valcov. Vďaka tomuto konštrukčnému riešeniu sa podarilo vytvoriť dostatok priestoru pre piesty pri udržaní ostrého uhla rovín valcov v každom bloku.

W motor je vybavený ventilovým rozvodom typu OHC. Každý valec obsahuje štyri ventily, dva sacie a dva výfukové. Ventily sú ovládané pomocou dvoch vačkových hriadeľov v každom bloku. Výmena náplne valcov je zabezpečovaná cez sacie kanály valcov, ktoré sa nachádzajú na vnútornej strane oboch blokov a výfukové kanály, ktoré sa zas nachádzajú na vonkajšej strane oboch blokov.

Koncepcia W motora sa používa výhradne pre športové a luxusné automobily a práve preto sú na výrobu komponentov motora použité len kvalitné materiály. Blok valcov W motora je vyrobený z hliníkovo-kremíkovej zliatiny, kľukový hriadeľ a ojnice sú z kovanej ocele, hlava valcov z hliníka a piesty z hliníkovo-kremíkovej zliatiny.

W motory majú veľa identických komponentov s VR motormi. Medzi ne patria napríklad ventily, sedlá ventilov, ventilové pružiny, vložené páky s kladkami a ďalšie.

Osemvalcový W motor:

Osemvalcový W motor je označenie štvorradového motora s ôsmimi valcami spoločnosti Volkswagen. Motor W8 vznikol spojením dvoch VR4 blokov. Tento motor bol použitý v modeli Volkswagen Passat B5.5.

Dvanásťvalcový W motor:

Dvanásťvalcový W motor je označenie štvorradového motora s dvanástimi valcami spoločnosti Volkswagen Group. Motor vznikol spojením dvoch VR6 blokov. Motor W12 od Volkswagen Group používajú luxusné automobily, ako napríklad Bentley Continental GT, Volkswagen Phaeton W12, Volkswagen Touareg W12, Audi A8L a iné.

Šestnásťvalcový W motor:

Šestnásťvalcový W motor alebo aj motor W16 je piestový spaľovací motor vyvinutý spoločnosťou Volkswagen Group, ktorý má šestnásť valcov v štyroch radoch. Motor vznikol spojením dvoch VR8 blokov zvierajúcich uhol 90 stupňov. Motor W16 Volkswagen Group bol postavený pre Bugatti Veyron EB16.4. Ide o 16 valcový, štvornásobne preplňovaný motor so štyrmi ventilmi na valec.

Foto: Wikimedia, Wikimedia, Wikimedia, Wikimedia, flickr, YOUTUBE