Najspoľahlivejšie benzínové motory: Posvieťme si na 5 benzínových motorov, ktoré ťa nezradia

Honda 1.5 VTEC 16v 84 kW
Pod kapotou
Publikoval Denis

Otázka, na ktorú si každý kupujúci rád hľadá odpoveď, no vo víre internetu je naozaj ťažké sa zorientovať a nájsť odpoveď, ktorá by nebola subjektívna. V prípade spoľahlivosti motorov sa častokrát stretávame práve so subjektívnymi názormi, ktoré samozrejme nie sú zlé, no môžu skresľovať realitu.

Možno si mal naozaj podarený kus, možno si sa stretával s poruchami "spoľahlivého" motora na dennom poriadku, no pokiaľ vezmeme to spriemerujeme, dokážeme si urobiť obraz - v tomto prípade vypísať benzínové motory, ktoré patrili k naozaj spoľahlivým. Poďme si na ne v dnešnom článku posvietiť.

Obsah

Upozornenie: Vypísané motory nie sú zoradené podľa spoľahlivosti a ich spoľahlivosť nijak negarantujeme. Aj ten najspoľahlivejší motor môže pri zanedbávaní vykazovať nadmernú poruchovosť.

1.8T 20v 110kW (Škoda, Seat, Volkswagen, Audi):

Tento motor bol ponúkaný vo viacerých výkonnostných verziách a koncern VW ho s obľubou nasadzoval do mnohých svojich modelov rôznych značiek. Nemožno preto nespomenúť napríklad Audi A4, Audi TT, Škoda Octavia, VW Passat, Seat Leon a ďalšie.

Tento benzínový motor o objeme 1.8 litra ponúka výkon 110 kW (150 konských síl), pričom krútiaci moment dosahuje 220 Nm. Motor je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a je preplňovaný turbodúchadlom. Vyznačuje sa plynulým záťahom v širokom spektre otáčok a so svojím výkonom poskytuje svižnú jazdu. Keďže krútiaci moment je dostupný už pri 1900 ot/min, motor ide veľmi dobre už "odspodu", no nevýhodou je pomerne vysoká spotreba. Aj pokojná jazda ťa môže výjsť na 8 litrov a 100 km a v prípade rýchlej jazdy počítaj s dvojciferným číslom.

Motor je aj napriek zložitej konštrukcii spoľahlivý a pri dobrej údržbe dokáže najazdiť státisíce km. No takisto ako v prípade iných motorov, ani tento nie je bezchybný. Zanedbaná výmena oleja ťa môže stáť zanesený sací kôš olejového čerpadla, čo vedie k nižšiemu tlaku oleja v mazacej sústave a tým pádom horšiemu mazaniu.

Pri veľkom nájazde kilometrov sa objavujú poruchy zapaľovacích cievok, no môže sa stať, že doslúži aj turbodúchadlo. Každých 100 000 km by si nemal zabúdať na demontáž olejovej vane, pričom treba vyčistiť spomínaný sací kôš olejového čerpadla, aby sa kompletne nezaniesol. Ak mu teda dopraješ akú-takú starostlivosť, odvďačí sa ti výdržou a spoľahlivosťou.

Ford 1.3 8v Duratec 51kW:

Tento drobný zážihový motor bol doménou mestských automobilov značky Ford, respektíve modelov Ford Ka a Ford Fiesta VI. Ide o nástupcu celoliatinového agregátu, ktorý bol však narozdiel od tohto motora vybavený rozvodom OHV.

Motor 1.3 8v Duratec 51kW je radový štvorvalec a už podľa názvu možno usúdiť, že jeho objem dosahuje 1.3 litra. Je vybavený atmosférickým plnením, dvoma ventilmi na každom valci, rozvodom OHC a čo sa materiálov týka, ide o liatinový blok motora s hlavou valcou z hliníkovej zliatiny.

Pochopiteľne od tohto drobného motora nemožno očakávať žiadne extra zrýchlenie, no v meste je ako ryba vo vode. V nízkych otáčkach má dobrý ťah, slušnú spotrebu paliva - zhruba 6 litrov na 100 km a vyznačuje sa naozaj skvelou spoľahlivosťou, ktorá ušetrí tvoju peňaženku. Dá sa povedať, že tento motor patrí medzi tie najspoľahlivejšie benzínové motory, aké si mohol pod kapotou Fordov nájsť.

Toyota 1.4 VVT-i 71kW:

Tento zážihový motor o objeme 1.4 litra, označovaný ako VVT-i, je vybavený 16 ventilovým rozvodom DOHC a variabilným časovaním ventilov. Poskytuje výkon 71 kW (97 konských síl), pričom ide o nepreplňovaný motor, no vďaka technológií variabilného časovania ventilov ponúka svižnejšiu jazdu už pri nízkych otáčkach.

Pokiaľ si však chceš tento motor naozaj užiť, potrebuješ ho dostať do minimálne 4400 ot/min, pretože práve v tomto spektre otáčok máš dostupný všetok krútiaci moment. Maximálny výkon poskytuje tento motor v 6000 ot/min, no aj napriek svižnejšej jazde má veľmi dobrú spotrebu, v priemere 7 litrov paliva na 100 km.

Na svoj objem ponúka tento motor dostatočný výkon a skvelú spoľahlivosť, no na jazdu po diaľnici nie je kvôli kratšiemu sprevodovaniu príliš vhodný - jazda cez 4000 ot/min si vypýta svoju daň v podobe vyššej spotreby a vyššieho hluku. Na druhú stranu si motor 1.4 VVT-i vedie v spoľahlivosti veľmi dobre, pozor si treba dať na katalyzátor a potrápiť môže nefunkčná lambda sonda.

Fiat 1.4 8v Fire 57kW:

Motory Fire značky Fiat zrejme poznáš a v takom prípade určite vieš, že pokryli širokú škálu zdvihových objemov, a to od motorov o objeme 769 cm3 až po motory so zdvihovým objemom 1368 cm3. V našom prípade sa však zameriame na motor so zdvihovým objemom 1.4 litra (1368 cm3).

Ide o drobný benzínový motor, ktorý je vybavený 8-ventilovým rozvodom OHC, pričom zaujímavosťou v prípade tohto motoru je umiestnenie katalyzátora - priamo v motorovom priestore. Vďaka tomu sa katalyzátor rýchlejšie zohreje na prevádzkovú teplotu a redukuje množstvo emisií, ktoré sa dostávajú do ovzdušia pri studenom štarte.

V nízkych a stredných otáčkach má tento motor pekný priebeh krútiaceho momentu, no rovnako ako pri všetkých motoroch radu Fire je veľmi dôležitý jeho zábeh, respektíve štýl jazdy počas zábehu. Motor 1.4 8v radu Fire má slušnú spotrebu, ktorá v priemere dosahuje 6 litrov na 100 km.

Interval výmeny motorového oleja je pomerne premrštený - až 30 000 km, čo je vzhľadom na drobnú olejovú náplň (2.5 litra) naozaj vysoké číslo. Odporúčame preto tento interval skrátiť na polovicu. Tento motor patrí k naozaj spoľahlivým motorom, rovnako tak aj jeho menší súrodenec o objeme 1.2 litra - zaujímavosťou v prípade motorov radu Fire je fakt, že pri starších verziách vybavených 8 ventilmi nedôjde k stretu ventilov a piestu v prípade pretrhnutia či spadnutia rozvodového remeňa.

Honda 1.5 VTEC 16v 84 kW:

Tento benzínový štvorvalec o objeme 1.5 litra pod označením VTEC dodáva výkon 84 kW (114 konských síl) a krútiaci moment 134 Nm. Motor je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a systémom variabilného časovania ventilov VTEC. Najväčší výkon ponúka motor medzi 5000 až 6500 ot/min. Motor poskytuje dostatok dynamiky na svižné jazdenie, a to aj napriek tomu, že sa jedná o nepreplňovaný motor malého objemu. Vytáčanie motora do 7000 ot/min poteší asi každého nadšenca vysokootáčkových motorov. Výborná je aj spotreba paliva, ktorá sa priemerne pohybuje okolo 6 litrov.

Motor 1.5 VTEC 16v bol vo svojej dobe ozajstná jednotka, pretože oproti ostatným konkurenčným nepreplňovaným motorom rovnakého alebo podobného objemu vynikal svojím výkonom, spotrebou, ale aj spoľahlivosťou. Tento motor je ukážkou Japonskej kvality, je odolný, spoľahlivý, dokáže najazdiť státisíce kilometrov a zároveň ponúka dostatok výkonu na to, aby si si jazdu užil.

Pri väčších nájazdoch kilometrov sa však v prípade tohto motora objavuje zvýšená spotreba motorového oleja a pokiaľ sa ti niečo pokazí, za opravu si možno priplatíš trochu viac než v prípade nemeckých, talianskych či francúzskych automobilov.

Záver

Určite nájdeme mnoho ďalších benzínových motorov, ktoré by sme mohli zaradiť medzi tie najspoľahlivejšie a v budúcnosti si na ne posvietime, no pokiaľ by si mal tip na motor, ktorý by tu naozaj nemal chýbať, určite nám napíš, či už do komentára alebo na našej komunite na Facebooku.