Nadmerná spotreba oleja: Čo ju spôsobuje?
![Viečko od olejovej nádrže](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/d95e61fa-ca9d-4d3d-a068-bb4e70a55041/origin.jpg)
Nadmerná spotreba oleja patrí medzi problémy, ktoré trápia najmä staršie a ojazdené vozidlá.
Čo však môžeme považovať za nadmernú spotrebu motorového oleja, čo ju spôsobuje a ako sa dá tento problém vyriešiť? Poďme sa na to pozrieť.
Obsah
Čo sa dá považovať za nadmernú spotrebu motorového oleja?
![Motorový olej](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/aa69e7f8-ca80-4b1e-957f-59b1520885d7/origin.jpg)
V prvom rade si treba uvedomiť, že každý jeden motor má určitú bežnú spotrebu motorového oleja, a to aj v prípade, ak je v motore všetko v poriadku a netrápi ho žiadna porucha či iný problém, vplyvom ktorého by mohlo dochádzať k strate oleja.
Spotrebu motorového oleja udáva výrobca motora, no pri bežných automobiloch sa pohybuje od 0,3 litra až po 1 liter na jeden interval výmeny. Na túto bežnú spotrebu paliva má však výrazný vplyv štýl jazdy.
![Otáčkomer](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/a58a1ab2-fdab-484b-9a99-5932abff8286/origin.jpg)
Ak svoje auto ženieš až príliš často do červeného poľa otáčkomera, môže byť bežná spotreba motorového oleja ešte o niečo vyššia než tá, ktorú udáva výrobca. K tejto bežnej spotrebe motorového oleja dochádza pri prieniku oleja do spaľovacieho priestoru.
Aká je príčina nadmernej spotreby oleja?
Najčastejšou príčinou nadmernej spotreby motorového oleja je jeho prienik a následné spaľovanie v spaľovacej komore. Príčin spaľovania motorového oleja môže byť hneď niekoľko, a to napríklad turbodúchadlo, ktoré má opotrebované ložiská či poškodené tesnenie, no príčinou môžu byť aj opotrebované piestne krúžky, valce, vložky valcov či samotné piesty.
![Modrý dym z výfuku: Na aký problém upozorňuje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c781b102-354d-4c11-a73e-fba9504a931f/origin.jpg)
Modrý dym z výfuku: Na aký problém upozorňuje?
Všetky tieto problémy, až na opotrebované turbodúchadlo, sa prejavujú rovnakým spôsobom, a to stratou kompresie. Netreba však zabúdať na to, že nie všetky spomenuté problémy nastanú na všetkých valcoch súčasne.
Je teda pomerne ľahké určiť vadný valec pomocou prezretia a porovnania zapaľovacích sviečok alebo zmeraním kompresie a jej porovnaním s ostatnými valcami. Na spaľovanie motorového oleja ťa však môže upozorniť aj modrý dym z výfuku, o ktorom sme si už písali.
Opotrebované turbodúchadlo je zas možné odhaliť veľmi jednoduchým spôsobom, a to prezretím vzduchového filtra. Ak sa totiž na vzduchovom filtri nachádzajú čierne škvrny od oleja, je takmer isté, že turbodúchadlo prepúšťa motorový olej do priestoru valcov.
![Motorový olej: Čo sa stane v prípade, že dôjde?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/aa69e7f8-ca80-4b1e-957f-59b1520885d7/origin.jpg)
Motorový olej: Čo sa stane v prípade, že dôjde?
Stratu oleja však nemusí spôsobiť len opotrebovaný komponent motora, ale aj presakovanie motorového oleja von cez rôzne tesnenia či nešikovnosť šoféra, napríklad keď prerazí olejovú vaňu motora.
![Kontrolka oleja](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/99064b17-2860-48ea-a9c5-b22cab170747/origin.jpg)
Pri modernejších motoroch sa pri nedostatku motorového oleja rozsvieti kontrolka hladiny oleja, ktorá graficky znázorní množstvo motorového oleja na stupnici pri každom otočení kľúča do druhej polohy.
![Kontrolka oleja: Na aký problém upozorňuje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/99481dd2-755e-42ed-aae5-b32d050453e9/origin.jpg)
Kontrolka oleja: Na aký problém upozorňuje?
Bohužiaľ na niektorých starých motoroch ťa na nedostatok motorového oleja neupozorní žiadna kontrolka a tak si odkázaný len na pravidelné kontrolovanie oleja.
Ako vyriešiť problém s nadmernou spotrebou oleja?
Identifikácia problému s nadmernou spotrebou motorového oleja je pomerne ľahká, no jeho riešenie už také ľahké nebýva. Ak motorový olej vyteká z motora von, rieši sa tento problém pretesnením motora, respektíve výmenou konkrétneho vadného tesnenia.
![Model turbodúchadla](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/570c01eb-1273-441b-b627-76cbf826d209/origin.jpg)
Pokiaľ za nadmernou spotrebou paliva stojí opotrebované turbodúchadlo, je potrebné turbodúchadlo repasovať alebo vymeniť za nové, čo však nie je najlacnejšia záležitosť.
Najnákladnejšia oprava ťa čaká v prípade, ak sa motorový olej dostáva do spaľovacieho priestoru skrz opotrebované piestne krúžky, valce, vložky valcov či samotné piesty.
Akýkoľvek z týchto problémov totiž zvyčajne znamená generálku motora a teda opravu, za ktorú utratíš nemalé peniaze. Pokiaľ sa však jedná o staré auto, ktorého hodnota je veľmi malá, odporúča sa motorový olej len dolievať, pretože generálka motora by mohla presiahnuť cenu celého automobilu.