Nadmerná spotreba oleja: Čo ju spôsobuje?
Nadmerná spotreba oleja patrí medzi problémy, ktoré trápia najmä staršie a ojazdené vozidlá.
Čo však môžeme považovať za nadmernú spotrebu motorového oleja, čo ju spôsobuje a ako sa dá tento problém vyriešiť? Poďme sa na to pozrieť.
Obsah
Čo sa dá považovať za nadmernú spotrebu motorového oleja?
V prvom rade si treba uvedomiť, že každý jeden motor má určitú bežnú spotrebu motorového oleja, a to aj v prípade, ak je v motore všetko v poriadku a netrápi ho žiadna porucha či iný problém, vplyvom ktorého by mohlo dochádzať k strate oleja.
Spotrebu motorového oleja udáva výrobca motora, no pri bežných automobiloch sa pohybuje od 0,3 litra až po 1 liter na jeden interval výmeny. Na túto bežnú spotrebu paliva má však výrazný vplyv štýl jazdy.
Ak svoje auto ženieš až príliš často do červeného poľa otáčkomera, môže byť bežná spotreba motorového oleja ešte o niečo vyššia než tá, ktorú udáva výrobca. K tejto bežnej spotrebe motorového oleja dochádza pri prieniku oleja do spaľovacieho priestoru.
Aká je príčina nadmernej spotreby oleja?
Najčastejšou príčinou nadmernej spotreby motorového oleja je jeho prienik a následné spaľovanie v spaľovacej komore. Príčin spaľovania motorového oleja môže byť hneď niekoľko, a to napríklad turbodúchadlo, ktoré má opotrebované ložiská či poškodené tesnenie, no príčinou môžu byť aj opotrebované piestne krúžky, valce, vložky valcov či samotné piesty.
Modrý dym z výfuku: Na aký problém upozorňuje?
Všetky tieto problémy, až na opotrebované turbodúchadlo, sa prejavujú rovnakým spôsobom, a to stratou kompresie. Netreba však zabúdať na to, že nie všetky spomenuté problémy nastanú na všetkých valcoch súčasne.
Je teda pomerne ľahké určiť vadný valec pomocou prezretia a porovnania zapaľovacích sviečok alebo zmeraním kompresie a jej porovnaním s ostatnými valcami. Na spaľovanie motorového oleja ťa však môže upozorniť aj modrý dym z výfuku, o ktorom sme si už písali.
Opotrebované turbodúchadlo je zas možné odhaliť veľmi jednoduchým spôsobom, a to prezretím vzduchového filtra. Ak sa totiž na vzduchovom filtri nachádzajú čierne škvrny od oleja, je takmer isté, že turbodúchadlo prepúšťa motorový olej do priestoru valcov.
Motorový olej: Čo sa stane v prípade, že dôjde?
Stratu oleja však nemusí spôsobiť len opotrebovaný komponent motora, ale aj presakovanie motorového oleja von cez rôzne tesnenia či nešikovnosť šoféra, napríklad keď prerazí olejovú vaňu motora.
Pri modernejších motoroch sa pri nedostatku motorového oleja rozsvieti kontrolka hladiny oleja, ktorá graficky znázorní množstvo motorového oleja na stupnici pri každom otočení kľúča do druhej polohy.
Kontrolka oleja: Na aký problém upozorňuje?
Bohužiaľ na niektorých starých motoroch ťa na nedostatok motorového oleja neupozorní žiadna kontrolka a tak si odkázaný len na pravidelné kontrolovanie oleja.
Ako vyriešiť problém s nadmernou spotrebou oleja?
Identifikácia problému s nadmernou spotrebou motorového oleja je pomerne ľahká, no jeho riešenie už také ľahké nebýva. Ak motorový olej vyteká z motora von, rieši sa tento problém pretesnením motora, respektíve výmenou konkrétneho vadného tesnenia.
Pokiaľ za nadmernou spotrebou paliva stojí opotrebované turbodúchadlo, je potrebné turbodúchadlo repasovať alebo vymeniť za nové, čo však nie je najlacnejšia záležitosť.
Najnákladnejšia oprava ťa čaká v prípade, ak sa motorový olej dostáva do spaľovacieho priestoru skrz opotrebované piestne krúžky, valce, vložky valcov či samotné piesty.
Akýkoľvek z týchto problémov totiž zvyčajne znamená generálku motora a teda opravu, za ktorú utratíš nemalé peniaze. Pokiaľ sa však jedná o staré auto, ktorého hodnota je veľmi malá, odporúča sa motorový olej len dolievať, pretože generálka motora by mohla presiahnuť cenu celého automobilu.