AUTORIDE

Ako sa prejavuje poškodené turbodúchadlo?

Turbodúchadlo
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Preplňované motory dnes dominujú spomedzi ostatných motorov pod kapotou automobilov. Oproti starým klasickým atmosférickým motorom sú totiž výkonnejšie a pri pokojnej jazde aj úspornejšie. Majú však jednu veľkú nevýhodu.

Tieto motory sú oproti nepreplňovaným motorom technicky zložitejšie a tým pádom aj menej spoľahlivé a drahšie na údržbu. Je preto potrebné, aby s nimi človek zaobchádzal ohľaduplne a šetrne.

Obsah

Zvýšenú pozornosť treba venovať hlavne turbodúchadlu, ktoré rovnako ako motor automobilu nie je nesmrteľné. Jeho oprava je totiž nákladná a výmena ešte nákladnejšia.

Ako sa však prejavuje poškodené turbodúchadlo? Na túto otázku si odpovieme v nasledujúcich 5 bodoch.

1. Pískanie turbodúchadla

Pískanie turbodúchadla je jeden z príznakov, ktorý upozorňuje na to, že s turbodúchadlom nie je niečo v poriadku. Ak totiž turbodúchadlo píska s rastúcimi otáčkami, problém sa môže skrývať v opotrebovaných ložiskách turbodúchadla, v netesnosti medzi turbodúchadlom a jeho potrubím alebo v poškodení jednej z jeho turbín.

Turbodúchadlo

V každom prípade však nie je pískanie turbodúchadla štandardné a tak by si mal zájsť do servisu na kontrolu, či prípadnú opravu tohoto problému.

2. Modrý dym z výfuku

Modrý dym z výfuku

Modrý dym z výfuku znamená jediné a teda to, že sa motorový olej sa dostáva do priestoru valcov. Čím väčšie množstvo motorového oleja preniká do valcov, tým viac auto dymí.

Motorový olej sa môže do priestoru valcov dostať niekoľkými spôsobmi, a to napríklad cez poškodené tesnenie hlavy valcov, opotrebované piestne krúžky, vložky valcov, opotrebované piesty, valce, či samotné turbodúchadlo.

Turbodúchadlo je mazané a chladené pomocou motorového oleja. Ten môže prenikať do oblasti turbíny a následne putovať do spaľovacieho priestoru. Výsledkom je modrý dym vychádzajúci z výfuku a zvýšená spotreba motorového oleja.

3. Zvýšená spotreba oleja

Nalievanie motorového oleja

Tento problém môže byť skombinovaný s modrým dymom z výfuku. Pokiaľ je príčina zvýšenej spotreby oleja v turbodúchadle, môže byť na vine poškodenie trubiek zásobujúcich turbodúchadlo motorovým olejom, no taktiež tesnenia turba alebo poškodenie ložisiek turbodúchadla.

Pokiaľ olej preniká skrz turbodúchadlo do spaľovacieho priestoru motora len vo veľmi malom množstve, nie je problém až tak závažný. Avšak v prípade veľkého úniku oleja do priestoru valcov by si mal by byť opatrný. Ak máš totiž dieselový motor, môže sa splašiť. Tento jav sa taktiež nazýva aj ako runaway diesel. O čo ale ide?

Ako všetci vieme, rotujúce časti turbodúchadla sú mazané motorovým olejom a v prípade poškodenia tesnenia ho turbodúchadlo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov, čím zvýši otáčky motora a tak aj otáčky samotného turba, ktoré neustále tlačí väčšie množstvo vzduchu a motorového oleja do valcov až do doby, dokým sa motor úplne nezničí, nespáli všetok olej alebo sa nezadrie.

Jednoducho povedané ide o poruchu, pri ktorej začne motor nekontrolovateľne spotrebúvať vlastnú náplň motorového oleja. Ak takáto porucha nastane, končí to zvyčajne totálnou deštrukciou motora.

4. Nadmerný plniaci tlak

Je možné rozoznať ho podľa veľmi intenzívnych reakcií motora na zošliapnutie plynového pedálu. Rovnako ako nie je príliš nízky plniaci tlak turba žiadúci, to isté platí aj o príliš vysokom plniacom tlak turba.

Tento nadmerný plniaci tlak turba môže byť spôsobený len vadným regulátorom tlaku turba. Ten je potrebný v prípade poruchy vymeniť.

5. Strata výkonu

3D model pracujúceho motora V8. Piesty a iné mechanické časti sú v pohybe.

Strata výkonu môže mať rôzne príčiny, ku ktorým samozrejme patrí aj poškodené turbodúchadlo. Zvyčajnou príčinou je porucha turbíny, ktorá sa stará o nasávanie vzduchu. V takomto prípade nie je turbodúchadlo schopné využiť maximálny plniaci tlak a tak nebude motoru dodávať plný výkon.

Strata výkonu však môže ukazovať aj na problém s turbodúchadlom, ktoré je vybavené lopatkami s variabilnou geometriou. To môže mať kvôli sadziam zadreté lopatky, čo je práve dôvod, prečo nedokáže turbodúchadlo vyvinúť vyšší plniaci tlak. V tomto prípade často stačí len vyčistiť mechanizmus od sadzí.