Katalyzátor: Aká je jeho funkcia a ako sa môže poškodiť?
Katalyzátor sa nachádza vo výfukovom potrubí automobilu a jeho úlohou je znižovať množstvo škodlivých látok vo výfukových plynoch.
Toto zariadenie sa využíva ako u zážihových tak aj vznetových motoroch. V dnešnom článku si posvietime na jeho funkciu, rozdelenie a možné poškodenie.
Obsah
Ako funguje katalyzátor?
Katalyzátor obsahuje vzácne kovy ako napríklad platinu, ródium a paládium. Dokopy tak tvoria katalytickú vrstvu, ktorá je nanesená na keramický alebo kovový materiál v tvare včelieho plastu.
Pri prevádzkovej teplote 300 až 800 stupňov celzia umožní katalytická vrstva oxidáciu CO (oxid uhoľnatý) a nespálených uhľovodíkov na CO2 (oxid uhličitý) a H2O (voda) a redukciu NOx (oxid dusíka) na N2 (dusík) a O2 (kyslík).
Čistenie výfukových plynov prebieha pomocou dvoch chemických reakcií, a to:
Oxidáciou CO a nespálených uhľovodíkov
Redukciou NOx
Rozdelenie katalyzátora podľa vznikajúcich reakcií
trojčinný
redukčný
oxidačný
1. Trojčinný
Má na starosti tri činnosti, a to:
oxidáciu CO
oxidáciou nespálených uhľovodíkov
redukciu NOx
Trojčinný katalyzátor používajú zážihové motory, ktoré regulujú zmes, pracujú s prebytkom vzduchu a sú vybavené lambda sondou. Pri poškodenej alebo nefunkčnej lambda sonde prestáva katalyzátor fungovať.
2. Redukčný
Používa sa na zníženie emisií NOx (oxidu dusíka) u zážihových a vznetových motoroch s priamym vstrekovaním paliva.
3. Oxidačný
Používajú ho vznetové motory, ktoré pracujú s prebytkom vzduchu a pri ich práci dochádza k spaľovaniu veľmi bohatej zmesi. Tento katalyzátor je určený na redukciu CHx a CO. Pri vysokej teplote dochádza k spaľovaniu pevných častíc, ktoré sa zmenšia a mikročastice zhoria úplne.
Rozdelenie katalyzátora podľa materiálu
Kovový
Vložka je vyrobená z kovu, sú odolnejšie voči mechanickému poškodeniu a poškodeniu vplyvom nesprávneho chodu motora, ich výroba je však drahšia.
Keramický
Vložka je vyrobená z keramických materiálov. Menej odolné voči mechanickému poškodeniu a poškodeniu vplyvom nesprávneho chodu motora, ich výhodou je nižšia výrobná cena.
Ako sa môže katalyzátor poškodiť?
zlom zapaľovaní motora
pokiaľ sa olej nachádza v spaľovacom priestore
ak sa doň dostane nespálené palivo
Ako sa prejavuje poškodený katalyzátor?
problém pri štartovaní
vyššia spotreba paliva
horšia dynamika
svietiaca kontrolka motora
čudný zápach počas naštartovaného motora
Životnosť katalyzátorov v nových automobiloch sa odhaduje na 150 tisíc km, no pri zlom zaobchádzaní sa výrazne znižuje.