logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Radový štvorvalec: Aké sú jeho výhody a nevýhody?


Radový štvorvalec, inak nazývaný aj ako štvorvalcový radový motor, je piestový spaľovací motor so štyrmi valcami usporiadanými v jednej rade pozdĺž kľukového hriadeľa. Radový štvorvalec je často označovaný skratkou R4. Pri tomto motore môžu byť valce usporiadané vertikálne k zemi, no taktiež môžu byť usporiadané aj šikmo. Všetky štyri piesty vo valcoch sú poháňané jedným spoločným kľukovým hriadeľom.

Radový štvorvalec patrí medzi najjednoduchšie systémy motora s pomerne dobrou rovnováhou. Práve z tohoto dôvodu je veľmi často používaný v ekonomických automobiloch. Avšak aj napriek svojej dobrej rovnováhe trpí R4 sekundárnou nerovnováhou, ktorá vedie k vibráciam. Tie sú pri menších motoroch logicky menšie, no so zvyšujúcim sa výkonom a objemom vibrácie stúpajú. Práve z tohoto dôvodu sa pri objemnejších motoroch s vyšším výkonom používa väčší počet valcov alebo iné usporiadanie valcov.

Okrem toho má však štvorvalcový radový motor problém aj s plynulosťou chodu, pretože expanzné zdvihy piestov sa neprekrývajú. Každý piest totiž dokončí svoj expanzný zdvih ešte pred tým, ako začne ďalší piest nový expanzný zdvih, čo vedie k pauze medzi každým expanzným zdvihom a teda k prerušeniu dodávky výkonu. Pri motoroch s viacerými valcami sa výkonové zdvihy prekrývajú, vďaka čomu vzniká menej vibrácií a ich výkon je plynulejší.

Pri niektorých motoroch tohoto typu sa vybavuje kľukový hriadeľ protizávažím či vyvažovacím hriadeľom, ktorý vyrovnáva časť vibrácii svojou protiváhou, aby sa tak zlepšila rovnováha a kultúra chodu motora. Nevýhodou použitia vyvažovacieho hriadeľa je však menšia ochota motora ísť do otáčok.

Radový štvorvalec patrí k najbežnejším konfiguráciam motora od zdvihového objemu 1.2 litra až po zdvihový objem 2.4 litra. To však neznamená, že sa toto usporiadanie valcov nemôže výnimočne objaviť aj pri motoroch s väčším zdvihovým objemom ako napríklad 2.7 l, 3.0 l či dokonca 3.0 litra.

Napríklad automobilka Toyota vyrábala vznetové motory v usporiadaní R4 so zdvihovým objemom až 4.1 litra. To však nie je všetko, najväčší radový štvorvalcový motor vyrobený spoločnosťou Detroit Diesel Corporation, ktorý bol používaný v autobusoch a nákladných automobiloch, mal zdvihový objem až 8.5 litra.

Naopak jeden z najmenších radových štvorvalcov bol nasadený v automobile Mazda Carol, pričom jeho zdvihový objem činil len 0.358 litra. Existovali však ešte menšie R4 motory, ktoré mali zdvihový objem 0,25 l, tie sa však používali len v motocykloch. Bežný objem radového štvorvalca je však, ako som už spomínal, 1.2 až 2.4 litra.

Radový štvorvalec a jeho použitie podľa automobilových tried:

Nižšia trieda (napríklad Škoda Fabia či Peugeot 206)
Nižšia stredná trieda (napríklad Volkswagen Golf či Seat Leon)
Stredná trieda (napríklad Volkswagen Passat či Audi A4)
Vyššia stredná trieda (napríklad Audi A6 či Peugeot 607)
Dodávkový automobil (napríklad Peugeot Partner či Fiat Ducato)

Výhody radového štvorvalca:

- jednoduchá konštrukcia
- dobrá kompaktnosti
- nízka výrobna cena v porovnaní s viacvalcovými motormi či motormi s iným usporiadaním valcov
- dobrá vyváženosť
- dobrá kultúra chodu motora
- slušný výkon
- nízka hmotnosť motora

Radový štvorvalec dodnes patrí medzi najrozšírenejší typ piestového spaľovacieho motora, ktorý môžeš pod kapotou automobilu nájsť.

Foto: Wikimedia, Wikimedia, Wikimedia