AUTORIDE

Najspoľahlivejšie benzínové motory: Ktoré z nich to sú? (1. Časť)

Motor 1.4 8v Fire
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Na rôznych fórach a sociálnych sieťach padajú denno-denne otázky typu, aké sú najspoľahlivejšie benzínové motory či najspoľahlivejšie dieselové motory. Nás však v dnešnom článku bude zaujímať len jedna otázka a tá znie: Aké sú tie najspoľahlivejšie benzínové motory? Určiť ten najlepší a najspoľahlivejší benzínový motor však nie je žiadna hračka, pretože všetko záleží hlavne od štýlu jazdy, starostlivosti a pravidelnej údržby, ktorú majiteľ motoru svojho automobilu dopraje.

Aj ten najspoľahlivejší motor sa totiž v rukách zlého majiteľa dokáže zmeniť na pohromu, zatiaľ čo aj ten menej spoľahlivý motor v rukách starostlivého a ohľaduplného majiteľa dokáže slúžiť aj niekoľko rokov bez jedinej vážnej poruchy.

Obsah

Vybrať spomedzi všetkých benzínových motorov tie najspoľahlivejšie je veľmi náročné, no určite nie nemožné. Niektoré motory totiž dokážu aj pri minimálnej starostlivosti najazdiť niekoľko desiatok tisíc či dokonca státisíce kilometrov bez vážnejších porúch, no a iné zas aj pri tej najdôkladnejšej starostlivosti nestoja za nič.

V tejto prvej časti článku si teda povieme viac o troch agregátoch, ktoré môžeme bez akýchkoľvek výhrad zaradiť medzi tie najspoľahlivejšie benzínové motory, pričom sa nebudeme zameriavať na výkon a spotrebu paliva, ale predovšetkým na ich spoľahlivosť.

Najspoľahlivejšie benzínové motory:

Tieto tri benzínové motory, o ktorých sa v dnešnom článku dočítaš, nie sú zoradené od najlepšieho po najhorší, ich usporiadanie je len náhodné. Poďme sa teda pozrieť na tie najspoľahlivejšie benzínové motory.

Fiat 1.4 8v Fire 57kW:

Rada motorov značky Fiat pod označením Fire je na svete už niekoľko desiatok rokov. Motory Fire pokryli širokú škálu zdvihových objemov od najmenších motorov o objeme 769 cm3, až po motory, ktorých zdvihový objem činil 1368 cm3. Nás však zaujíma v tejto chvíli len motor, ktorý dosahoval zdvihový objem 1.4 litra (1368 cm3).

Tento malý benzínový motor je vybavený 8-ventilovým rozvodom OHC. Pri tomto motore je veľmi zaujímavé umiestnenie katalyzátoru, ktorý je umiestnený priamo v motorovom priestore. Toto riešenie urýchľuje zahriatie katalyzátora na prevádzkovú teplotu a redukuje tak množstvo emisií vypustených do ovzdušia krátko po studenom štarte motora. Motor 1.4 8v má pekný priebeh krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach.

Pri tomto motore, rovnako ako pri všetkých motoroch radu Fire je veľmi dôležitý štýl jazdy počas jeho zábehu. Aj dva úplne identické motory s rovnakým počtom najazdených kilometrov a rovnakým servisom totiž môžu jazdiť odlišne, pokiaľ majiteľ jedného motora jazdil na spotrebu a ten druhý ho pri zábehu doslova dral. Motor 1.4 8v radu Fire má veľmi peknú spotrebu, ktorá sa priemerne pohybuje medzi 6 litrami.

Interval výmeny motorového oleja je nastavený na 30 000 km, čo je veľmi premrštené číslo vzhľadom na malú olejovú náplň (2.5 litra), preto sa neodporúča dodržiavať tento interval a je lepšie skrátiť ho maximálne na 15 000 km. Inak je tento motor absolútne spoľahlivý, rovnako tak ako jeho menší súrodenec o objeme 1.2 litra.

Zaujímavosťou pri motoroch radu Fire je fakt, že pri starších verziách vybavených 8 ventilmi nedôjde k stretu ventilov a piestu v prípade pretrhnutia či spadnutia rozvodového remeňa. Toto však neplatí pri motoroch spĺňajúcich emisné normy Euro 5 a Euro 6, ktoré majú vyšší kompresný pomer.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - bez preplňovania

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1368 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 115 Nm

  • Výkon - 57 kW / 77 koní

Honda 1.5 VTEC 16v 84 kW:

Benzínový štvorvalec o objeme 1.5 litra pod označením VTEC dodáva výkon 84 kW / 114 koní a krútiaci moment 134 Nm. Motor je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a systémom variabilného časovania ventilov VTEC. Najväčší výkon ponúka motor medzi 5000 až 6500 ot/min. Motor poskytuje dostatok dynamiky na svižné jazdenie, a to aj napriek tomu, že sa jedná o nepreplňovaný motor malého objemu. Vytáčanie motora do 7000 ot/min poteší asi každého nadšenca vysokootáčkových motorov. Výborná je aj spotreba paliva, ktorá sa priemerne pohybuje okolo 6 litrov.

Vo svojej dobe bol tento motor číslo jedna, pretože oproti ostatným konkurenčným nepreplňovaným motorom rovnakého alebo podobného objemu vynikal svojím výkonom, spotrebou, ale aj spoľahlivosťou. Tento motor je ukážkou Japonskej kvality, no ak sa náhodou niečo pokazí, za opravu si priplatíš o trochu viac ako napríklad pri nemeckých, talianskych alebo francúzskych automobiloch. Pri väčších nábehoch km sa objavuje zvýšená spotreba motorového oleja.

Treba však podotknúť, že Honda vyrobila naozaj podarený motor, ktorý je veľmi spoľahlivý, odolný a zvládne najazdiť státisíce kilometrov, pričom ti ponúkne dostatok výkonu na to, aby si si užil jazdu a taktiež peknú spotrebu, vďaka ktorej nemusíš tráviť príliš veľa času na čerpacích staniciach.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1493 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 134 Nm

  • Výkon - 84 kW / 114 koní

1.8T 20v 110kW (Škoda, Seat, Volkswagen, Audi):

Tento motor bol vyrábaný v niekoľkých výkonnostných verziách a bol nasadzovaný do mnohých modelov rôznych značiek koncernu VW. Ide napríklad o modely ako Audi TT, Audi A4, Seat Leon, Seat Ibiza, Škoda Octavia či VW Passat a ďalšie.

Benzínový motor o objme 1.8 litra dodáva výkon 110 kW / 150 koní a krútiaci moment 220 Nm. Motor je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a preplňovaním pomocou turbodúchadla. Tento motor poskytuje dostatok výkonu aj na veľmi rýchlu jazdu a vyznačuje sa plynulým záťahom v širokom spektre otáčok. Krútiaci moment je dostupný už pri 1900 ot/min, vďaka čomu ide motor veľmi dobre už "odspodu".

Nevýhodou motora je však jeho pomerne vysoký apetít. Pri pokojnej jazde si totiž tento motor priemerne vypýta 8 litrov paliva na 100 km, no pri využití plného potenciálu spotreba paliva narastá a mení sa na dvojciferné čísla.

Nás však dnes zaujíma hlavne spoľahlivosť tohoto motora. Poďme si o nej niečo povedať. Motor je aj napriek zložitej konštrukcii spoľahlivý a pri dobrej údržbe dokáže najazdiť státisíce km. Avšak, tak ako je to aj s ostatnými motormi, ani tento motor nie je bezchybný.

Pri zanedbanej výmene oleja totiž dochádza k zanášaniu sacieho koša olejového čerpadla, čo vedie k nižšiemu tlaku oleja v mazacej sústave a teda aj k horšiemu mazaniu, preto sa odporúča každých 100 000 km demontovať olejovú vaňu a vyčistiť sací kôš olejového čerpadla. Pri veľkom nájazde km sa objavujú poruchy zapaľovacích cievok ale aj opotrebované turbodúchadlo. Pokiaľ sa však o tento motor budeš dostatočne starať, vydrží ti veľmi dlho.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1781 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 20

  • Krútiaci moment - 220 Nm

  • Výkon - 110 kW / 150 koní

Ak si nenašiel motor, ktorý by tu mal určite patriť, nezúfaj, možno ho nájdeš práve v ďalšej časti tohoto článku. V tejto prvej časti článku sme si totiž povedali len o troch motoroch, no a v nasledujúcej časti sa opäť pozrieme na ďalšie najspoľahlivejšie benzínové motory. Každopádne ak máš nejaký tip na motor, ktorý by tu nemal chýbať, neváhaj a napíš nám ho do komentáru.