AUTORIDE

Na aké poruchy ťa upozorní konkrétna farba dymu z výfuku?

Čierny dym z výfuku
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

V dobe dvojtaktných motorov nebol dym z výfuku ničím výnimočným, dymilo takmer každé jedno auto. Dnešné moderné autá prakticky nedymia, ale keď začnú, znamená to problém. Dym z výfuku ťa teda môže upozorniť na možný problém či poruchu motora. O akú poruchu sa však jedná, ti napovie farba dymu.

Práve preto sme pre teba pripravili článok, v ktorom sa dozvieš, čo znamená presná farba dymu, podľa čoho budeš môcť aspoň približne určiť, kde sa stala chyba a čo by si mal skontrolovať, poprípade opraviť. Poďme sa teda na to pozrieť:

Obsah

1. Čierny dym z výfuku

Čierny dym z výfuku

Čierny dym z výfuku je príznakom, že motor tvojho auta spaľuje príliš bohatú zmes. Znamená to, že do valcov sa dostáva oveľa väčšie množstvo paliva ako by k určitému pomeru vzduchu patrilo. Kvôli spaľovaniu bohatej zmesi dochádza k nedokonalému spaľovaniu a výsledkom je práve čierny dym, ktorý obsahuje väčšie množstvo sadzí.

Za nedokonalým spaľovaním a teda čiernym dymom z výfuku môže stáť porucha palivového systému alebo problém s dodávkou vzduchu. Čierny dym z výfuku môže byť sprevádzaný okrem iného aj vysokou spotrebou paliva, obtiažnými štartami či stratou výkonu.

Pri zážihových motoroch môže byť príčinou nedokonalého spaľovania porucha lambda sondy, váhy vzduchu alebo pretekajúce vstrekovače. Pri vznetových motoroch môže byť príčinou nedokonalého spaľovania zasa porucha vysokotlakového čerpadla paliva, váhy vzduchu či porucha vstrekovačov. Pri oboch motoroch však môže byť tento problém spôsobený aj nadmerným zanesením vzduchového filtra.

Dobrou správou však je, že z krátkodobého hľadiska nemôže spaľovanie bohatej zmesi motoru nijak výrazne uškodiť. Z dlhodobého hľadiska však môže spaľovanie bohatej zmesi viesť k vážnym problémom a práve preto by si mal tento problém vyriešiť čo najskôr.

Motor, ktorý spaľuje bohatú zmes, totiž produkuje viacej sadzí. Tieto sadze sa dostávajú do motorového oleja, čo vedie k rýchlejšiemu zakarbónovaniu piestnych krúžkov, zaneseniu olejového filtra či kanálikov, cez ktoré je motorový olej vedený a celkovo k väčšiemu opotrebovaniu jednotlivých časti motora, vplyvom znehodnoteného motorového oleja.

2. Biely dym z výfuku

Biely dym z výfuku

Biely dym z výfuku, je vlastne len vodná para. Je však potrebné rozlišovať, či sa nejedná len o prirodzený jav vplyvom nízkych vonkajších teplôt. Biely dym je totiž celkom prirodzený jav pri zohrievaní studeného motora.

Ak sa však biely dym objavuje za autom aj vtedy, ak je dobre zohriaty a vonkajšia teplota je v norme, znamená to, že motor spaľuje vodu, respektíve chladiacu kvapalinu, ktorá sa dostala do valcov. To môže byť spôsobené poškodeným tesnením pod hlavou valcov, alebo prasknutou hlavou valcov, či dokonca v tom najhoršom prípade prasknutým blokom valcov. Ani v jednom z týchto prípadov však nerátaj, že oprava bude lacná záležitosť.

To, či chladiaca kvapalina preniká do priestoru valcov, môžeš zistiť nazretím do expanznej nádobky chladiacej kvapaliny. Ak sa hladina chladiacej kvapaliny znížila, alebo sa na jej hladine nachádzajú mastné škvrny, je takmer isté, že sa chladiaca kvapalina mieša s motorovým olejom.

Problém s prenikajúcou chladiacou kvapalinou do priestoru valcov však môžeš odhaliť aj tak, že odskrutkuješ viečko, cez ktoré sa nalieva motorový olej. Ak sa na spodnej strane viečka nachádza emulzia, znamená to, že do motorového oleja sa dostala chladiaca kvapalina.

Emulzia na spodku viečka sa však môže objaviť aj vtedy, ak s autom jazdíš krátke trasy, najmä v chladnom počasí, kedy sa motor nestihne zohriať na svoju prevádzkovú teplotu.

Problém s bielym dymom však netreba brať ľahkovážne. Ak preniká chladiaca kvapalina do priestoru valcov, nemal by si auto používať, kým tento problém neodstrániš. Ak tento problém budeš zanedbávať, spôsobíš tým zvýšené opotrebovanie všetkých mechanizmov motora, čo v konečnom dôsledku môže viesť až k poškodeniu motora.

3. Modrý a šedý dym z výfuku

Modrý dym z výfuku

Modrý dym z výfuku znamená jediné, motorový olej sa dostáva do priestoru valcov. Čím väčšie množstvo motorového oleja preniká do valcov, tým viac auto dymí. Sprievodným javom prenikania oleja do valcov je nadmerná spotreba motorového oleja.

Motorový olej sa môže do valcov dostať niekoľkými spôsobmi, a to buď skrz opotrebované piestne krúžky, vložky valcov či opotrebované piesty alebo samotné valce. Pri preplňovaných motoroch však za modrým dymom môže stať aj samotné turbodúchadlo, ktoré má opotrebované ložiská či poškodené tesnenie.

Opotrebenie v oblasti valca doprevádza strata kompresie. Treba však dodať, že vyššie spomenuté závady nenastanú na všetkých valcoch súčasne a tak je vadný valec možné ľahko odhaliť porovnaním zapaľovacích sviečok alebo zmeraním kompresie a jej porovnaním s ostatnými valcami.

Modrý dym teda zvyčajne znamená generálku motora. Pokiaľ však začne takto dymiť staré auto, ktorého hodnota je veľmi malá, odporúča sa motorový olej len dolievať, pretože generálka motora by mohla presiahnuť cenu celého automobilu.