AUTORIDE

Olejový filter: K čomu slúži a kedy je dôležitá jeho výmena?

Olejový filter
Pod kapotou
Publikoval Denis, Martin   — Aktualizované 

Olejový filter je typ filtra, ktorý je určený na odstránenie nečistôt z motorového oleja. Olejové filtre sa nepoužívajú len v automobilových motoroch, ale aj lietadlových a lodných motoroch.

Pokiaľ sa však bavíme o autách, tento filter je umiestnený v spodnej alebo strednej časti motora.

Obsah

Ako funguje olejový filter?

Olejový filter

Olejový filter odstraňuje nečistoty pretláčaním motorového oleja cez porézny filtračný materiál. Prvé automobilové motory nepoužívali olejové filtre, čo spolu s nízkou kvalitou motorového oleja spôsobovalo nadmerné degradovanie tohoto oleja, a preto boli potrebné jeho veľmi časté výmeny.

V dnešnej dobe sú však všetky automobilobilové spaľovacie motory vybavené olejovým filtrom. Medzi základné komponenty olejového filtra patria:

Olejová filtračná vložka, vnútorná konštrukcia
  • Filtračná vložka: Je vyrobená z papiera, syntetických materiálov alebo drôteného pletiva, zachytáva nečistoty, keď ňou preteká olej.

  • Spätný ventil: Zabraňuje vytekaniu oleja z filtra pri vypnutom motore, čím zaisťuje stály prísun oleja počas štartovania.

  • Obtokový ventil: Umožňuje oleju obtekať filter, ak sa upchá, čím zabraňuje poškodeniu motora v dôsledku nedostatku oleja.

Typy olejových filtrov

Existuje niekoľko typov olejových filtrov, z ktorých každý má svoje výhody a je vhodný pre konkrétne typy motorov:

Mechanické olejové filtre

Mechanické filtre používajú na zachytenie nečistôt skladaný papierový alebo vláknitý prvok. Sú najbežnejším typom olejového filtra a zvyčajne sú cenovo dostupnejšie. Majú však obmedzenú filtračnú kapacitu a je potrebné ich častejšie vymieňať.

Kazetové olejové filtre

Kazetové filtre majú modernejší dizajn s opakovane použiteľným krytom a vymeniteľným filtračným prvkom. Ide o ekologickejšiu alternatívu a poskytujú vyššiu filtračnú kapacitu ako mechanické filtre.

Magnetické olejové filtre

Magnetické filtre využívajú magnet alebo elektromagnet na pritiahnutie a odstránenie kovových častíc z oleja. Tieto filtre sú opakovane použiteľné a vyžadujú len pravidelné čistenie. Nie sú však také účinné pri zachytávaní nekovových nečistôt.

Odstredivé olejové filtre

Odstredivé filtre využívajú rotačný pohyb na oddelenie kontaminantov z oleja na základe ich hustoty. Tieto filtre sú účinnejšie pri zachytávaní menších častíc, ale môžu vyžadovať častejšiu údržbu.

Poloprietokový olejový filter

Tieto filtre pracujú tak, že časť oleja, ktorý smeruje do mazacieho systému prechádza cez olejový filter a časť prúdi priamo k mazacim miestam motora.

Poloprietokové olejové filtre sa v dnešnej dobe používajú len výnimočne, pretože cez filtráciu prejde len polovica oleja - to spôsobuje nedostatočné čistenie motorového oleja.

Plnoprietokový olejový filter

Tieto filtre sú veľmi účinné, pretože filtráciou prechádza všetok motorový olej a zachytáva tak väčšinu nečistôt. Všetok olej je teda vyčistený behom jedného prietoku mazacou sústavou.

Plnoprietokové olejové filtre sú vyrobené z filtračného papiera a sú konštruované ako jednoúčelové, čo znamená, že sa nedajú čistiť a menia sa celé aj s plášťom alebo len ich filtračná vložka.

Čo je to výmený filter?

Je to filtračná vložka aj s obalom, ktoré spolu tvoria jeden celok. Pri výmene sa mení celý filter. Tento typ filtra je vybavený poistným ventilom, ktorý umožuje oleju obísť filter v prípade, ak dôjde k upchaniu filtračnej vložky. Zabraňuje sa tak vyradeniu mazacej sústavy z činnosti. Poistný ventil má teda rovnakú funkciu ako redukčný ventil mazacieho systému.

Tento filter je tiež vybavený odvzdušňovacím ventilom, ktorý udržuje olej vo filtri aj po vypnutí motora, čím sa zabraňuje opotrebovaniu pohyblivých časti motora, kvôli počiatočnému nedostatku oleja. Bez tohoto ventilu by olej musel najskôr vyplniť filter a až potom by sa presunul na pracovné časti motora.

Prečo netreba zabúdať na výmenu olejového filtra?

Porovnanie nového a starého motocyklového olejového filtra

Pravidelná výmena olejového filtra je rozhodujúca pre udržanie životnosti a výkonu motora. Upchatý filter môže spôsobiť:

  • Obmedzený prietok oleja, čo vedie k zvýšenému opotrebovaniu motora a potenciálnemu poškodeniu.

  • Vysokú spotrebu paliva, pretože motor musí pracovať viac kvôli nedostatočnému mazaniu.

  • Vyššie emisie, pretože znečistený olej môže prispieť k tvorbe kalu a uhlíkových usadenín.

Bez olejového filtra sa nečistoty v motorovom oleji dostávajú na pracovné časti motora, čo spôsobuje ich rýchlejšie opotrebenie. Olejový filter by sa mal meniť pri každej výmene motorového oleja, pretože sa jedná o veľmi dôležitú časť mazacieho systému.

Zaujímavosti o olejovom filtri

  1. Prvé automobily nemali olejové filtre: Koncept olejovej filtrácie bol zavedený až v 20. rokoch 20. storočia. Predtým sa motory spoliehali iba na základné olejové sitá, ktoré ponúkali obmedzené filtračné schopnosti.

  2. Prvý plnoprietokový olejový filter vynašiel Ernest Sweetland a George H. Greenhalgh v roku 1923. Patentovali vynález pod názvom Purolator. Purolator dnes zostáva známou značkou v automobilovom priemysle.

  3. Olejové filtre môžu mať významný vplyv na spotrebu paliva: Čistý olejový filter zaisťuje optimálny prietok oleja a znižuje trenie v motore. Výsledkom je lepšia spotreba paliva a nižšie emisie.

  4. Syntetické olejové filtre sú určené na rozšírené použitie: Syntetické olejové filtre sú vyrobené zo syntetických materiálov, ako je sklolaminát alebo polyester, ktoré poskytujú vylepšené filtračné schopnosti a dlhšiu životnosť v porovnaní s bežnými papierovými filtrami. Sú vhodné najmä pre vozidlá používajúce syntetický motorový olej.

  5. Magnety olejových filtrov dokážu zachytiť kovové nečistoty: Aj keď to nie je štandardná funkcia, niektoré olejové filtre sú vybavené magnetmi, ktoré priťahujú a zachytávajú kovové častice v oleji. To pomáha ďalej znižovať opotrebovanie motora spôsobené abrazívnymi kovovými nečistotami.

Často kladené otázky o olejovom filtri

Ako často by som mal vymeniť olejový filter?

Vo všeobecnosti sa odporúča vymeniť olejový filter pri každej výmene oleja alebo podľa špecifikácie výrobcu vozidla.

Môže znečistený olejový filter spôsobiť nízky tlak oleja?

Áno, upchatý olejový filter môže obmedziť prietok oleja, čo vedie k nízkemu tlaku oleja a v najhoršom prípade aj k potenciálnemu poškodeniu motora. Pravidelná výmena olejového filtra môže pomôcť udržať správny tlak oleja.

Je normálne, že po výmene filtra uniká olej?

Po výmene filtra môže unikať malé množstvo zvyškového oleja, ale to by malo prestať niekoľko minút po naštartovaní motora. Ak netesnosti pretrvávajú, skontroluj, či je filter správne utiahnutý a či tesnenie správne sedí.

Môžem vyčistiť a znova použiť svoj starý olejový filter?

Niektoré olejové filtre, napríklad magnetické alebo odstredivé filtre, je možné vyčistiť a znova použiť. Mechanické a kazetové filtre však majú obmedzenú filtračnú kapacitu a mali by sa vymieňať podľa odporúčaní výrobcu.

Záver

Pokiaľ by si pri výmene motorového oleja nevymenil olejový filter, spravil by si veľkú chybu, pretože by si tak okamžite znehodnotil nový motorový olej nečistotami zo starého olejového filtra. Olejový filter nie je nijak drahá záležitosť, a preto je šetrenie v tomto prípade veľmi nerozumné.

Video návod ako vymeniť olejový filter: