AUTORIDE

Runaway diesel: Čo robiť, keď sa motor nedá vypnúť a aká je príčina tejto poruchy?

Dymiace auto
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Runaway diesel je anglický výraz pre poruchu, ktorá bráni vypnutiu dieselového motora a vedie k jeho samodeštrukcii. Takáto situácia môže mnohým ľuďom nahnať strach, pretože motor začne ryčať a produkovať enormné množstvo dymu, dokonca niekoľkonásobne väčšie ako načipované TDI.

Práve preto si dnes na túto poruchu posvietime. Po prečítaní článku budeš vedieť aká je jej príčina, ale aj to, čo treba v takejto situácii urobiť, aby nedošlo k totálnej deštrukcii motora.

Obsah

Úvod

O čo ale v prípade poruchy runaway diesel ide? Jednoducho povedané ide o poruchu, pri ktorej začne motor nekontrolovateľne spotrebúvať vlastnú náplň motorového oleja. Ak takáto porucha nastane, končí to zvyčajne totálnou deštrukciou motora.

Mnoho ľudí si totiž s touto poruchou nevie dať rady a tak sa vyľakajú a utečú od auta, pretože si myslia že auto exploduje ako v Hollywoodskom filme.

Ako sa prejavuje porucha runaway diesel?

V skratke ide o situáciu, kedy z ničoho nič nejde ubrať plyn. Týmto to však nekončí. Okrem toho, že nie je možné ubrať plyn, začína motor postupne čoraz viac akcelerovať, a to nielen za jazdy, ale aj počas státia pri zaradenom neutrále.

Ako prvé asi každého šoféra napadne vytiahnúť kľúč zo zapaľovania. Po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania však nastane nemilé prekvapenie, pretože motor naďalej beží a neustále akceleruje (otáčky motora stúpajú) až dokým nedôjde k jeho zničeniu či zadretiu.

Ako však už so samotného názvu runaway diesel vyplýva, táto porucha sa týka výlučne dieselových, respektíve vznetových motorov.

Prečo môže runaway diesel nastať len pri vznetovom motore?

Zrejme najväčší rozdiel medzi vznetovým a zážihovým motorom je ten, že pri zážihovom motore sa zmes zapaľuje pomocou zapaľovacej sviečky a vyžaduje teda neustály prísun elektrickej energie. Okrem toho je zážihový motor vybavený škrtiacou klapkou, ktorá reguluje prísun vzduchu do spaľovacej komory.

Pri vznetovom motore je však možné ovládať výkon len reguláciou paliva. Áno, niektoré dieselové motory môžu byť taktiež vybavené škrtiacou klapkou, ktorá slúži hlavne pre jemnejšie vypnutie motora, no väčšina vznetových motorov v autách jazdiacich po našich cestách ňou vybavená nie je.

Vznetový motor totiž dokáže nasať veľké množstvo vzduchu a vstreknúť do spaľovacieho priestoru len minimum paliva a motor aj napriek tomu dokáže stále pracovať. Práve preto nie je škrtiaca klapka vo vznetovom motore potrebná. Motor teda nasaje maximum možného vzduchu a reguluje svoj výkon len pomocou množstva vstreknutého paliva.

Zapálenie zmesi prebieha vo vznetovom motore nasledovne:

3D model pracujúceho motora V8. Piesty a iné mechanické časti sú v pohybe.

Do spaľovacej komory sa nasáva vzduch, do ktorého sa až tesne pred koncom kompresnej fázy vstrekne palivo, ktoré sa zapáli pomocou veľkého tlaku a teploty vo valci, pričom nie je potrebný prísun elektrickej energie. Vznetovému motoru teda narozdiel o zážihového stačí len neustály prísun paliva a vzduchu aby mohol pracovať.

Príčina poruchy runaway diesel:

Pri poruche runaway diesel sa, ako som už spomínal, nejedná o neustály prísun paliva a vzduchu do motora, ale práve o neustály prísun motorového oleja a vzduchu do valcov. Motor je zásobovaný motorovým olejom až do doby, dokým sa olejová náplň úplne neminie, čo spôsobí, že motor sa vplyvom nedostatočného mazania a neustále narastajúcich otáčok zničí alebo zadrie.

Po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania vodič preruší dodávku elektrickej energie a tým pádom aj prísun nafty. To však nemá žiaden efekt, pretože len odstavenie elektrickej energie a prísunu nafty nestačí. Vzduchu je totiž stále dostatok a paliva v podobe motorového oleja taktiež.

Olejové čerpadlo je navyše poháňané pomocou kľukového hriadeľa a tak s rastúcimi otáčkami tlačí čoraz viac oleja do sacieho potrubia alebo do valcov. Práve fakt, že do valcov sa dostáva motorový olej, je príčinou poruchy nazývanej runaway diesel.

Ako sa motorový olej dostane do valcov?

Turbodúchadlo

Príčin môže byť hneď niekoľko. Motorový olej sa môže dostať do valcov pomocou poškodeného turbodúchadla. Ako všetci vieme, rotujúce časti turbodúchadla sú mazané motorovým olejom a v prípade poškodenia tesnenia ho turbodúchadlo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov.

Tým zvýši otáčky motora a tak aj otáčky samotného turbodúchadla, ktoré neustále tlačí väčšie množstvo vzduchu a motorového oleja do valcov až do doby, dokým sa motor úplne nezničí, nespáli všetok olej alebo sa nezadrie.

Únik oleja do sacieho potrubia cez turbodúchadlo môže byť spočiatku zanedbateľný, no po prekročení určitej hranice je množstvo oleja prepúšťaného do sacieho potrubia natoľko veľké, že dôjde k práve spomínanej poruche runaway diesel.

Piestne krúžky

Olej sa však do valcov nemusí dostať len cez turbodúchadlo. Ďalšou príčinou prieniku oleja do valcov môžu byť opotrebované piestne krúžky.

Opotrebované piestne krúžky spôsobujú netesnosť spaľovacej komory, čo spôsobí, že zmes môže prenikať do kľukovej skrine a odtiaľ je cez odvetrávanie kľukovej skrine vytlačená spolu s motorovým olejom do sacieho potrubia. Zo sacieho potrubia putuje táto zmes nafty vzduchu a oleja naspäť do valcov, čo spôsobí, že výsledok bude rovnaký ako v predchádzajúcom prípade.

Čo robiť pri poruche runaway diesel?

Asi najbezpečnejším riešením je odkráčať od auta, čo by však skutočný autíčkar nikdy neurobil a tak ti ostávajú na výber len dve možnosti, a to:

  • odstaviť prísun vzduchu

  • vypnúť motor mechanicky

Pri manuálnej prevodovke je to jednoduché, motor vypneš zaradením piateho či šiesteho prevodového stupňa, zošliapnutím brzdového pedálu a vyšliapnutím spojky.

Pri automatickej prevodovke je však situácia trochu iná a tak ti ostáva len jediná možnosť, a to odstaviť motor od prísunu vzduchu. Na odstavenie prívodu vzduchu do motora môžeš použiť napríklad hasiaci prístroj, ktorého obsah nastriekaš do sacieho potrubia a zabrániš tak vznieteniu paliva vo valcoch. Keď však nemáš hasiaci prístroj po ruke, pomôže aj handra alebo kus oblečenia, ktorým upcháš sacie potrubie.

Ak však turbodúchadlo nasaje handru či kus oblečenia, zničí ho to, no to ťa vôbec nemusí trápiť, pretože výmena turbodúchadla by bola aj tak pravdepodobne nutná a ty tak zachrániš motor pred totálnou deštrukciou.

Ako predísť poruche runaway diesel?

Poruche runaway diesel môžeš predísť len dostatočnou starostlivosťou o motor svojho automobilu. Nič viac, nič menej. Nehádž teda problémy svojho auta za hlavu, ale vyrieš ich čo najskôr - určite sa ti za to odvďačí.