logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Chladiaca kvapalina zabezpečuje optimálnu teplotu motora, dozvi sa o nej viac


Každý spaľovací motor pracuje správne až po dosiahnutí určitej optimálnej teploty. Túto optimálnu prevádzkovú teplotu motora zabezpečuje chladiaci systém, bez ktorého by sa motor rýchlo prehrial a zničil. Pokiaľ sa jedná o chladiaci systém, ktorý používa chladenie kvapalinou, potrebuje tento systém na svoju správnu funkciu chladiacu kvapalinu, ktorá odvádza teplo z motora do vzduchu.

Chladiaca kvapalina má niekoľko úloh. Ako to však funguje?

Teplo je odvádzané vďaka chladiacej kvapaline, ktorá ho následne odvedie do vzduchu. Hlava a valce májú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť a ten je vyplnený chladiacou kvapalinou. Táto kvapalina po ohriatí prúdi do chladiča, kde sa ochladí prúdiacim vzduchom a opäť sa vráti do plášťa. Ako chladiaca kvapalina sa používa destilovaná voda (v lete) alebo nemrznúca zmes (v zime). Chladiaca kvapalina však musí plniť aj ochrannú úlohu, obsahuje aditíva a má teda chrániť kovové časti chladiaceho systému pred koróziou a gumené časti pred popraskaním a starnutím, no musí mať dostatočne nízky bod mrazu.

Zloženie koncentrátu chladiacej kvapaliny (nemrznúcej zmesi):

Koncentrát je obvykle tvorený z 92%  monoetylenglykolu, ktorý bráni zamrznutiu kvapaliny, posúva bod varu vyššie a maže vodnú pompu. 2% koncentrátu sú voda a zvyšných 6% tvoria aditíva, ktoré majú toto zloženie:

1. Inhibítory korózie
Chránia kovové časti, ktoré prichádzajú do styku s chladiacou kvapalinou pred koróziou.

2. Disperzanty
Zabraňujú tvorbe vodného kameňa.

3. Stabilizátory
Zabraňujú zrážaniu minerálnych inhibítorov. Udržiavajú ich teda rozpustené v chladiacej kvapaline.

4. Prísady proti penivosti
Zabraňujú peneniu chladiacej kvapaliny, ktoré by mohlo spôsobiť zavzdušnenie chladiacého systému.

5. Zvyšovače pH
Zabraňujú okysličovaniu chladiacej kvapaliny. S kresajúcim pH rastie kyslosť, ktorá zvyšuje sklony ku korózií. Kyslá kvapalina leptá hliník a doslova vyžiera motor zvnútra.

6. Rezerva alkalinity
Tak sa nazýva vlastnosť dosiahnutá zvyšovačmi pH a inhibítormi, ktorá chráni pred poškodením tesnenia a dosadacích plôch hlavy valcov.

7. Farbivo
Môže byť červené, fialové, modro-zelené alebo žlté.

Každá chladiaca kvapalina však časom stráca svoje vlastnosti, pretože prísady, ktoré sú vnej sa postupne odparia alebo zmenia svoje chemické zloženie. Preto je potrebné kvalitu chladiacej kvapaliny pravidelne kontrolovať a meniť a to najmä pred zimou, kedy je dôležité premeranie bodu mrazu.

Pri výmene či dopĺňaní si treba dávať pozor na použite spravneho typu chladiacej kvapaliny. Jednotlivé typy chladiacej kvapaliny sú spolu nemiešateľné, no aby sa človek nepomýli, rôzne typy kvapalín sú odlišené farbou. Kvapaliny odlišnej farby by sa spolu nemali miešať, no kvapaliny rovnakej farby je možné miešať.

Chladiaca kvapalina jej označenie a rozdelenie:

G10 ŽLTÁ - je nemrznúca zmes vhodná do starších motorov, ktorých hlava valcov nie je z hliníkových zliatin.

G11 MODRO-ZELENÁ - je nemrznúca zmes vhodná pre novšie motory, ktorých hlava valcov je z hliníkových zliatin.

G12 ČERVENÁ - je kvalitná a moderná nemrznúca zmes, ktorá je vysoko šetrná voči kovom, plastom a gumovým tesneniam. Je určená do nových automobilov, ktorých hlava valcov je z hliníkových zliatin.

G12+ FIALOVÁ - líši sa od G12 len inou farbou.

G13 FIALOVÁ - je nemrznúca zmes vhodná pre nové automobily, no môže nahradiť akýkoľvek typ nemrznúcej zmesi aj v starších automobiloch. G13 poskytuje kovovým častiam veľmi veľkú ochranu proti korózií.

 

Chladiaca kvapalina by sa mala meniť každé 3 až 4 roky, a to hlavne z dôvodu, že časom stráca svoje vlastnosti. Chladiacích kvapalín je na trhu veľa, treba si však vybrať tu správnu a neriadiť sa len najnižšou cenou, pretože nekvalitná chladiaca kvapalina môže rýchlo zdegradovať a znečistiť chladič a celý chladiaci systém automobilu.

Foto: Wikimedia, Wikimedia, pixabay, flickr, Wikimedia