AUTORIDE

Zima sa blíži a s ňou aj studené štarty. Vedel si ako správne zohriať studený motor?

Auto na snehu
Návody
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Každý šofér má odlišný postup na to, ako zohriať studený motor v zime na jeho prevádzkovú teplotu.

V tomto článku sa však dozvieš, ktorý zo spôsobov je naozaj správny a ktorý je ten nesprávny.

Obsah

Zahrievanie motora na voľnobehu

Mnoho šoférov zohrieva svoj motor na voľnobehu, počas toho ako čistia námrazu zo skiel a zametajú sneh z auta. Tento spôsob však nie je najvhodnejší, pretože motorový olej je stuhnutý a olejové čerpadlo tak nedokáže vyvinúť dostatočný tlak na to, aby dostalo olej do mazacej sústavy.

Výsledkom je nedostatočné mazanie pohyblivých častí motora, ich väčšie opotrebenie, ale aj vyššia spotreba paliva.

Zahrievanie motora za jazdy

Po správnosti by si mal auto rozhýbať približne 20 až 30 sekúnd po naštartovaní. Samozrejme tým nemyslím zošliapnúť plný plyn a vyraziť! Kým motor ešte nedosiahol prevádzkovú teplotu, mal by si jazdiť opatrne, s ľahkou nohou a príliš nezaťažovať motor.

Otáčky by nemali presiahnuť hranicu 2500 otáčok za minútu, no motor by si tiež nemal držať vo veľmi nízkych otáčkach, tým myslím pod hranicou 1500 otáčok za minútu, pretože vtedy je zaťaženie motora ešte vačšie.

Najmä ak si majiteľom auta, ktorého motor je vybavený turbodúchadlom, mal by si byť ostražitý, pretože tak isto ako jednotlivé pohyblivé časti v motore potrebujú byť premazávané olejom, rovnaký princíp platí aj pri turbodúchadle.

Chladiaca kvapalina sa zohreje skôr ako motorový olej

Pokiaľ je to možné, bolo by dobré, keby si počas toho ako sa motor zohreje na prevádzkovu teplotu, nechal vypnuté kúrenie a klímu. Takýmto spôsobom sa motor zohreje oveľa skôr a ty tak ušetríš značné množstvo paliva.

Pozor! Nezabúdaj na to, že voda sa zohreje oveľa skôr ako motorový olej, a preto by si nemal auto zaťažovať ihneď, ako ti ukazovateľ teploty vody zobrazuje správnu teplotu. Daj si na to pozor a nenechaj sa tým zmiasť.

Najlepšie urobíš, ak auto zaparkuješ vo vyhrievanej garáži, aj keď táto možnosť žiaľ nepripadá pre každého do úvahy. Pri garážovaní je však zahrievanie motora najšetrnejšie a najúčinnejšie.