Legendárne japonské autá: Pozrime sa na 4 JDM klasiky

Nissan Silvia S14
Zaujímavosti
Publikoval Denis

Japonské autá patria medzi jedny z najobľúbenejších automobilov na svete. Takmer každú chvíľu predstaví nejaká japonská automobilka svoj nový model, no povedzme si to narovinu, kto si tieto autá bude za pár rokov pamätať? Zrejme nikto. Nové automobily prichádzajú takmer každý deň, no len máloktoré z nich majú taký charakter a emóciu, vďaka ktorej sa vryjú do našej pamäte.

Práve preto sme sa rozhodli, že napíšeme článok, v ktorom sa pozrieme na tie najznámejšie, dá sa povedať, že priam legendárne japonské autá, ktoré sa už síce nevyrábajú, no mali charakter a zanechali v nás skutočnú emóciu. Tieto autá boli tak nadčasové, že ľudia ktorí sa o autá nezaujímajú by pri pohľade na ne ani nepoznali, či sa jedná o nové modely alebo o 20 či 30 ročné autá.

Obsah

Poďme sa teda pozrieť na 4 legendárne japonské autá, ktorým sa v popularite vyrovná len máloktorý automobil. Ktoré japonské autá však môžeme zaradiť do kategórie legendárnych automobilov?

Legendárne japonské autá:

Mazda RX-7:

Mazda RX-7

Mazda RX-7 tretej generácie pod označením FD patrí medzi japonské autá, ktoré môžeme zaradiť medzi tie najznámejšie a najlepšie JDM automobily. Keď sa totiž povie "RX-7-mička", človek si hneď spomenie na sériu filmov Rýchlo a Zbesilo, ale aj na veľmi obľúbenú počítačovú hru Need For Speed. Ani filmy či dokonca počítačová hra však nestojí za nesmierným úspechom tohoto automobilu. To pravé, vďaka čomu sa Mazda RX-7 FD preslávila, sú jej vynikajúce jazdné vlastnosti, výkonný motor a prekrásny, nestarnúci dizajn.

Mazda RX-7 tretej generácie, označovaná ako FD sa vyrábala od roku 1992 až do roku 2002. Mazda RX-7 FD je poháňaná dvoj-rotorovým Wankelovým motorom o objeme 1308 cm3, ktorý vybavený sekvenčným twin-turbom.

Na začiatku produkcie RX-7-mičky dosahoval dvojrotorový Wankelov motor vybavený sekvenčným twin-turbom 188 kW / 255 koní. Ku koncu výroby však motor dosiahol výkonový strop 206 kW / 280 koní, ktorý nesmeli automobily vyrábané pre japonský domáci trh prekročiť.

Súvisiaci článok - Mazda RX-7 FD: Legendárna Japonka s Wankelom

RX-7 FD bolo vo svojej dobe jedno z najlepšie ovládateľných a najlepšie vyvážených áut svojej doby. Ľahký 1,3-litrový Wankelov motor bol umiestnený až za prednou nápravou, čo umožňovalo rozloženie hmotnosti 50:50 a veľmi nízke ťažisko. Toto všetko, spolu v kombinácii so zadným náhonom umožnilo dostať z RX-7-mičky excelentné jazdné vlastnosti aj na samom limite.

Mazda RX-7 FD je stelesnením fantastického diela, ktoré nestarne, ale taktiež patrí medzi japonské autá, na ktoré len tak nezabudneme.

Nissan Silvia S15:

Nissan Silvia S15

Nissan Silvia S15, v Európe či Severnej Amerike tiež známy pod označením Nissan 200SX, je športové kupé, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1999 až 2002. Nissan Silvia S15 bol nástupcom generácie S14, ktorá sa však vyrábala až do roku 2000.

Generácia Silvie S15 bola oficiálne predávaná len v Japonsku, Austrálii a Novom Zélande. Neoficiálne však bol Nissan Silvia S15 predávaný aj v iných krajinách. V Austrálii a na Novom Zélande sa Silvia predávala pod označením 200SX.

V auguste roku 2002 Nissan stopol výrobu platformy S, na ktorej bola Silvia S15 postavená, čím sa ukončila výroba tohoto modelu.

Súvisiaci článok - Nissan Silvia S15: Jeden z najunikátnejších JDM automobilov

Pre tých, ktorí by nevedeli, Nissan Silvia S15 je športové kupé, s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Existuje len veľmi, veľmi málo kúskov, ktoré sú vybavené ľavostranným riadením, a to hlavne preto, že model S15 bol predovšetkým určený pre Japonský trh (JDM). Najlepšie na tomto aute je to, že nemá žiadne elektronické systémy, ktoré by pomáhali automobil počas jazdy stabilizovať. Celá jazda je teda akýmsi splynutím šoféra, automobilu a vozovky v jedno, a to je to pravé orechové, po čom každý skutočný petrolhead túži.

Pod kapotou Silvie S15 si mohol nájsť len dve motorizácie, ktoré sa užnachádzali pod kapotou staršieho modelu S14. Jedná sa o radové, zážihové štvorvalce o objeme 2.0 litra, ktoré však prešli niekoľkými úpravami, vďaka čomu sa zvýšil ich výkon. Preplňovaný motor pod označením SR20DET prešiel úpravami ložisiek turbodúchadla a riadiacej jednotky motora, vďaka čomu dosahoval výkon 184 kW / 250 koní a krútiaci moment 274 Nm. Atmosférický motor, ktorý niesol označenie SR20DE poskytoval výkon 121 kW / 165 koní a krútiaci moment 192 Nm.

Nissan Silvia S15 patrí medzi legendárne japonské autá, ktoré ostanú navždy v našich srdciach. Je však veľká škoda, že tento automobil na našich cestách len tak nestretneme.

Honda NSX:

Honda NSX Type R

Honda NSX prvej generácie, taktiež známa aj ako Acura NSX je športový automobil, ktorý sa vyrábal v rokoch 1990 až 2005. Ľuďom, ktorí Hondu NSX nepoznajú, môže tento automobil pripomínať Ferrari. To však nie je žiadnou urážkou. Avšak priaznivcom Hondy či JDM automobilov je NSX dobre známa a mnohí majú jej plagát vystavený dodnes nad posteľou. Poďme si teda povedať niečo o jednom z najznámejších JDM automobilov.

Honda NSX je vybavená zadným náhonom a celohliníkovým vysokootáčkovým atmosférickým zážihovým vidlicovým šesťvalcom umiestneným v strede (pred zadnou nápravou), vybaveným variabilným časovaním ventilov VTEC. Karoséria a taktiež aj podvozok je vyrobený z hliníku, vďaka čomu sa dosiahla pomerne nízka hmotnosť celého automobilu. Tou hlavnou prednosťou Hondy NSX je však vysokootáčkový motor V6, ktorý sa nechal vytáčať až do 8000 ot/min, čo bolo v tej dobe niečo úžasné. Honda NSX bola taktiež prvým sériovo vyrábaným automobilom, ktorého motor bol vybavený titánovými ojnicami.

Súvisiaci článok - Honda NSX: Legendárne JDM z 90-tych rokov

Pod kapotu Hondy NSX sa montoval len jeden motor v dvoch objemových a troch výkonnostných verziách. Menší motor o objeme 3.0 l V6 dosahoval výkon 201 kW /270 koní pri 7100 ot/min a krútiaci moment 201 Nm. Tento motor bol spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Rovnaký motor 3.0 l V6 bol však spojený aj so 4-stupňovou prevodovkou, avšak mal nižší výkon, presnejšie dosahoval 188 kW / 252 koní, no mal rovnaký krútiaci moment 210 Nm ako motor spojený s manuálnou prevodovkou.

V roku 1997 však Honda NSX dostala o niečo väčší motor o objeme 3.2 litra. Jednalo sa o rovnaký vidlicový šesťvalec s atmosférickým plnením, ktorý mal však zväčšený objem, pričom dosahoval výkon 216 kW / 294 koní a krútiaci moment 224 Nm. Tento motor bol spojený len so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Motor o objeme 3.0 l V6 spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahoval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekúnd. Motor s väčším objemom 3.2 litra V6 spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokázal pokoriť rýchlosť 100 km/h za 5 sekúnd.

Práve skvelé jazdné vlastnosti, vysoký pomer výkonu k hmotnosti automobilua vysokootáčkový motor robí z Hondy NSX skvelý automobil, ktorý môžeme zaradiť medzi tie najlepšie japonské autá. Jednoducho povedané, Honde sa podarilo v 90-tych rokoch postaviť úžasné auto, ktoré ostane navždy v našich srdciach.

Toyota Supra Mark IV:

Toyota Supra Mark IV

Toyota Supra Mark IV sa začala vyrábať v roku 1993. Nová Supra Mark IV bola oproti starej Mark III kompletne predizajnovaná a vyznačovala sa oválnym tvarom karosérie a krásnym dizajnom. Supra bola vybavená šesťvalcovými radovými motormi o objeme 2997 cm3 s rozvodom DOHC (jednym atmosférickým a druhým preplňovaným motorom). Atmosférický motor 2JZ-GE R6 dodáva výkon 163 kW / 223 koní a krútiaci moment 280 Nm. Preplňovaný motor 2JZ-GTE R6 je vybavený dvoma turbodúchadlami a dodáva výkon 206 kW / 280 koní a krútiaci moment 431 Nm, pre JDM automobily, ktorémajú obmedzený výkon na 280 koní a maximálnu rýchlosť 180 km/h kvôli prísnym bezpečnostným normám, ktoré boli stanovené Japonskou asociáciou automobilových výrobcov.

Súvisiaci článok - Toyota Supra MK4: Najznámejšia Japonka z 90-tych rokov

Pre exportné modely určené pre Americký či Európsky trh Toyota upravila turbomotor Supry. Motor dostal menšie turbodúchadlá s oceľovými lopatkami a väčšie vstrekovače, čo umožnilo zvýšiť jeho výkon na 239 kW / 320 koní a krútiaci moment 427 Nm. Táto verzia Supry dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Zaujímavosťou je aj fakt, že Európske verzie Supry majú nasávanie vzduchu zakončené cez otvory na kapote.

Výroba Supry bola ukončená v roku 2002 kvôli neustále sprísňujúcim sa emisným normám. Toyotu Supru si však zapamätal každý z nás a nie len kvôli tomu, že sa objavila vo filme Fast and Furious a hre Need For Speed. Tento krásny automobil je jednoducho legenda a sen mnohých autíčkarov. Dovolím si tvrdiť, že kto Toyotu Supru nepozná, nemôže o sebe tvrdiť, že je pravým milovníkom áut.

Na dnes je to všetko, no v ďalšej časti sa opäť pozrieme na 4 legendárne japonské autá, ktoré ostanú navždy v našich srdciach. Ak ťa napadá, ktoré japonské autá by v tejto kategórii nemali chýbať, napíš nám a my ich s radosťou doplníme do ďalších časti tohto článku.