Twin-turbo: Ako funguje a aké sú jeho výhody či nevýhody?
![Motor](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/029a4ad7-3a88-49f2-a79f-ae6aa8c448f0/origin.jpg)
Twin-turbo, známe aj ako Bi-turbo, je označenie, ktoré nesú preplňované motory vybavené dvoma turbodúchadlami.
Tieto dve turbodúchadla pracujú buď v paralelnej konfigurácii (spoločne) alebo v sekvenčnej konfigurácii (samostatne).
Obsah
Paralelne pracujúce Twin-turbo:
Pri tejto konfigurácii sú obe turbodúchadla rovnako veľké, pričom jedno turbodúchadlo je poháňané jednou polovicou a druhé druhou polovicou výfukových plynov z motora a obe pracujú naraz.
Vo väčšine prípadov je však stlačený vzduch z oboch turbodúchadiel zmiešaný v spoločnom nasávacom potrubí a poslaný do jednotlivých valcov. S takýmto riešením preplňovania sa môžeš stretnúť najmä pri viacvalcových motoroch.
![Turbodúchadlo: Na čo slúži, aké má výhody a čo je to turbolag?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/570c01eb-1273-441b-b627-76cbf826d209/origin.jpg)
Turbodúchadlo: Na čo slúži, aké má výhody a čo je to turbolag?
Malé turbodúchadlá majú nízku zotrvačnosť a tak na roztočenie turbíny stačí v podstate len malé množstvo energie z výfukových plynov, preto sa pri paralelnej konfigurácii často používajú dve malé turbodúchadlá namiesto dvoch veľkých.
Sekvenčne pracujúce Twin-turbo:
V sekvenčnej konfigurácií, ktorá sa využíva častejšie, je jedno turbodúchadlo malé a druhe zasa väčšie. Menšie turbodúchadlo pracuje pri nízkych otáčkach, v stredných bežia obe a pri vyšších vopred stanovených otáčkach motora pracuje už len veľké turbodúchadlo samostatne.
Pri tejto konfigurácii však môžu turbodúchadlá pracovať aj tak, že menšie turbodúchadlo bude pracovať v celom spektre otáčok a väčšie sa k nemu zapojí iba vo vysokých otáčkach.
Dôvod prečo sa používajú dve rozdielne veľké turbodúchadla je veľmi jednoduchý. Veľké turbodúchadla nie sú tak efektívne pri nízkych otáčkach, čo vedie k nižšiemu tlaku v sacom potrubí. Naopak menšie turbodúchadlá sa rýchlejšie otáčajú pri nižších otáčkach, ale nemôžu dodávať dostatok stlačeného vzduchu pri vyšších otáčkach.
![Turbolag: O čo ide a ako ho eliminovať?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/b258d15a-6865-480e-aa17-e6dee9820817/origin.jpg)
Turbolag: O čo ide a ako ho eliminovať?
Sekvenčne pracujúce Twin-turbo spĺňa ako nároky na vysoký výkon, tak aj nároky na pružnosť motora v nízkych otáčkach. Okrem toho pomáha Twin-turbo značne znížiť oneskorenie turbodúchadla, takzvaný turbolag. Táto konštrukcia si však vyžaduje zložité sady potrubí na napájanie oboch turbodúchadiel.
Aké výhody má Twin-turbo?
Twin-turbo spĺňa nároky na vysoký výkon, ale aj nároky na pružnosť motora v nízkych otáčkach
Twin-turbo vo výraznej miere eliminuje turbolag
Aké nevýhody má Twin-turbo?
Vysoká cena
Zložitá konštrukcia
Vyššie náklady na servis