Riadiaca jednotka motora: Ako sa prejavujú jej poruchy?
Riadiaca jednotka motora (ECU - Engine Control Unit) je malý počítač, respektíve mikroprocesor, ktorý riadi motor automobilu, a to vyhodnocovaním dát z rôznych senzorov v reálnom čase pomocou softvéru.
Obsahuje taktiež pamäť, do ktorej ukladá určité dáta, napríklad chybové záznamy, ktoré sa neskôr dajú prečítať pomocou autodiagnostiky. Dalo by sa teda povedať, že riadiaca jednotka motora je mozog automobilu.
Obsah
Na to aby mohla riadiaca jednotka fungovať, potrebuje napojenie na elektrickú energiu a množstvo čidiel, ktoré snímajú polohu:
plynového pedálu
teploty chladiacej kvapaliny
teploty oleja a tlaku oleja
Okrem toho aj mnoho ďalších, bez ktorých by motor nemohol fungovať správne. Všetky tieto čidlá posielajú údaje priamo do riadiacej jednotky motora.
Riadiaca jednotka motora ovplyvňuje:
Na základe vstupných dát, ktoré riadiaca jednotka motora obdrží od vyššie spomenutých čidiel a senzorov, riadi funkcie motora, ako napríklad:
vstrekovanie paliva
zapaľovanie zmesi
otáčky motora
plniaci tlak turbodúchadla
diagnostiku závad
reguláciu a kontrolu emisií
Riadiaca jednotka motora teda spracuje požiadavku vodiča od plynového pedálu a vyhodnotí v akom režime bude motor pracovať. Spracuje všetky potrebné údaje podľa algoritmu, ktorý je nastavený tak, aby čo najrýchlejšie vypočítal, koľko paliva a vzduchu má pustiť do motora, ale aj presný čas, kedy tento úkon vykonať.
Hodnoty, aké má riadiaca jednotka použiť, sú uložené v takzvaných mapách - je to tabuľka hodnôt, ku ktorým je pridelený konkrétny parameter.
Daľšou funkciou je ochrana motora pred poškodením, to znamená, že ak sa motor napríklad prehrieva a riadiaca jednotka zaznamená kritické hodnoty, okamžite zníži výkon alebo rovno odstaví motor.
História riadiacej jednotky motora v skratke:
1970-1979 - Riadiaca jednotka motora začala ovládať niekoľko funkcií, ako napríklad solenoidy na karburátoroch. Neskôr začali niektoré riadiace jednotky motora regulovať zmes na voľnobežných otáčkach.
1980-1989 - Riadiace jednotky motora sa v zážihových motoroch postupne stali zodpovedné za riadenie a reguláciu paliva, respektíve prípravu zmesi, ako aj zapaľovanie paliva.
1990-1999 - Súčasťou riadiacích jednotiek sa stalo aj zabezpečenie vozidla, pričom sa pomaly začali objavovať aj pri vznetových motoroch.
2000-2009 - Riadiaca jednotka prevzala hlavnú rolu nad riadením škrtiacej klapky, ovládaním turbodúchadla a mnohými emisnými systémami.
2010 až súčasnosť - Riadiaca jednotka získala úplnú kontrolu nad mnohými systémami automobilu. V prípade moderných áut môže mať riadiaca jednotka motora viac ako sto vstupov a výstupov.
Typy riadiacích jednotiek:
Dnešné automobily sú, okrem riadiacej jednotky motora, prepletené rôznymi ďalšími riadiacimi jednotkami, ktoré spolu komunikujú. Môžeme ich rozdeliť do štyroch celkov.
Hnacie ústrojenstvo - Motor a jeho komponenty, riadenie, prevodovka, spojka, atď.
Komunikačná sústava - Rádio, palubný počítač, navigácia, telefón, rôzne displeje, atď.
Komfortná sústava - Centrálne zamykanie, klimatizácia, kúrenie, nastavenie polohy sedadiel, parkovacie senzory, tempomat, nastavenie odpruženia.
Bezpečnostná sústava - Airbagy, bezpečnostné pásy, ABS, stierače, svetlá, diagnostika motora, alarm, imobilizér, ESP, kontrola tlaku v pneumatikách a mnoho ďalších.
Riadiaca jednotka je elektrické zariadenie, ktoré sa ako akákoľvek iná elektronika môže poškodiť. Oprava je samozrejme možná, no v niektorých prípadoch môže byť poškodená aj nenávratne a vtedy je nutná jej výmena.
Chybná riadiaca jednotka - môžem aj naďalej jazdiť?
Chybná riadiaca jednotka motora môže znamenať obrovský problém v závislosti od chyby. V každom prípade však chyba môže negatívne ovplyvniť nielen výkon motora, ale aj spotrebu, problematické štarty atď.
Niektoré z príznakov chybnej riadiacej jednotky môžu byť nasledovné - svietiaca kontrolka motora, problematické štarty, vyššia spotreba paliva, nižší výkon a ďalšie.
Nefunkčná riadiaca jednotka - čo sa stane?
Ak je riadiaca jednotka motora nefunkčná, auto nie je možné naštartovať, nakoľko riadiaca jednotka motora riadi zapaľovanie motora. Okrem toho môže ovplyvniť aj rôzne ďalšie systémy v závislosti od typu auta, no v každom prípade ak auto nenaštartuje, je to nepodstatné.