AUTORIDE

Mazda RX-7 FD: Legendárna Japonka s Wankelom

Mazda RX-7
Zaujímavosti
Publikoval Denis  

Mazda RX-7 tretej generácie pod označením FD je jeden z legendárnych automobilov, ktorý patrí medzi tie najznámejšie a najlepšie JDM automobily. Keď sa povie "RX-7-mička", človek si hneď spomenie na sériu filmov Rýchlo a Zbesilo, ale aj na veľmi obľúbenú počítačovú hru Need For Speed. Ani filmy či dokonca počítačová hra však nestojí za nesmierným úspechom tohoto automobilu. To pravé, vďaka čomu sa Mazda RX-7 FD preslávila, sú jej vynikajúce jazdné vlastnosti, výkonný motor a prekrásny, nestarnúci dizajn. Poďme si teda o tejto japonskej kráske niečo povedať.

Mazda RX-7 tretej generácie, označovaná ako FD sa vyrábala od roku 1992 až do roku 2002. Mazda RX-7 FD je poháňaná dvoj-rotorovým Wankelovým motorom o objeme 1308 cm3, ktorý vybavený sekvenčným twin-turbom.

Súvisiaci článok - Wankelov motor: Posvieťme si na jeho výhody a funkciu

Na začiatku produkcie RX-7-mičky dosahoval dvojrotorový Wankelov motor vybavený sekvenčným twin-turbom 188 kW / 255 koní. Ku koncu výroby však motor dosiahol výkonový strop 206 kW / 280 koní, ktorý nesmeli automobily vyrábané pre japonský domáci trh prekročiť. Pýtaš sa, ako inžinieri dokázali vyžmýkať z tak malého motora tak úžasný výkon? Odpoveď je jednoduchá - po prvý krát totiž použili preplňovanie dvomi turbodúchadlami pre motor s rotačnými piestami. Zároveň sa však jednalo aj o prvý sekvenčný twin-turbo systém, ktorý sa exportoval mimo Japonska.

Systém sekvenčného twin-turba pracuje pod kapotou Mazdy RX-7 nasledovne - pri bežnej jazde v nízkych a stredných otáčkach motora pracuje menšie turbodúchadlo a po prekročení 4000 až 4500 ot/min jeho prácu preberie väčšie turbodúchadlo. Aj keď sekvenčné twin-turbo prinieslo určité výhody, netreba zabúdať aj na nevýhody ktoré tento systém priniesol. Systém sekvenčného twin-turba sa totiž potýkal s nízkou spoľahlivosťou, a to je práve dôvod, prečo veľa majiteľov RX-7-mičiek pri zvyšovaní výkonu nahrádza twin-turbo jedným podstatne väčším single turbodúchadlom.

RX-7 FD bolo vo svojej dobe jedno z najlepšie ovládateľných a najlepšie vyvážených áut svojej doby. Ľahký 1,3-litrový Wankelov motor bol umiestnený až za prednou nápravou, čo umožňovalo rozloženie hmotnosti 50:50 a veľmi nízke ťažisko. Toto všetko, spolu v kombinácii so zadným náhonom umožnilo dostať z RX-7-mičky excelentné jazdné vlastnosti aj na samom limite.

Mazda RX-7 FD bola vybavená päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Každý z modelov bol tiež vybavený koncepciou sedenia 2+2, avšak zadné sedadlá boli iba núdzové a od pohodlnej jazdy mali naozaj ďaleko.

Počas desiatich rokov produkcie bolo vyrobených 811 634 kusov, ktoré boli rozdelené do troch sérii, a to presnejšie:

Séria 6 (1992–1995) – Motor 13B-REW 188 kW 294 Nm (predávala sa pod značkou ɛ̃fini)Séria 7 (1996–1998) – Motor 13B-REW 195 kW 294 Nm (zjednodušené výfukové zvody a nová riadiaca jednotka motora)Séria 8 (1998–2002) – Motor 13B-REW 206 kW 314 Nm (vylepšené twin-turbo)

Ukončenie výroby Mazdy RX-7 v roku 2002 bolo oslávené limitovanou edíciou (1500 kusov), ktorá niesla označenie Spirit R a bola rozdelená na tri typy, A, B a C.

  • Spirit R Type A – najsilnejší model RX-7, dvojmiestny, vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou

  • Spirit R Type B – vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 4 miestny

  • Spirit R Type C – štvorstupňová automatická prevodovka, 4 miestny

Ocenenia, ktoré Mazda RX-7 FD počas rokov svojej výroby získala:

Motor Trend - importný automobil rokaSpoločnosť Playboy - Playboy automobil roku 1993Car and Driver - zaradenie medzi desať najlepších automobilov pre rok 1993 až 1995Road & Track - najkrajší a najatraktivnejší automobil na sveteJaponsko - ocenenie za automobilový výskum a ocenenie za automobil roku

Výroba Mazdy RX-7 FD bola ukončená bez okamžitého nástupcu v roku 2002. Avšak Mazda už v roku 2003 prišla s novým nástupcom RX-7, ktorým bola Mazda RX-8. Tá však bola ťažšia ako RX-7 a taktiež mala nižší výkon. Pre mnohých fanúšikov Mazdy bola teda RX-8 jedným veľkým sklamaním. Niet sa teda čomu čudovať, že nezožala ani polovicu úspechu ako jej predchodca.

Mazda RX-7 FD je stelesnením fantastického diela, ktoré nestarne, ale taktiež je aj jedným z legendárnych JDM automobilov, na ktoré len tak nezabudneme.