Honda NSX: Legendárne JDM z 90-tych rokov
Honda NSX prvej generácie, taktiež známa aj ako Acura NSX je športový automobil, ktorý sa vyrábal v rokoch 1990 až 2005. Ľuďom, ktorí Hondu NSX nepoznajú, môže tento automobil pripomínať Ferrari. To však nie je žiadnou urážkou. Avšak priaznivcom Hondy či JDM automobilov je NSX dobre známa a mnohí majú jej plagát vystavený dodnes nad posteľou. Poďme si teda povedať niečo o jednom z najznámejších JDM automobilov.
Trochu histórie:
Obsah
V roku 1984 poverila Honda taliansku dizajnérsku firmu Pinidatina, aby vytvorila koncept automobilu, ktorý niesol označenie HP-X (Honda Pininfarina Xperimental), ktorý mal mať motor uložený v strede automobilu. Z konceptu HP-X sa však neskôr vyvinul prototyp NS-X (New Sportscar eXperimental) a teda model Hondy NSX.
Dizajn karosérie Hondy NSX navrhli dvaja japonský dizajnéri, presnejšie Okuyuma a Uehera, pričom inšpiráciu čerpali z kokpitu stíhačky F-16. Honda NSX sa vyrábala len v dvoch karosárskych verziách, a to od začiatku produkcie v karosérii kupé, no neskôr v roku 1995 pribudla aj karoséria typu targa. V USA sa Honda NSX predávala ako Acura NSX.
V roku 2002 prešla Honda NSX faceliftom, ktorý priniesol nový systém predných svetlometov. Tie už neboli vyklápacie, čo zlepšilo aerodynamiku, no ubralo na sexepíle. Okrem zmeny svetlometov však prišli aj ďalšie zmeny, ktoré priniesli širšie zadné pneumatiky a nepatrné zmeny nastavenia podvozku.
Honda NSX:
Honda NSX je vybavená zadným náhonom a celohliníkovým vysokootáčkovým atmosférickým zážihovým vidlicovým šesťvalcom umiestneným v strede (pred zadnou nápravou), vybaveným variabilným časovaním ventilov VTEC. Karoséria a taktiež aj podvozok je vyrobený z hliníku, vďaka čomu sa dosiahla pomerne nízka hmotnosť celého automobilu. Tou hlavnou prednosťou Hondy NSX je však vysokootáčkový motor V6, ktorý sa nechal vytáčať až do 8000 ot/min, čo bolo v tej dobe niečo úžasné. Honda NSX bola taktiež prvým sériovo vyrábaným automobilom, ktorého motor bol vybavený titánovými ojnicami.
Pod kapotu Hondy NSX sa montoval len jeden motor v dvoch objemových a troch výkonnostných verziách. Menší motor o objeme 3.0 l V6 dosahoval výkon 201 kW /270 koní pri 7100 ot/min a krútiaci moment 201 Nm. Tento motor bol spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Rovnaký motor 3.0 l V6 bol však spojený aj so 4-stupňovou prevodovkou, avšak mal nižší výkon, presnejšie dosahoval 188 kW / 252 koní, no mal rovnaký krútiaci moment 210 Nm ako motor spojený s manuálnou prevodovkou.
V roku 1997 však Honda NSX dostala o niečo väčší motor o objeme 3.2 litra. Jednalo sa o rovnaký vidlicový šesťvalec s atmosférickým plnením, ktorý mal však zväčšený objem, pričom dosahoval výkon 216 kW / 294 koní a krútiaci moment 224 Nm. Tento motor bol spojený len so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Motor o objeme 3.0 l V6 spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahoval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekúnd. Motor s väčším objemom 3.2 litra V6 spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokázal pokoriť rýchlosť 100 km/h za 5 sekúnd.
Ostrá verzia Type R neobišla ani Hondu NSX. Výkon motora sa síce nezvýšil, no Honda NSX Type R, označovaná ako NSX-R oproti pôvodnej verzii výrazne stratila na váhe. Strata hmotnosti sa dosiahla napríklad odstránením rádia, rezervného kolesa, zvukovej izolácie, no odstránená bola aj kontrola trakcie a ťažké sériové sedadlá, ktoré boli nahradené Recaro sedadlami. Vďaka tomu všetkému dosiahla Honda NSX-R hmotnosť len 1230 kilogramov, čo je v porovnaní s pôvodnou verziou NSX až o 120 kg menej.
Od roku 1992 bolo vyrobených 483 modelov Hondy NSX-R. Vývoz týchto automobilov bol však obmedzený len do krajín s pravostranným riadením, pretože verzia NSX-R bola určená výhradne pre japonský domáci trh (JDM).
Práve skvelé jazdné vlastnosti, vysoký pomer výkonu k hmotnosti automobilu a vysokootáčkový motor robí z Hondy NSX skvelý automobil, ktorý ocení takmer každý petrolhead. Jednoducho povedané, Honde sa podarilo v 90-tych rokoch postaviť úžasné auto, ktoré ostane navždy v našich srdciach.