arrow_upward

Toyota Supra MK4: Najznámejšia Japonka z 90-tych rokov


Toyota Supra MK4 je jeden z najznámejších a najobľúbenejších JDM automobilov aký kedy jazdil po cestách. Je to síce len môj osobný názor, no dovolím si tvrdiť, že ide o jeden z najkrajších automobilov, aké kedy automobilka Toyota zostrojila. Jej pôvabné tvary boli totiž mimoriadne nadčasové a tak ani po 25 rokoch od začiatku jej výroby nestratili na kráse.

Toyota Supra MK4 sa teší nesmiernej popularite, pozná ju snáď každý jeden automobilový fanúšik a tak sa niet čomu čudovať, že je akousi modlou medzi JDM autami. Nejeden automobilový nadšenec by ju totiž chcel mať zaparkovanú vo svojej garáži. U nás vo východnej Európe však Supru na cestách len tak nestretneme a tak si musíme vystačiť s jej plagátom v našej garáži.

Za svoju neuveriteľne veľkú popularitu vďačí Supra hlavne svojmu sexepílu, vysokému výkonu a z časti k tomu dopomohli aj počítačové hry ako Need For Speed či séria dobre známych filmov Fast and Furious.

Poďme sa teda bez ďalších zbytočných reči pozrieť na túto japonskú krásku z 90-tych rokov.

Toyota Supra MK4 (Mark IV) sa začala vyrábať v roku 1993. Nová Supra MK4 bola oproti starej generácii MK3 kompletne redizajnovaná a vyznačovala sa oválnym tvarom karosérie a krásnym dizajnom. Vyrábala sa v dvoch karosárskych verziách, a to vo verzii Kupé a Targa, s odnímateľným strešným panelom. Supra bola vybavená šesťvalcovými radovými motormi R6 (jedným atmosférickým a druhým preplňovaným motorom) o objeme 2997 cm3 s rozvodom DOHC a 24 ventilmi.

Atmosférický motor pod označením 2JZ-GE R6 dodáva výkon 165 kW / 225 koní a krútiaci moment 280 Nm. Supra s týmto motorom dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za necelých 6,8 sekúnd.

Preplňovaný motor 2JZ-GTE R6 je vybavený dvoma sekvenčnými turbodúchadlami a dodáva výkon 206 kW / 280 koní a krútiaci moment 431 Nm, pre JDM automobily, ktoré majú obmedzený výkon na 280 koní a maximálnu rýchlosť 180 km/h kvôli prísnym bezpečnostným normám stanovenými Japonskou asociáciou automobilových výrobcov. Preplňovaná verzia Supry určená pre Japonský domáci trh dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy.

Pre exportné modely určené pre Americký či Európsky trh však Toyota upravila preplňovaný motor Supry. Motor dostal menšie turbodúchadlá s oceľovými lopatkami a väčšie vstrekovače, čo umožnilo zvýšiť jeho výkon na 239 kW / 320 koní, no krútiaci moment klesol na hodnotu 427 Nm. Táto verzia Supry dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a jej maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Zaujímavosťou je aj fakt, že Európske verzie Supry majú nasávanie vzduchu zakončené cez otvory na kapote.

Turbo verzia Supry bola vybavená 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a verzia s atmosférickým motorom dostala 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Obe verzie však boli dostupné aj so 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Pre Japonský domáci trh však vznikla v roku 1999 aj obmedzená séria preplňovanej verzie Supry, ktorá bola vybavená sekvenčným radením pomocou tlačidiel na volante.

Toyota si pri Supre MK4 dala veľmi záležať na znížení hmotnosti automobilu. Práve pre úsporu hmotnosti bola Supra vybavená napríklad hliníkovými úchytmi motora, volantom z horčíkovej zliatiny, palivovou nádržou z plastu, koberčeky sú vyrobené z dutého vlákna a dutý je aj zadný spojler. Vďaka týmto opatreniam dosahuje model Supry s atmosférickým motorom a manuálnou prevodovkou pohotovostnú hmotnosť 1460 kilogramov, zatiaľ čo model s preplňovaným motorom a manuálnou prevodovkou váži 1550 kilogramov. Rozloženie hmotnosti je pri atmosférickom modely 51:49 a pri turboverzii 53:47 (vpredu:vzadu).

Toyota Supra MK4 disponuje vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, vďaka ktorým by aj dnes dokázala potrápiť nejeden športový automobil. Za zmienku však stojí aj brzdový systém, ktorý ovládal brzdy jednotlivo v závislosti od rýchlosti automobilu. Tento unikátny brzdový systém bol inšpirovaný brzdovým systémom Formuly jedna a umožnil Supre zastaviť na 0 km/h z rýchlosti 113 km/h (70 mph) po 45 metroch. Po tomto teste magazín Car and Driver vyhlásil, že sa jedná o rekord v najlepšom brzdnom účinku akéhokoľvek vozidla testovaného v roku 1997. Tento rekord si udržala Toyota Supra MK4 až do roku 2004, kedy bol pokorený automobilom Porsche Carrera GT.

Výroba Supry bola ukončená v roku 2002 kvôli neustále sprísňujúcim sa emisným normám. Toyotu Supru si však zapamätal každý z nás a nielen kvôli tomu, že sa objavila vo filme Fast and Furious a hre Need For Speed. Tento krásny automobil je legenda. Jednoducho povedané, kto Toyotu Supru MK4 nepozná, nemôže o sebe tvrdiť, že je pravým milovníkom áut.

Verzia: Hmotnosť: Motor: Výkon: Krútiaci moment: Zrýchlenie 0 na 100 km/h:
R6 3.0 1460 Kg R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v 165 kW / 225 koní 284 Nm 6,8 s
R6 3.0 TT (JDM) 1550 Kg R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v, twin-turbo 206 kW / 280 koní 431 Nm 5,1 s
R6 3.0 TT (EU/USA) 1550 Kg R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v, twin-turbo 239 kW / 320 koní 427 Nm 4,5 s

 

Vážime si Vaše súkromie a zároveň sa Vám snažime priniesť čo najlepší komfort pri používaní tohto webu. Preto používame súbory “cookies”, vďaka ktorým dokážeme analyzovať návštevnosť, prispôsobovať reklamu a používateľské nastavenia. Spracovaniu cookies môžete zabrániť alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača. Viac informácií o cookies a ich nastavení