logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Skratky automobilových systémov: ABS, ASR, BAS, ESP, poznáš ich všetky?


V automobilovom svete sa stretávame s nespočetne veľkým množstvom skratiek, medzi ktoré patria aj skratky automobilových systémov. Tieto skratky automobilových systémov si výrobca určuje sám, no kto sa má vyznať v tom nespočetne veľkom množstve rôznych písmen a ich spojení. Práve z tohoto dôvodu sme sa rozhodli, že pre teba pripravíme tento prehľadný zoznam, v ktorom si vypíšeme všetky známe skratky automobilových systémov, ale aj ich význam.

Skratky automobilových systémov:

Všetky skratky automobilových systémov, ktoré sme pre teba dnes prichystali, sú zoradené podľa abecedy. Veríme, že tu nájdeš všetky skratky, ktoré hľadáš.

AA (Attention Assistant):

Skratka AA (Attention Assistant) či (Attention Assist) označuje systém monitorujúci únavu šoféra. Jedná sa o rovnaký systém ako napríklad DA (Driver Alert) či DAA (Driver Attention Alert).

ABL (Adaptive Brake Lights):

Skratka ABL (Adaptive Brake Lights) označuje adaptívne brzdové svetlá, ktoré slúžia na to, aby upozornili vpredu idúceho vodiča pred krízovou situáciou. Adaptívne brzdové svetlá môžeme zaradiť medzi prvky aktívnej bezpečnosti, pretože ich úlohou je včas varovať vzadu idúceho vodiča pred hroziacou kolíziou.

ABS (Antilock Braking System):

Skratka ABS (Antilock Braking System), označuje protilbokovací systém, ktorý kontroluje v automobile činnosť brzdnej sústavy a zabezpečuje účinné brzdenie na povrchu s nižšou priľnavosťou. Systém ABS sleduje pohyb kolies počas brzdenia pomocou snímačov. V prípade, že sa niektoré z kolies začne šmýkať, snímač vyšle signál do riadiacej jednotky ABS, ktorá zmenší alebo úplne vypne brzdnú silu. Tento systém teda zabraňuje zablokovaniu kolies pri brzdení na klzkom povrchu.

ACC (Adaptive Cruise Control):

Skratka ACC (Adaptive Cruise Control), označuje adaptívny tempomat, ktorý dokáže regulovať rýchlosť v prípade, ak sa automobil blíži k prekážke. Adaptívny tempomat sleduje pomocou laserového radaru dianie pred vozidlom a dodržuje bezpečnú vzdialenosť od ostatných vozidiel.

Adaptívny tempomat je vylepšením klasického tempomatu, ktorý len udržuje zvolenú rýchlosť automobilu. Naopak ACC okrem tejto funkcie sleduje dianie pred vozidlom a automaticky reguluje rýchlosť v prípade potreby. Rýchlosť automobilu vybaveného adaptívnym tempomatom je znižovaná brzdením alebo ovládaním prívodu paliva cez riadiacu jednotku motora v závislosti od diania pred automobilom.

ACS (Active City Stop):

Skratka ACS (Active City Stop) označuje systém aktívnej bezpečnosti, ktorý pomáha chrániť vozidlo a teda aj jeho pasažierov pred nárazom do objektu či iného automobilu pri nízkej rýchlosti. Systém ACS monitoruje priestor pred automobilom pri rýchlosti do 30 km/h.

Ak sa vozidlo idúce pred automobilom, ktorý využíva systém ACS náhle zastaví a vodič nezačne brzdiť, prevezme Active City Stop kontrolu nad brzdovým systémom a bezpečne zastaví alebo aspoň spomalí automobil, aby tak nedošlo k vážnejšej nehode. Systém Active City Stop teda pomáha predchádzať situáciám, kedy vodič automobilu nestihne zareagovať na náhle zastavenie pred ním idúceho vozidla.

ASC (Active Stability Control):

Skratka ASC (Active Stability Control) označuje systém aktívnej stabilizačnej kontroly vozidla značky Mitsubishi. Jedná sa o rovnaký systém ako napríklad ESP (Electronic Stability Program) či ESC (Electronic stability control).

ASC (Automatic Stability Control):

ASC (Automatic Stability Control) je skratka, ktorú využíva automobilka BMW na označenie protišmykového systému, ktorý zabezpečujúcie lepší prenos hnacej sily na vozovku. Ide o rovnaký systém ako napríklad DTC (Dynamic Traction Control), ASR (Anti-Slip Regulation), ETC (Electronic Traction Control), ETS (Electronic Traction System), TCS (Traction Control System), TC (Traction Control) či TRC (Traction Control).

AD (Adaptive Drive):

Skratka AD (Adaptive Drive) označuje systém aktívnej regulácie podvozku, ktorý vyvinula automobilka BMW. Tento systém umožňuje nastaviť charakteristiku podvozku automobilu podľa požiadaviek vodiča alebo automaticky v závislosti od jazdných podmienok a kvality vozovky. Systém Adaptive Drive v podstate kombinuje systémy DCC (Dynamic Chassis Control) a DD (Dynamic Drive)

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems):

Skratkou ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) sú označované elektronické systémy, ktoré uľahčujú riadenie automobilu. Medzi ADAS môžeme zaradiť napríklad adaptívny tempomat či systém sledovania jazdných pruhov.

ADS (Adaptive Damping System):

Skratka ADS (Adaptive Damping System) označuje systém aktívnej regulácie podvozku. Jedná sa o rovnaký systém ako DCC (Dynamic Chassis Control).

AEB (Autonomous Emergency Braking):

AEB (Autonomous Emergency Braking) je systém automatického núdzového brzdenia. Tento systém vizuálne a zvukovo varuje vodiča v prípade, ak sa pred ním nachádza prekážka. Pokiaľ vodič na upozornenie nereaguje, je systém AEB schopný automaticky aktivovať brzdy a vozidlo bezpečne pred prekážkou zastaviť.

AEBS (Advanced Emergency Braking System):

AEBS (Advanced Emergency Braking System) je systém automatického núdzového brzdenia. Ide o rovnaký systém ako napríklad AEB.

AFS (Adaptive Frontlight System):

AFS (Adaptive Frontlight System) označuje adaptívne svetlomety. Ide o predné svetlomety, ktorých svetelný lúč kopíruje natočenie volantu. Tieto svetlomety teda dokážu prispôsobiť svetelný lúč aktuálnej jazdnej situácii, vďaka čomu vodič automobilu lepšie vidí na vozovku (hlavne v zákrutách) a zároveň neoslepuje vodičov protiidúcich automobilov.

ARS (Advanced Restraint System):

ARS (Advanced Restraint System) je pokročilý zádržný systém, ktorý je spojený s airbagmi. Ide o inteligentný systém, ktorý spúšťa airbagy na základe informácii o obsadenosti sedadiel automobilu, hmotnosti cestujúcich či polohe sedadiel a podľa toho prispôsobuje nafúknutie airbagov.

ASR (Anti-Slip Regulation):

Skratka ASR (Anti-Slip Regulation) označuje systém regulácie prešmykovania kolies. Systém ASR zabraňuje prešmykovaniu hnacích kolies vo všetkých rýchlostiach. Tento systém je rozšírením systému ABS a zabezpečuje stabilitu a ovladáteľnosť pri akcelerácií.

BA (Brake Assistent):

Skratka BA (Brake Assistent) označuje brzdový asistent a teda systém, ktorý zvyšuje tlak v brzdovom systéme pri kritickom brzdení, čím skracuje brzdnú dráhu automobilu. BA je rovnaký systém ako BAS (Brake Assistent System) či EBA (Emergency Brake Assist).

BAS (Brake Assistent System):

BAS (Brake Assistent System) označuje brzdový asistent. BAS je názov technológie, ktorá zvyšuje brzdný tlak v núdzových situáciach a zabezpečuje tak kratšiu brzdnú dráhu. Tento systém patrí medzi prvky aktívnej bezpečnosti a využíva sa v automobiloch práve preto, že veľmi veľké percento vodičov nedokáže brzdiť dostatočnou silou pri núdzových situáciach.

Systém BAS však umožnuje v prípade núdzového brzdenia vyvinúť maximálny brzdný účinok bez ohľadu na silu, ktorou vodič zatlačí na brzdový pedál. Systém BAS detekuje núdzové situácie podľa rýchlosti aktivácie brzdového pedála a dokáže vytvoriť maximálnu brzdnú silu v priebehu niekoľkých milisekúnd.

BLIS (Blind Spot Information):

Skratka BLIS označuje Blind Spot Information a teda systém varovania pred vozidlami v mŕtvom uhle. BLIS je rovnaký systém ako BSD (Blind Spot Detection).

BSD (Blind Spot Detection):

Skratka BSD (Blind Spot Detection) označuje systém varovania pred vozidlami v mŕtvom uhle. Systém BSD varuje vodiča pred vozidlami, ktoré nemôže vidieť v spätných zrkadlách, pretože sa nachádzajú v mŕtvom uhle.

DA (Driver Alert):

DA (Driver Alert) označuje systém monitorujúci únavu šoféra. Jedná sa o rovnaký systém ako napríklad AA (Attention Assistant), AA (Attention Assist) či DAA (Driver Attention Alert).

DAA (Driver Attention Alert):

Skratka DAA (Driver Attention Alert) označuje systém monitorujúci únavu šoféra. Jedná sa o rovnaký systém ako napríklad AA (Attention Assistant), DA (Driver Alert) či AA (Attention Assist).

DAC (Downhill Assist Control):

Skratka DAC (Downhill Assist Control) označuje asistent zjazdu z kopca. DAC je rovnaký systém ako HDC (Hill Descent Control).

DAC (Driver Alert Control):

Skratka DAC (Driver Alert Control) a teda systém kontroly bdelosti šoféra, ktorý vyvinula automobilka Volvo. Narozdiel od iných podobných systémov systém DAC nekontroluje správanie šoféra, ale štýl jazdy automobilu. Tento systém sa automaticky spustí po prekročení rýchlosti 60 km/h a začne monitorovať pohyb automobilu na ceste.

Systém Driver Alert Control dokáže rozoznať kontrolovanú jazdu od nekontrolovanej a na základe spôsobu a štýlu jazdy dokáže odhadnúť bdelosť šoféra. Systém Driver Alert Control je však okrem toho taktiež schopný rozoznať situácie, kedy sa šofér naplno nevenuje riadeniu automobilu a necháva sa rozptyľovať napríklad mobilným telefónom či inými vplyvmi. Systém DAC však nezasahuje do ovládania automobilu, ale len upozorňuje na vodičovu únavu a oslabenie jeho pozornosti.

DCC (Dynamic Chassis Control):

DCC (Dynamic Chassis Control), označuje systém adaptívneho podvozku. Systém DCC umožňuje nastaviť charakteristiku podvozku automobilu podľa požiadavky vodiča alebo automaticky v závislosti od kvality vozovky. Pokiaľ funguje systém DCC samostatne, riadiaca jednotka zbiera informácie o polohe kolies a náklone karosérie a automaticky upravuje charakteristiku podvozku.

Systém DCC však umožňuje vodičovi zvoliť si požadované nastavenie podvozku podľa vlastnej potreby. Vodič automobilu, ktorý je vybavený týmto systémom si teda môže vybrať z troch rôznych nastavení a to SPORT, COMFORT a NORMAL.

DDD (Driver Drowsiness Detection):

Skratka DDD (Driver Drowsiness Detection) označuje systém monitorujúci únavu šoféra. Niektoré automobilky však používajú odlišné označenia tohoto systému a tak sa môžeš stretnúť s označeniami ako napríklad AA (Attention Assistant), DA (Driver Alert), AA (Attention Assist), DAA (Driver Attention Alert) či DAC (Driver Alert Control). Aj napriek odlišným označeniam však ostáva princíp práce tohoto systému rovnaký. Výnimkou je však systém DAC (Driver Alert Control) od automobilky Volvo, ktorého princíp práce je odlišný.

DSC (Dynamic Stability Control):

Skratka DSC (Dynamic Stability Control) označuje systém dynamickej kontroly stability. Touto skratkou označujú svoje vozidlá vybavené týmto systémom napríklad značky ako BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda či Mini. Ide o rovnaký systém ako ESP (Electronic Stability Program), ESC (Electronic stability control), VSA (Vehicle Stability Assist), VDC (Vehicle Dynamic Control), VSC (Vehicle Stability Control), ASC (Active Stability Control), PSM (Porsche Stability Management) či DSTC (Dynamic Stability and Traction Control).

DSR (Driver Steering Recommendation):

DSR (Driver Steering Recommendation alebo aj Dynamic Steering Response) je systém aktívnej podpory riadenia. DSR Je nadstavba systému ESP (elektronickej kontroly stabilizácie). Systém DSR stabilizuje a udržuje automobil v požadovanom smere vďaka elektromechanickému posilovaču riadenia. O stabilizáciu automobilu sa teda nestará len cielené pribrzďovanie kolies ako pri klasickom ESP, ale taktiež aktívne zasahovanie do riadenia automobilu. Systém DSR teda malou silou zasahuje do riadenia automobilu, čím pomáha vodičovi vyrovnať šmyk.

DSTC (Dynamic Stability and Traction Control):

Skratka DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) označuje systém dynamickej stabilizácie a kontroly trakce značky Volvo. Ide o rovnaký systém ako ESP (Electronic Stability Program) či ESC (Electronic stability control) atď...

DTC (Dynamic Traction Control):

Skratka DTC (Dynamic Traction Control) označuje systém kontroly trakcie. Jedná sa o rovnaký systém ako napríklad ACS (Automatic Stability Control), ASR (Anti-Slip Regulation), ETC (Electronic Traction Control), ETS (Electronic Traction System), TCS (Traction Control System), TC (Traction Control) či TRC (Traction Control).

EBA (Emergency Brake Assistent):

EBA (Emergency Brake Assistent) označuje núdzový brzdový asistent ktorý zvyšuje brzdný tlak v prípade núdze a zabezpečuje tak kratšiu brzdnú dráhu. EBA je rovnaký systém ako BAS (Brake Assistent System) či BA (Brake Assistent).

EBD (Electronic Brakeforce Distribution):

EBD (Electronic Brakeforce Distribution) je systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily, ktorý umožňuje rozdeliť brzdnú silu na jednotlivé kolesá automobilu, čím zefektivňuje brzdenie a skracuje brzdnú dráhu automobilu. Systém EBD automaticky mení brzdnú silu aplikovanú na jednotlivé kolesá v závislosti od rýchlosti, zaťaženia vozidla, ale aj stavu vozovky.

EBL (Electronic Brakeforce Limitation):

Skratka EBL (Electronic Brakeforce Limitation) označuje systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily, ktorý umožňuje rozdeliť brzdnú silu na jednotlivé kolesá, čím skracuje brzdnú dráhu automobilu. Jedná sa o rovnaký systém ako EBD (Electronic Brakeforce Distribution), až na to, že nesie odlišné označenie.

EDA (Emergency driver assistant):

EDA (Emergency driver assistant) je systém núdzového asistenta, ktorý monitoruje správanie vodiča. V prípade, ak systém dospeje k záveru, že vodič už nie je schopný bezpečne riadiť vozidlo, začne vozidlo automaticky ovládať brzdy a riadenie až do jeho úplného zastavenia.

EDL (Electronic Differencial Lock):

EDL (Electronic Differencial Lock) označuje systém elektronickej uzávierky diferenciálu. Jedná sa o rovnaký systém ako je EDS (Electronic Differential System).

EDS (Electronic Differential System):

Skratka EDS (Electronic Differential System) označuje systém elektronickej uzávierky diferenciálu. Systém EDS chráni automobil pred šmykom počas akcelerácie alebo brzdenia. EDS neustále zaznamenáva informácie o otáčkach kolies od snímača ABS a vyhodnocuje ich. Na základe získaných informácií systém EDS pribrzdí koleso, ktoré začne prešmykovať a prenesie výkon na druhé koleso nápravy, ktoré má lepšiu priľnavosť. Pribrzďovaním prešmykujúceho kolesa uľahčuje EDS rozjazd na šmykľavom povrchu vozovky.

ESC (Electronic stability control):

Skratka ESC (Electronic stability control) označuje elektronický stabilizačný systém. ESC je rovnaký systém ako ESP (Electronic Stability Program), VDC (Vehicle Dynamic Control), DSC (Dynamic Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist), VSC (Vehicle Stability Control), ASC (Active Stability Control), PSM (Porsche Stability Management) či DSTC (Dynamic Stability and Traction Control).

ESP (Electronic Stability Program):

ESP (Electronic Stability Program) je Elektronický stabilizačný systém, ktorého účelom je zvýšiť bezpečnosť jazdy. Tento systém má zabrániť nechcenej zmene smeru jazdy a v prípade šmyku redukovať stratu trakcie. Elektronický stabilizačný systém (ESP) teda pomáha vodičovi zvládnuť kritické situácie pri riadení auta, kedy by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku.

Keď ESP zaznamená stratu trakcie, automaticky spracuje informácie zo systému ABS a zo senzora natočenia volantu a následne začne individuálne pribrzďovať ľavé/pravé zadné alebo ľavé/pravé predné koleso automobilu. ESP však nefunguje len pri brzdení, ale aj pri zrýchľovaní a prechode cez zákrutu, čím udržiava vozidlo mimo šmyku za každých podmienok.

ETC (Electronic Traction Control):

ETC (Electronic Traction Control) je systém elektronickej kontroly trakcie. Ide sa o rovnaký systém ako napríklad ACS (Automatic Stability Control), ASR (Anti-Slip Regulation), DTC (Dynamic Traction Control), ETS (Electronic Traction System), TCS (Traction Control System), TC (Traction Control) či TRC (Traction Control).

ETS (Electronic Traction System):

Skratka ETS (Electronic Traction System) označuje systém elektronickej kontroly trakcie. Jedná sa o rovnaký systém ako napríklad ACS (Automatic Stability Control), ASR (Anti-Slip Regulation), DTC (Dynamic Traction Control), ETC (Electronic Traction Control), TCS (Traction Control System), TC (Traction Control) či TRC (Traction Control).

HAC (Hill Assist Control):

Skratka HAC (Hill Assist Control) označuje asistent rozjazdu do kopca. Ide o rovnaký systém ako napríklad HHC (Hill Hold Control).

HDC (Hill Descent Control):

HDC (Hill Descent Control) je asistent zjazdu z kopca. Automobil vybavený týmto systémom udržuje pri zjazde z prudkého kopca vopred zvolenú rýchlosť. Jedná sa teda o akýsi tempomat na zjazdy z prudkých kopcov, ktorý funguje pri nízkych rýchlostiach.

HH (Hill Holder):

Skratka HH (Hill Holder) označuje asistent rozjazdu do kopca. Tento systém pomáha s rozjazdom do kopca tak, že pribrzduje kolesá ešte chvíľku po tom, ako vodič vyšliapne brzdový pedál. HH (Hill Holder) je v podstate ten istý systém ako napríklad HHC (Hill Hold Control), HAC (Hill Assist Control), HSA (Hill Start Assistent).

HHC (Hill Hold Control):

Skratka HHC (Hill Hold Control) označuje asistent rozjazdu do kopca. HHC je elektronický systém, ktorý uľahčuje rozjazd do kopca. Tento systém umožňuje šoférovi pohodlne sa rozbehnúť do kopca bez rizika cúvnutia automobilu.

HUD (Head-up Displej):

HUD (Head-up Displej) označuje priehľadnú obrazovku a teda systém premietajúci potrebné dáta (o rýchlosti, otáčkach, navigácii, atď...) na čelné sklo automobilu pred šoféra. Šofér teda nemusí zameriavať svoj pohľad na rôzne budíky a môže sa neustále pozerať na vozovku.

HSA (Hill Start Assistent):

Skratka HSA (Hill Start Assistent) označuje asistent rozjazdu do kopca. Jedná sa o rovnaký systém ako nepríklad systém HHC (Hill Hold Control).

LA (Lane Assist):

LA (Lane Assist) je systém sledovania jazdných pruhov. Je to teda systém, ktorý umožňuje udržiavať automobil v jazdnom pruhu. Systém Lane Assist môžeme zaradiť medzi prvky aktívnej bezpečnosti, pretože sa snaží zabrániť nechcenému vybočeniu z jazdných pruhov či vybočeniu do protismeru tým, že zasiahne do riadenia automobilu a nasmeruje ho naspäť. Systém Lane Assist je však aktívny len pri rýchlosti nad 65 km/h a pokiaľ rýchlosť vozidla klesne pod túto hranicu, systém sa automaticky deaktivuje.

LDWS (Lane Departure Warning System):

Skratka LDWS (Lane Departure Warning System) označuje systém varovania pred opustením jazdného pruhu. Tento systém je akousi horšou obdobou systému Lane Assist, pretože zatiaľ čo Lane Assist udržiava vozidlo v jazdnom pruhu, systém LDWS len upozorňuje vodiča, že jeho automobil opustil jazdný pruh.

MKB (Multi-Collision Braking):

MKB (Multi-Collision Braking) je systém multikolíznej brzdy. Ide o systém, ktorý znižuje riziko viacnásobnej nehody tak, že vo chvíli, kedy sa aktivuje jeden z airbagov, automaticky zopne brzdy a zabrzdí automobil. Okrem toho však pomáha systém MKB spolu s ďalšími elektronickými systémami udržiavať automobil v stabilizovanom smere a bráni mu opustiť jazdný pruh.

PDC (Park Distance Control):

PDC (Park Distance Control) je akustický parkovací systém. Tento systém získava pomocou senzorov prehľad o zaparkovaných vozidlách a iných prekážkach v okolí automobilu vybaveného systémom PDC. Pokiaľ sa automobil priblíži k iným automobilom či prekážkam, spustí sa akustická signalizácia (varovný tón). Frekvencia varovného tónu sa postupne zvyšuje, čím viac sa automobil približuje k prekážke. Pokiaľ sa však k prekážke priblíži na vzdialenosť menej ako 30 cm, znie neprerušovaný tón, ktorý varuje šoféra pred nebezpečenstvom nárazu.

PSM (Porsche Stability Management):

Skratka PSM (Porsche Stability Management) označuje systém riadenia stability značky Porsche. Ide o rovnaký systém ako ESP (Electronic Stability Program).

RBS (Rain Brake Support):

Skratka RBS (Rain Brake Support) označuje systém automatického vysušovania brzdových kotúčov, ktorý pomáha skrátiť brzdnú dráhu automobilu. Počas jazdy v daždi dochádza na brzdových kotúčoch k tvorbe vodného filmu. Tento vodný film následne znižuje účinok bŕzd tak, že oneskoruje ich nábeh.

Systém RBS svojou funkciou skracuje dobu nábehu brzdného účinku tak, že dokáže zaistiť krátkodobé dosadnutie brzdových platničiek na brzdové kotúče. Dosadnutie brzdových platničiek na kotúče umožní vysušiť brzdové kotúče, čím sa zabezpečí správny nábeh bŕzd a teda aj maximálny brzdný účinok. Systém RBS pracuje úplne automaticky a šofér jeho funkciu nezaznamená.

RBS (Radar Brake Support):

RBS (Radar Brake Support) je systém umiestnený v prednej maske automobilu. Pri jazde v nízkych rýchlostiach tento systém zaznamená vpredu idúce vozidlo a ak zistí možnosť kolízie, upozorní vodiča zvukovým signálom a oznámením na informačnom displeji.

V prípade, že sa pravdepodobnosť zrážky zvýši, systém automaticky aktivuje asistenciu brzdenia, ktorá zvyšuje brzdnú silu počas panického brzdenia. Ak však systém RBS zistí, že kolízia je nevyhnutná, brzdí automaticky. Systém RBS (Radar Brake Support) teda pomáha zabrániť zrážkam, keď vozidlo jazdí pri nízkych rýchlostiach a pomáha znižovať škody v prípade nehody.

TA (Trailer Assist):

TA (Trailer Assist), je systém, ktorý pomáha pri parkovaní s prívesom. Vodič tedá zadá pokyn, kde presne má automobil s prívesom zaparkovať a o všetko ostatné sa už postará elektronika.

TC (Traction Control):

Skratka TC (Traction Control) označuje systém kontroly trakcie, ktorý zabezpečuje lepší prenos hnacej sily na povrch vozovky. Ide o rovnaký systém ako napríklad DTC (Dynamic Traction Control), ACS (Automatic Stability Control), ASR (Anti-Slip Regulation), ETC (Electronic Traction Control), ETS (Electronic Traction System), TCS (Traction Control System) či TRC (Traction Control).

TCS (Traction Control System):

TCS (Traction Control System) je systém kontroly trakcie, ktorý umožňuje lepší prenos výkonu motora na vozovku. Tento systém umožňuje plné využitie výkonu motora (plné pridanie plynu) bez toho aby došlo k prešmykovaniu kolies.

Na zabránenie prešmykovania kolies používa systém TCS (Traction Control System) systém ABS, ktorý totiž pribrzďovaním jednotlivých kolies zabráni prenášať výkon na koleso, ktoré nemá trakciu (prešmykuje sa), presne tak ako keby imitoval funkciu elektronického samosvorného diferenciálu. Okrem toho si však TCS (kontrola trakcie) pomáha aj redukovaním výkonu motora, presnejšie redukovaním prísunu paliva. Systém TCS teda dokáže udržať automobil v pohybe aj na klzkom povrchu, pretože zabezpečí aby sa kolesá automobilu nepretáčali.

TJA (Traffic Jam Assist):

Skratka TJA (Traffic Jam Assist) označuje systém, ktorý dokáže samostatne riadiť automobil v kolńach psi nízkej rýchlosti. Tento systém však funguje len vtedy, pokiaľ má vodič neustále obe ruky na volante.

TPMS (Tire Pressure Monitoring System):

Skratka TPMS (Tire Pressure Monitoring System) označuje systém monitorovania tlaku v pneumatikách. TPMS je elektronický systém, ktorého funkciou je monitorovať tlak vzduchu v pneumatikách. Systém TPMS hlási vodičovi vozidla informácie o tlaku v pneumatikách v reálnom čase. Cieľom TPMS je vyhnúť sa vďaka včasnému rozpoznaniu nebezpečného stavu nafúknutia pneumatík dopravným nehodám, zvýšenému opotrebovaniu pneumatík v dôsledku nedostatočne nafúknutých pneumatík a zabezpečiť čo najnižšiu spotrebu paliva.

TRC (Traction Control):

Skratka TRC (Traction Control) označuje systém kontroly trakcie. Ide o rovnaký systém ako napríklad ACS (Automatic Stability Control), ASR (Anti-Slip Regulation), DTC (Dynamic Traction Control), ETC (Electronic Traction Control), ETS (Electronic Traction System), TCS (Traction Control System) či TC (Traction Control).

TSA (Trailer Stability Assist):

TSA (Trailer Stability Assist) je pomocník pri jazde s prívesom. Systém TSA umožňuje rozpoznať kmitanie ťažného prívesu, na ktoré reaguje pribrzdením automobilu, čím vyrovná šmyk prívesu.

VDC (Vehicle Dynamic Control):

Skratka VDC (Vehicle Dynamic Control) označuje systém dynamickej kontroly vozidla. Touto skratkou označujú svoje vozidlá vybavené týmto systémom napríklad značky ako Alfa Romeo, Fiat, Nissa či Subaru. Ide o totožný systém s rovnakou funkciou ako ESP (Electronic Stability Program), ESC (Electronic stability control), DSC (Dynamic Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist), VSC (Vehicle Stability Control), ASC (Active Stability Control), PSM (Porsche Stability Management) či DSTC (Dynamic Stability and Traction Control).

VSA (Vehicle Stability Assist):

Skratka VSA (Vehicle Stability Assist) označuje stabilizačný asistent vozidla. Toto skratkou sú označené vozidlá značky Hondy a Hyundaiu vybavené týmto systémom. Ide o rovnaký systém ako ESP (Electronic Stability Program).

VSC (Vehicle Stability Control):

Skratka VSC (Vehicle Stability Control) označuje kontrolu stabilizácie vozidla. Touto skratkou označujú svoje vozidlá napríklad značky Lexus a Toyota. Jedná sa však o rovnaký systém stabilizácie vozidla ako napríklad ESP (Electronic Stability Program).

XDS (systém elektronickej uzávierky diferenciálu):

XDS je rozšírený systém elektronickej uzávierky diferenciálu EDS (Electronic Differential System) a EDL (Electronic Differencial Lock). Systém XDS funguje tak, že pribrzdí koleso, ktoré začne prešmykovať a prenesie výkon na druhé koleso nápravy, ktoré má lepšiu priľnavosť. V podstate sa jedná o rovnaký systém ako EDS či EDL až na jeden podstatný rozdiel. Oba tieto systémy fungujú len v nízkych rýchlostiach, pri ktorých uľahčujú rozjazd na vozovke z rozdielnou priľnavosťou hnacích kolies. Systém XDS však funguje aj vo vyšších rýchlostiach a vďaka tomu potlačuje v zákrutách nedotáčavosť automobilu.

Veríme, že po tomto článku ti už skratky automobilových systémov nebudú robiť žiaden problém. Ak si však v tomto zozname nenašiel niektoré skratky automobilových systémov, ktoré si hľadal, neváhaj a napíš nám to do komentára.

Foto: PEXELS