AUTORIDE

Multikolízna brzda: O aký systém ide a ako funguje?

Multikolízna brzda
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Multikolízna brzda (Multi-Collision Brake) je systém, ktorý sa používa na zabránenie alebo zmiernenie následného nárazu, po tom, ako vozidlo nabúralo a ešte stále sa pohybuje.

Aj keď multikolízna brzda zabraňuje ďalším stretom či nárazom až po tom, ako vozidlo nabúralo, zaraďuje sa medzi prvky aktívnej bezpečnosti.

Obsah

Ako funguje multikolízna brzda?

Funkcia multikolíznej brzdy je veľmi jednoduchá. Ak je vozidlo vybavené týmto systémom a dôjde k nehode, pri ktorej sa aktivuje airbag vodiča alebo airbag spolujazdca, dostane riadiaca jednotka pokyn, na základe ktorého začne vozidlo automaticky brzdiť a to bez toho, aby musel mať vodič zošliapnutý brzdový pedál.

Vozidlo teda automaticky spomaľuje rýchlosťou 6m/s² na rýchlosť 10 km/h, aby sa tak zabránilo sekundárnemu nárazu či aspoň aby sa tak zmiernili jeho následky. Automatické spomaľovanie prebieha v spolupráci s ďalšími jazdnými systémami (ESP, TC, ABS, ASR, a ďalšie), ktoré pomáhajú udržiavať vozidlo stabilizované a bránia mu vybočiť z jazdného pruhu.

Výhodou multikolíznej brzdy je aj to, že vodič môže kedykoľvek znovu prevziať kontrolu nad vozidlom tým, že stlačí plynový pedál alebo začne brzdiť.

Aký je bezpečnostný prínos multikolíznej brzdy?

Odhaduje sa, že takmer každá štvrtá nehoda zahŕňa viac kolízii. To znamená, že po prvom náraze sa vozidlo zrazí ešte s ďalšími prekážkami, chodcami či vybočí do protismeru, kde sa zrazí s protiidúcimi vozidlami.

Strety po prvom náraze bývajú oveľa horšie ako prvotný náraz, pretože pri ďalších nárazoch už pravdepodobne nefungujú bezpečnostné pásy, airbagy a ďalšie prvky pasívnej bezpečnosti. Všetky bezpečnostné prvky teda boli použité počas prvej kolízie a tak už pri sekundárnej kolízii nie sú schopné poskytnúť žiadne ďalšie výhody.

Okrem toho však môže byť výrazne poškodená aj karoséria vozidla, ktorá tak má menšiu schopnosť absorbovať energiu z ďalších zrážok. Práve takýmto situáciám sa snaží multikolízna brzda zabrániť. Odhaduje sa, že ak by boli všetky vozidlá vybavené multikolíznou brzdou, bolo by možné každoročne predísť približne 8% smrteľných úrazov a 4% vážnych zranení.

Signalizácia aktívnej multikolíznej brzdy

Ak dôjde k aktivácii multikolíznej brzdy, rozsvietia sa brzdové svetlá, ktoré trvalo preblikujú až do doby, dokým automobil nespomalí na rýchlosť 10 km/h. V tej chvíli sa rozsvietia výstražné svetlá.

Počas toho ako je multikolízna brzda aktívna, na displeji prístrojovej dosky sa rozsvieti kontrolka systému ESP alebo kontrolka systému ASR.

Aké sú obmedzenia multikolíznej brzdy?

Ak je brzdový systém vážne poškodený pri počiatočnom náraze, nebude multikolízna brzda fungovať, pretože nie je možné zaručiť bezpečné brzdenie.

Ak sa však jedná len o menšie poškodenie brzdového systému, napríklad poškodenie len jedného okruhu dvojokruhového brzdového systému, multikolízna brzda je aj naďalej schopná zabezpečiť bezpečné brzdenie a systém je aktívny. V takomto prípade však systém nedokáže dosiahnuť plné brzdenie 6m/s².