logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Pneumatiky majú na starosti mnoho dôležitých funkcií, vieš o všetkých?


Pneumatiky tvoria pružnú časť kolies a zabezpečujú odpruženie a prenos sily na vozovku. Pneumatika je vyrobená z vulkanizovanej gumy, v ktorej je oceľová alebo textilná kostra - tá môže byť radiálna alebo diagonálna. Radiálne pneumatika má kostru uloženú kolmo ku stredovej osi, diagonálna zasa šikmo.

Pneumatiky sa môžu skladať s týchto častí:

1. Plášť

Nachádza sa na každej pneumatike, má niekoľko častí. Základnou časťou je kostra, ktorá je vyrobená, ako som už spomínal, z oceľových alebo textilných vlákien. Kostra dáva pneumatike tvar a určuje aj jej nosnosť. Ďaľšiou časťou je pätka, v ktorej sa nachádza oceľový drôt, na ktorý sú pripevnené oceľové vlákna kostry. Vrchná časť pneumatiky je behúň, na ktorom je vzor (dezén), ktorý môže mať niekoľko typov:

  • Symetrický - túto pneumatiku je možné umiestniť ľubovolnou stranou
  • Asymetrický - vnútorná strana dezénu sa líši od tej vonkajšej a na pneumatike je označené, ktorá strana má byť vonku a ktorá vnútri
  • Smerový - každá pneumatika je označená šípkou, ktorá ukazuje smer, ktorým sa má pneumatika otáčať

Po bokoch behúňa sa nachádzajú bočnice, ktoré chránia pneumatiku zo strany. U radiálnych pneumatík, sa nachádza nárazník, ktorý je tvorený z oceľových alebo textilných vlákien a je umiestnený medzi kostrou a behúňom, čím zlepšuje pevnosť kostry.

2. Duša

Je vyrobená z kaučuku a jej úlohou je udržať vzduch, ktorý je vnej uzavretý.

Rozmer pneumatiky je základná informácia, ktorú by si mal pred jej kúpou vedieť. Každé auto má povolený iný rozmer pneumatík, ktorý je zapísaný v technickom preukaze vo forme, napríklad 205/55 R16. Prvé číslo 205 udáva šírku pneumatiky v milimetroch. Druhé číslo 55 (za lomítkom) udáva pomer výška bočnice/šírka pneumatiky v percentách. Písmeno R hovorí, že konštrukcia pneumatiky je radiálna a čislo 16 označuje vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Posledné číslo 91 udáva index nosnosti a písmeno W udáva index maximálnej rýchlosti.

Nápis TUBELESS informuje, že pneumatika je bezdušová, TUBE TYPE zasa o tom, že pneumatika je dušová. DOT je označenie doby výroby pneumatiky, napríklad 1115, pričom prvé dve čísla udávajú týždeň, v ktorom bola pneumatika vyrobená a zvyšné dve čísla zasa rok výroby, čiže pneumatika bola vyrobená v 11 týždni, roku 2015. Pneumatiky staršie ako 4 roky by sa nemali používať  a je potrebné vedieť, že na jednej náprave musia byť rovnaké pneumatiky.

Existujú aj pneumatiky, ktoré v prípade defektu nie je nutné vymeniť okamžite. Nazývajú sa RUN-FLAT (jazda s prázdnou pneumatikou). Tieto pneumatiky majú zosilené bočnice, vďaka čomu ti umožnia dojazd približne 100 kilometrov, maximálnou rýchlosťou 80km/h. Túto pneumatiku však nie je možné opraviť a je nutná jej výmena.

Kedy nahodiť letné pneumatiky a kedy zimné?

Pokiaľ je vonkajšia teplota nižšia ako +7 stupňov celzia, je čas na obutie zimných pneumatík, ktoré sú vyrobené z mäkšej gumy a poskytujú tak lepšiu priľnavosť či už na snehu, ľade, ale aj suchej ceste v prípade nízkej teploty. Pokiaľ je však teplota vyššia ako +7 stupňov celzia je vhodné obuť letné pneumatiky, pri vysokých teplotách poskytujú lepšie jazdné vlastnosti, kratšiu brzdnú dráhu, nižšiu spotrebu (majú menší odpor), menej sa opotrebúvajú, atď.

Pretože sú pneumatiky jediným kontaktným bodom medzi automobilom a vozovkou, netreba ich podceňovať a zabúdať na ich funkciu.