Kontrola trakcie: Kedy a načo sa vôbec oplatí vypnúť?

Kontrola trakcie vypnúť
Pod kapotou
Publikoval Denis

Kontrola trakcie a elektronická stabilizácia patrí k štandardnej výbave väčšiny moderných automobilov, spolu s ABS v podstate patrí k tým jedným z najstarších elektronických systémov.

Každý, kto jazdil alebo aj jazdí bez týchto podporných systémov pozná rozdiel, no aj napriek tomu, že tieto systémy sú v mnohých prípadoch prínosom pre bezpečnosť, existujú situácie, kedy sa oplatí kontrolu trakcie vypnúť.

Obsah

Čo je to ESP a kontrola trakcie?

Elektronický stabilizačný systém, v skratke ESP (Electronic Stability Program), je systém, ktorého účelom je zvýšiť bezpečnosť jazdy. V podstate sa jedná o jeden z prvých a zároveň najpoužívanejších elektronických stabilizačných systémov, pričom jeho úlohou je zabrániť nechcenej zmene smeru jazdy.

V prípade šmyku má ESP stabilizovať automobil prostredníctvom riadeného zásahu do bŕzd, riadenia, prevodovky a motora. Kontrola trakcie zamedzí pretáčaniu kolies vďaka tomu, že obmedzuje výkon motora. Okrem toho pribrzďuje automobil, a to tak, že zasahuje do nadmerného pridávania plynu.

Kontrola trakcie môže zasiahnuť nasledovne:

  • zníži dávku paliva, ktoré sa dostáva do valcov

  • pribrzdí jedno alebo viaceré kolesá

  • zatvorí škrtiacu klapku

V súčasnosti všetky nové autá v EÚ musia byť vybavené elektronickou stabilizáciou a taktiež aj kontrolou trakcie. Tieto systémy prispievajú k zvyšovaniu aktívnej bezpečnosti, no v niektorých prípadoch môžu uškodiť.

Ako vypnúť ESP?

Mnoho moderných automobilov už jednoducho možnosť vypnúť stabilizáciu nemá a v niektorých prípadoch už môžeš zabudnúť aj na vypnutie kontroly trakcie. Niektoré modely ti umožňujú vypnúť kontrolu trakcie prostredníctvom palubného počítača, u niektorých sa oba systémy zapnú až po prekročení určitej rýchlosti.

Existujú však aj autá, ktoré ti síce kontrolu trakcie povolia vypnúť, no v skutočnosti to tak nie je. Napríklad Seat Leon Cupra či Audi A4 ti síce auto zahlási, že kontrola trakcie je vypnutá, no v skutočnosti bude auto aj naďalej zasahovať do riadenia.

Pri pokuse vypnúť stabilizáciu treba v niektorých prípadoch podržať tlačidlo na vypnutie (ESP) dlhšie. Niekedy sa tak objaví hláška ESP OFF, no stabilizácia stále funguje.

Má vôbec zmysel vypínať ESP/kontrolu trakcie?

Elektronika je skvelý pomocník, no nie je pravda, že zvládne úplne všetko lepšie. Určite ju však netreba vypínať permanentne, pretože ako už bolo spomenuté, prispieva k aktívnej bezpečnosti a zároveň zníženiu počtu dopravných nehôd. No existujú situácie, kedy vypnutie týchto systémov môže pomôcť - zasnežené horské cesty.

Z dôvodu, že kontrola trakcie obmedzuje výkon motora, obmedzuje rozjazd, tým pádom sa hodí vypnúť pri rozjazde. Do kopca sa tak pôjde oveľa ľahšie. Vypnutie elektronickej stabilizácie sa v prípade jazdy na snehu môže taktiež hodiť, no neodporúčame tak robiť neskúseným vodičom.

Pokiaľ si v zime a na snehu jazdil minimálne (blbnutie na parkovisku či mimo mesta na zľadovatelej ploche sa nepočíta), stabilizáciu určite neodporúčame vypínať.

Naopak pokiaľ si zdatný šofér, jazda na snehu môže byť bez ESP plynulejšia, pretože nebude potrebné neustále šliapať na brzdu - elektronika sa snaží stabilizovať automobil neustále, a to aj vo chvíli, kedy to nemusí byť nutné.

Zhrnutie

Pokiaľ nemáš odjazdené a nehovoríme pritom o ideálnom stave vozovky, stabilizáciu a kontrolu trakcie radšej nevypínaj. Odporúčame si v prvom rade vyskúšať jazdu na parkovisku so zapnutou a následne s vypnutou elektronikou (ESP/kontrola trakcie) a zistiť, ako sa auto správa.

Rôzne autá totiž majú nakalibrovanú elektroniku inak, možno však zistíš, že tvoje auto ti ani jeden z týchto systémov jednoducho nedovolí vypnúť.