logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily EBD


EBD a teda Electronic brakeforce distribution, v preklade systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily, je systém, ktorý umožňuje rozdelenie brzdnej sily na jednotlivé kolesá automobilu, čím zefektivňuje brzdenie a teda skracuje brzdnú dráhu automobilu.

Táto technológia brzdového systému automobilu automaticky mení brzdnú silu aplikovanú na jednotlivé kolesá v závislosti od rýchlosti zaťaženia vozidla, ale aj stavu vozovky. Systém EBD môže zvyšovať a znižovať účinok brzdnej sily aplikovanej na každé jedno koleso tak, aby sa maximalizovala brzdná sila a čo najviac skrátila brzdná dráha automobilu, pričom koleso sa neustále odvaľuje a vozilo tak ostáva ovladateľné.

Krátka ukážka ako to funguje:

Počas brzdenia je zadná náprava automobilu nadľahčovaná, kvôli čomu hrozí zablokovanie kolies. Systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily zabraňuje zablokovaniu kolies rozdelením brzdnej sily medzi prednú a zadnú nápravu podľa aktuálneho rozloženia hmotnosti automobilu. Zvyčajne tak EBD rozdeľuje menší brzdný tlak na zadné brzdy, aby sa tak nezablokovali a nespôsobili šmyk. V niektorých systémoch však EBD distribuuje väčší brzdný tlak na zadných brzdách počas počiatočnej brzdnej aplikácie predtým, ako sa prejavia účinky prenosu hmotnosti.

Tento systém je vždy skombinovaný so systémom ABS. Riadiaca jednotka systému ABS počas brzdenia porovnáva rychlosť spomaľovania kolies prednej a zadnej nápravy a pokiaľ zistí, že zadné kolesá spomaľujú rýchlejšie ako predné, zníži brzdnú silu pôsobiacu na tieto kolesá skôr, ako začne systém ABS pracovať.

Úlohou systému elektronického rozdeľovania brzdnej sily ako podsystému ABS je zabezpečovať a kontrolovať efektívne využitie adhézie kolies automobilu, čím prispieva k jazdnej stabilite, kratšej brzdnej dráhe a maximalizovaniu brzdnej sily.

Ďalšia ukážka a porovnanie medzi vozidlom bez systému EBD a vozidlom vybaveným systémom EBD:

Foto: youtube