Označenia motorov: TDI, MPi, TSI, HTP, poznáš ich všetky?
V automobilovom svete sa stretávame s nespočetne veľkým množstvom skratiek, medzi ktoré patria aj označenia motorov. Tieto označenia motorov si výrobca určuje sám, no kto sa má vyznať v tom nespočetne veľkom množstve rôznych písmen a ich spojení.
Práve z tohoto dôvodu sme sa rozhodli, že pre teba pripravíme tento prehľadný zoznam, v ktorom si posvietime na všetky známe označenia motorov, ale aj ich význam.
Obsah
CDi
CDi (Common-rail diesel injection) označuje vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva. Tieto motory sú vybavené systémom Common-rail (spoločné palivové potrubie pre všetky valce). CDi motory používajú automobilky Mercedes a Chrysler.
CDTi
CDTi (Common-rail diesel turbo injection) označuje preplňované naftové motory s priamym vstrekovaním paliva. Sú vybavené systémom Common-rail (spoločné palivové potrubie pre všetky valce) a využíva ich značka Opel.
CRD
CRD (Common rail diesel) označuje vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva. Motory s takýmto označením používajú americké automobilky Chrysler, Dodge a Jeep.
CRDi
CRDi (Common rail diesel injection) označuje vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva. Rozdiel oproti CRD je iba ten, že toto označenie používajú kórejské automobilky ako je Hyundai či Kia, ale napríklad aj japonská Mitsubishi.
CVVT
CVVT (Continuously variable valve timing) označujú motory s kontinuálnym variabilným časovaním ventilov, vďaka čomu dosahujú vyšší výkon a nižšiu spotrebu. Toto označenie používajú značky Kia, Hyundai a Volvo.
DCi
DCi (Diesel Common-rail injection) označuje vznetové motory s technológiou Common-rail a teda s priamym vstrekovaním paliva a spoločným palivovým potrubím. Toto označenie je používané značkami Renault a Nissan.
DDiS
DDiS (Direct Diesel injection System) označuje preplňovaný vznetový motor so systémom Common rail značky Suzuki.
Common Rail používa čoraz viac automobilov, ako funguje a o čo vôbec ide?
DiDT
DiDT (Direct injection Turbo Diesel) označuje preplňovaný vznetový motor so systémom Common rail.
DTI
DTI (Direct Turbo Injection) označuje preplňovaný vznetový motor s priamym vstrekovaním.
FSI
FSI (Fuel Stratified Injection) označuje benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva koncernu VW.
GDi
GDi (Gasoline direct injection) označuje zážihové motory s priamym vstrekovaním benzínu. Toto označenie používajú automobilky Mitsubishi, Kia a Hyundai.
Motory s priamym vstrekovaním paliva dokážu spaľovať palivo oveľa efektívnejšie, tým pádom sú výkonnejšie a ich spotreba je nižšia.
HDI
HDI (High-pressure direct injection) označuje motor s vysokotlakovým priamym vstrekovaním. Tieto motory môžu mať vo výbave funkciu OverBoost (po zošliapnutí pedálu krátkodobo zvýši výkon).
HDi motory sú vybavené turbodúchadlom a vyrába ich koncern PSA, pričom využívajú technológiu Common-Rail. Sú špecifické dobrou kultivovanosťou chodu.
HTP
HTP (High torque performance) označuje tiež motor s vysokým krútiacim momentom. Skratkou HTP sú označované trojvalcové motory značky Škoda, Seat a Volkswagen.
Trojvalcový motor HTP. Aké prezývky si vyslúžil a čo bolo poruchové?
Motor vznikol odobraním jedného valca z 1.6 16V 77kW motora a začal sa vyrábať v roku 2002. Tento motor sa však počas rokov stal terčom posmeškov a vyslúžil si mnoho prezývok.
i-VTEC
i-VTEC technológia je najvyšší vývojový stupeň variabilného časovania a zdvihu ventilov značky Honda. Jedná sa vlastne o klasický VTEC kombinovaný s technológiou VTC (Variable Timing Control). VTC je mechanizmus, ktorý umožňuje plynule meniť polohu (natočenie) vačkového hriadeľa.
VTEC a i-VTEC: Aký je rozdiel medzi týmito technológiami?
Honda tento systém používa len na vačkovom hriadeli sacích ventilov. VTC je aktívny neustále vo všetkých otáčkach. Pri systéme i-VTEC je teda možné dosiahnuť natočenie vačkového hriadeľa až o 50 stupňov.
JTD
JTD (Jet Turbo Diesel) označuje preplňovaný vznetový motor so systémom Common rail, ktorý používajú automobilky Fiat, Alfa Romeo a Lancia. Prvá generácia Common-rail vznetových motorov od Fiatu pod označením JTD bola známa tiež pod iniciálkami uniJet Turbo Diesel.
JTDM
JTDM, inými slovami tiež Jet Turbo Diesel Modified (Multijet), je označenie pre motory s technológiou Common-rail a teda priamym vstrekovaním paliva. S týmto systémom prišiel ako prvý v roku 1997 Fiat u motorov Alfa Romeo, pričom ho nasledoval Mercedes-Benz. Multijet používajú vo veľkom Fiat, Alfa Romeo, Lancia, no tiež Chrysler, Jeep či Maseratti.
MIVEC
MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system) je označenie pre motory automobilky Mitsubishi, vybavené systémom variabilného časovania ventilov a zdvihu ventilov.
MIVEC: Variabilné časovanie ventilov a zdvihu ventilov
Tento systém ovládania ventilov sa využíva k zlepšeniu objemovej účinnosti motora, tým aj k zvýšeniu výkonu motora a zníženiu spotreby paliva a množstva vyprodukovaných emisií.
MZ-CD
MZ-CD - (Mazda – Common rail Diesel) označuje preplňovaný vznetový motor Mazda so systémom Common rail.
MPi
MPi skratka označuje motory vybavené viacbodovým vstrekovaním paliva (Multi Point Injection). Pri tomto type vstrekovania sa palivo vstrekuje pred sací ventil pomocou vstrekovacích ventilov priradených k jednotlivým valcom.
To znamená, že ku každému jednému valcu je priradený jeden vstrekovací ventil, ktorý dodáva potrebnú dávku paliva pre daný valec.
SDI
SDI (Suction diesel injection) označuje vznetové motory s atmosférickým plnením a priamym vstrekovaním paliva vyrábané koncernom Volkswagen. Keďže tieto motory nie sú preplňované, poskytujú nižší výkon v porovnaní s preplňovanými motormi rovnakého objemu.
SDI motory boli vyrábané ako radové štvorvalce alebo tiež päťvalce a vzhľadom k tomu, že sú konštrukčne jednoduchšie ako preplňované motory, sú aj spoľahlivejšie, pričom spotreba zostáva nezmenená.
SPi
SPi skratka označuje motory vybavené jednobodovým vstrekovaním paliva, čo v angličtine znamená single point injection. Jednobodové vstrekovanie je typ nepriameho vstrekovania paliva, pri ktorom sa palivo vstrekuje pomocou jedného vstrekovacieho ventilu do spoločnej komory sacieho potrubia pred škrtiacou klapkou.
Škrtiaca klapka: Ako funguje a jej možné poruchy
Po tom, ako sa palivo vstrekne pomocou vstrekovacieho ventilu do komory sacieho potrubia, mieša sa s prúdiacim vzduchom a prechádza cez škrtiacu klapku. Za škrtiacou klapkou sa sacie potrubie rozdeľuje do samostatných komôr, pomocou ktorých je zmes paliva a vzduchu vedená k jednotlivým valcom motora.
TDI
TDI (Turbocharged direct injection) označuje preplňované vznetové motory s priamym vstrekovaním, ktoré vyrába koncern Volkswagen. V mnohých krajinách je skratka TDI zaregistrovaná ako obchodná značka Volkswagen koncernu a tieto motory sú rozšírené predovšetkým v Európe.
TDI-PD
TDI-PD - (TDI – Pumpe Düse) označuje preplňovaný vznetový motor s priamym vstrekovaním s jednotkou čerpadlo-dýza.
TDDi
TDDi (Turbo diesel direct injection) označujú vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva. Toto označenie používa značka Ford. Novšia generácia vznetových motorov (TDCi) má v porovnaní s TDDi kultivovanejší a menej hlučný chod.
TDCi
TDCi (Turbo diesel common-rail injection) označuje vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva so systémom Common-rail. Tieto motory sú novšou generáciou TDDi motorov a používa ich automobilka Ford.
TCe
TCe (Turbo Control efficiency) je označenie zážihového motora preplňovaného turbodúchadlom. Prvýkrát bol predstavený v roku 2007 v modeli Renault Twingo GT. Pre ich ľahšiu identifikáciu automobilka používa nielen číslo označujúce veľkosť objemu daného motora, ale aj hodnotu konských síl (napr. 1.2 TCe 115 Energy - takýto motor má 115 konských síl).
Konská sila: Čo predstavuje a prečo je dôležitá?
T-GDi
T-GDi (Turbo gasoline direct injection) označuje zážihové motory s priamym vstrekovaním benzínu navyše vybavené turbodúchadlom. Toto označenie používajú automobilky Hyundai a Kia.
TGI
TGI (Turbo Gas Injection) označuje automobily značky Volkswagen vybavené preplňovanými motormi s priamym vstrekovaním zemného plynu (CNG).
Tieto motory sú konštrukčne odvodené od motorov TSI, konkrétne od motora 1.4 TSI. Motory pod označením TGI dokážu spaľovať ako benzín, tak aj stlačený zemný plyn, čiže CNG.
TSI
TSI (Turbocharged Stratified Injection) označuje preplňované benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva, vyrábané koncernom Volkswagen. TSI motory sa vyznačujú veľmi vysokým výkonom z malého objemu. Tieto motory využívajú tzv. single-scroll turbodúchadlo.
Prvá generácia týchto motorov mala problémy s rozvodovými reťazami, no postupom času sa tento problém vyriešil výmenou reťaze a napínaku.
TFSI
TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) označuje preplňovaný benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva koncernu VW. Oproti motoru TSI, ktorý je vybavený single-scroll turbodúchadlom, využíva motor TFSI twin-scroll turbodúchadlo.
TwinAir
TwinAir označuje dvojvalcový zážihový motor zostrojený Fiat Powertrain Tehnologies (FPT), pričom bol vybavený elektro-hydraulickým systémom, ktorý dokáže otvárať sací ventil nezávisle na polohe vačkového hriadeľa.
Schopnosť nezávislého otvárania ventilu výrazne skvalitňuje a spresňuje plnenie motoru. Tento motor bol v roku 2011 ocenený ako motor roka cenami “Najlepší motor pod objem 1.0 litra”, “Najlepší nový motor”, “Najlepší ekologický motor” a “Medzinárodný motor roka”.
Twin Spark
Twin Spark technológiu používa pri svojich motoroch automobilka Alfa Romeo. Twin v preklade znamená dvojitá a Spark je sviečka, čiže dvojitá sviečka. Twin Spark v skratke TS teda označuje dvojité zapaľovanie prostredníctvom dvoch zapaľovacích sviečok na každý jeden valec.
Výhodou dvojitého zapaľovania je dosiahnutie optimálnejšieho spaľovania a teda vyššieho výkonu a nižších emisií.
Valvematic
Valvematic je technológia automobilky Toyota, ktorá umožňuje plynule meniť zdvih sacích ventilov. Túto technológiu využíva Toyota pri svojich automobiloch, ktoré sú vybavené zážihovými (benzínovými) agregátmi.
Valvetronic
Valvetronic je označenie pre motory automobilky BMW vybavené variabilným zdvihom ventilov. Jedná sa teda o systém variabilného zdvihu ventilov, ktorý v kombinácii s variabilným časovaním ventilov umožňuje meniť polohu vačkového hriadeľa nezávisle od polohy kľukového hriadeľa a taktiež dokáže meniť zdvih a dĺžku doby, počas ktorej je ventil otvorený.
Valvetronic: Ako funguje systém variabilného zdvihu ventilov?
Táto technológia sa využíva k optimalizácii parametrov motora. Vďaka systému Valvetronic dosahujú motory vyšší výkon, nižšiu spotrebu paliva a taktiež nižšie emisie.
VTi
VTi (Variable valve lift and timing injection) označuje zážihový motor s variabilným časovaním ventilov, ktorý bol vyrobený koncernom PSA (Peugeot, Citroen) a koncernom BMW. Existujú dve varianty tohto motora, a to 1.4 liter a 1.6 liter používaný v automobiloch značky Peugeot a Citroen.
VTEC
VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) označuje motory automobilky Honda vybavené technológiou variabilného časovania a zdvihu ventilov.
Technológia variabilného časovania ventilov sa využíva k zlepšeniu objemovej účinnosti motora, tým aj k zvýšeniu výkonu motora a zníženiu spotreby paliva a množstva vyprodukovaných emisií.
Záver
Veríme, že po tomto článku ti už označenia motorov nebudú robiť žiaden problém. Ak si však v tomto zozname nenašiel niektoré označenia motorov, neváhaj a napíš nám to do komentára.