Trojvalcový motor HTP. Aké prezývky si vyslúžil a čo bolo poruchové?

Otevřená automobilová baterie v motoru 1,2 HTP ve Škodě Fabia I.
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Asi každý znás pozná trojvalcový "motor", pod označením HTP. Je pravda, že tento motor mal nie len jednu konštrukčnú vadu, treba však dodať že bol stavaný skôr na mestskú prevádzku než dlhé výlety po diaľnici. Tento benzínový trojvalček o objeme 1.2 litra sa montoval do vozidiel koncernu VW, a to Fabia, Polo, Ibiza.

Čo však viedlo konštruktérov k navrhnutiu takéhoto odpadu? Jednoduchá odpoveď znie znižovanie emisií a výrobných nákladov, pretože výroba trojvalcového motora je oproti štvorvalcovému lacnejšia. Tento "motor" dostal množstvo pomenovaní (odvodených od skratky HTP), napríklad:

Obsah

  • hovno to pojede

  • hadam to pojede

  • hneď to predaj

  • hoří tři písty

  • hoši to posrali

  • hrnek to postráda

  • honím tři písty

  • hromada technických problému

  • hluboce tlačíš pedál

  • hejbni tou prdelí

  • hodně to papá

  • hore to potlačím

Poďme sa bez zbytočných omáčok pozrieť na klady a zápory tohoto motora.

Klady:

Medzi výhody patrí nižšia hmotnosť motora a nižšia nákupná cena vozidla s týmto motorom. Nech rozmýšľam akokoľvek, daľšie plusy som nedokázal nájsť.

Zápory:

K záporom môžeme zaradiť napríklad horšiu kultúru chodu, vibrácie, nižší výkon, väčšia spotreba pri zaťažení, množstvo technických problémov.

Poruchy:

Trojvalec HTP bol odvodený od štvorvalcového motora (MPI) o objeme 1.6 litra. Blok motora a hlava valcov je vyrobená z hliníkovej zliatiny a mal dvoj alebo štvor ventilový rozvod poháňaný ozubenou reťazou.

Medzi najčastejšie poruchy tohoto "motora" patrí porucha zapaľovacej cievky, netesnosť ventilov, čo ma za následok nepravidelný voľnobeh, najčastejšie vyskytujúci sa pri šesť-ventilovej verzii. Pri parkovaní v kopci rozvodová reťaz preskakovala, čoho následkom bol nepravidelný chod a svietiaca kontrolka motora.

Problém nastával aj pri väčšom zaťažení motora, kedy sa motorový olej prehrieval čo malo za následok zvýšenú tvorbu karbónu, ktorý upchával olejové kanáliky. Tomuto všetkému neprospieval ani fakt, že olejová náplň mala len 2,5 litra, preto bolo potrebné meniť olej častejšie.

Viečko od olejovej nádrže