Trojvalcový motor HTP. Aké prezývky si vyslúžil a čo bolo poruchové?
Asi každý znás pozná trojvalcový "motor", pod označením HTP. Je pravda, že tento motor mal nie len jednu konštrukčnú vadu, treba však dodať že bol stavaný skôr na mestskú prevádzku než dlhé výlety po diaľnici. Tento benzínový trojvalček o objeme 1.2 litra sa montoval do vozidiel koncernu VW, a to Fabia, Polo, Ibiza.
Čo však viedlo konštruktérov k navrhnutiu takéhoto odpadu? Jednoduchá odpoveď znie znižovanie emisií a výrobných nákladov, pretože výroba trojvalcového motora je oproti štvorvalcovému lacnejšia. Tento "motor" dostal množstvo pomenovaní (odvodených od skratky HTP), napríklad:
Obsah
hovno to pojede
hadam to pojede
hneď to predaj
hoří tři písty
hoši to posrali
hrnek to postráda
honím tři písty
hromada technických problému
hluboce tlačíš pedál
hejbni tou prdelí
hodně to papá
hore to potlačím
Poďme sa bez zbytočných omáčok pozrieť na klady a zápory tohoto motora.
Klady:
Medzi výhody patrí nižšia hmotnosť motora a nižšia nákupná cena vozidla s týmto motorom. Nech rozmýšľam akokoľvek, daľšie plusy som nedokázal nájsť.
Zápory:
K záporom môžeme zaradiť napríklad horšiu kultúru chodu, vibrácie, nižší výkon, väčšia spotreba pri zaťažení, množstvo technických problémov.
Poruchy:
Trojvalec HTP bol odvodený od štvorvalcového motora (MPI) o objeme 1.6 litra. Blok motora a hlava valcov je vyrobená z hliníkovej zliatiny a mal dvoj alebo štvor ventilový rozvod poháňaný ozubenou reťazou.
Medzi najčastejšie poruchy tohoto "motora" patrí porucha zapaľovacej cievky, netesnosť ventilov, čo ma za následok nepravidelný voľnobeh, najčastejšie vyskytujúci sa pri šesť-ventilovej verzii. Pri parkovaní v kopci rozvodová reťaz preskakovala, čoho následkom bol nepravidelný chod a svietiaca kontrolka motora.
Problém nastával aj pri väčšom zaťažení motora, kedy sa motorový olej prehrieval čo malo za následok zvýšenú tvorbu karbónu, ktorý upchával olejové kanáliky. Tomuto všetkému neprospieval ani fakt, že olejová náplň mala len 2,5 litra, preto bolo potrebné meniť olej častejšie.