Twin Spark: Poznáš technológiu dvojitého zapaľovania?
Technológiu Twin Spark používa pri svojich motoroch automobilka Alfa Romeo. Twin v preklade znamená dvojitá a Spark je sviečka, čiže dvojitá sviečka. Twin Spark v skratke TS teda označuje dvojité zapaľovanie prostredníctvom dvoch zapaľovacích sviečok na každý jeden valec.
Výhodou dvojitého zapaľovania je dosiahnutie optimálnejšieho spaľovania a teda vyššieho výkonu a nižších emisií.
Obsah
História technológie Twin Spark
Technológia Twin Spark bola po prvý krát použitá v automobile Alfa Romeo Grand Prix v roku 1914. Technológiu dvojitého zapaľovania používala Alfa Romeo vo svojich závodných vozidlách v šesťdesiatych rokoch, aby tak umožnila dosiahnuť motoru vyšší výkon.
Do osobných automobilov sa rozhodla použiť Alfa Romeo technológiu TS až začiatkom osemdesiatych rokov, aby tak zvýšila ich výkonnosť a pomohla splniť prísnejšie emisné kontroly. Prvým sériovo vyrábaným vozidlom s technológiou Twin Spark sa stala v roku 1987 Alfa Romeo 164, ktorá skrývala pod kapotou benzínový dvojliter pod označením 2.0 TS.
Jednalo sa o radový štvorvalec s osemventilovou hlavou valcov, ktorý bol vybavený (na tú dobu) pokrokovými technológiami, ako napríklad viacbodovým vstrekovaním paliva či systémom časovania ventilov.
Motory Twin Spark:
Všetky motory označené skratkou TS (Twin Spark) sú radové štvorvalce s dvoma vačkovými hriadeľmi (DOHC). Motory využívajúce technológiu Twin Spark majú dve zapaľovacie sviečky v každom jednom valci.
Zapaľovacie sviečky: Ako vôbec fungujú a čo ich životnosť?
1. Twin Spark 8v
Motory TS s ôsmymi ventilmi sú vybavené blokom a hlavou valcov z ľahkých zliatin hliníka, mokrými železnými vložkami valcov a vačkové hriadele sú poháňané rozvodovou reťazou. V každom valci sú dve rovnaké zapaľovacie sviečky, ktoré zapaľujú zmes súčasne. Sviečky sú umiestnené medzi sacím a výfukovým ventilom (viď. na obrázku). Kvôli dvojventilovému dizajnu teda neexistuje priestor pre centrálne umiestnenú (hlavnú) zapaľovaciu sviečku.
2. Twin Spark 16v
Motory TS so šestnástimi ventilmi sú vybavené ťažkým liatinovým blokom so zliatinovou hlavou valcov a vačkové hriadele sú poháňané rozvodovým remeňom. Každý valec obsahuje jednu väčšiu a jednu menšiu zapaľovaciu sviečku. Väčšia sviečka je umiestnená v strede valca, medzi dvoma výfukovými a dvoma sacími ventilmi a menšia sviečka je umiestnená na okraji spaľovacej komory (viď. na obrázku).
Sviečky sa zapaľujú postupne, čím zlepšujú priebeh horenia a zvyšujú kompresný pomer. Prvá väčšia sviečka zapáli stlačenú zmes, od iskry sa začne šíriť oheň naprieč celým spaľovacím priestorom a druhá menšia sviečka s malým oneskorením zapáli zmes z druhej strany, čím zabezpečí rovnomernejšie horenie.
Pri motoroch Twin Spark spadajú na jeden valec dve zapaľovacie cievky. Jedna cievka však obsluhuje dve sviečky, z ktorých každá sviečka sa nachádza v inom valci. Jedna cievka teda obsluhuje sviečku vo valci číslo 1 a sviečku na valci číslo 4 a ďalšia cievka zasa sviečku vo valci číslo 2 a valci číslo 3. Na osem sviečok teda potrebujeme štyri cievky.
V prípade, že dôjde k zlyhaniu niektorej cievky, je jedna z dvoch sviečok vo valci stále funkčná. Technológia Twin Spark je veľmi závislá na kvalite sviečok, preto sa používajú výlučne kvalitné platinové sviečky s dlhou životnosťou.