MIVEC: Variabilné časovanie ventilov a zdvihu ventilov

MIVEC
Pod kapotou
Publikoval Denis, Martin  —  Aktualizované

MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system) je označenie pre motory automobilky Mitsubishi, vybavené systémom variabilného časovania ventilov a zdvihu ventilov.

Tento systém ovládania ventilov sa využíva k zlepšeniu objemovej účinnosti motora, tým aj k zvýšeniu výkonu motora a zníženiu spotreby paliva a množstva vyprodukovaných emisií.

Obsah

Čo znamená MIVEC?

Skratka MIVEC je obchodný názov pre technológiu variabilného časovania ventilov a zdvihu ventilov vyvinutú automobilkou Mitsubishi. Touto technológiou sú vybavené nie len zážihové, ale aj vznetové motory značky Mitsubishi.

Hoci bol systém MIVEC navrhnutý s primárnym cieľom zvýšiť výkon motora, bol následne prepracovaný s cieľom zlepšiť hospodárnosť a emisie.

História systému MIVEC v skratke:

MIVEC bol po prvý krát predstavený v roku 1992 v motore 4G92 o objeme 1597 cm3. Jednalo sa o motor s atmosférickým plnením, vybavený rozvodom DOHC a 16 ventilmi, ktorý bol použitý v modeloch Mitsubishi Mirage a Mitsubishi Lancer. Tento motor dosahoval na tú dobu veľmi slušný výkon 107 kW pri 7000 ot/min, na čom mal veľkú zásluhu práve spomínaný systém.

Oveľa väčší prevrat však prišiel v roku 2010, kedy sa automobilka Mitsubishi stala prvou značkou, ktorá do sériovo vyrábaného osobného automobilu začala montovať vznetové motory s variabilným časovaním a zdvihom ventilov.

Jednalo sa o motor 1.8 DI-D MIVEC, ktorý ponúkal výkon 110 kW a krútiaci moment 300 Nm. Tento motor bol vybavený variabilným časovaním a zdvihom ventilov, priamym vstrekovaním paliva pomocou systému common-rail, mal hliníkový blok, plastový kryt valcov, no taktiež sa vyznačoval na vznetový motor extrémne nízkym kompresným pomerom (14,9:1).

V prvých rokoch vývoja technológie MIVEC, vyvinula automobilka Mitsubishi aj inú variantu tohoto systému nazývanú MIVEC-MD. Tieto technológie sú takmer identické, no rozdiel je v tom, že MIVEC-MD dokáže pri ľahkom zaťažení motora zatvoriť sacie a výfukové ventily na dvoch valcoch, čím znižuje spotrebu paliva o 10 až 20%. Tento typ technológie bol však zrušený v roku 1996.

Ako funguje technológia MIVEC?

Ako už asi dobre vieš, systém variabilného časovania ventilov optimalizuje parametre motora, čo vedie k zvýšeniu výkonu motora, zníženiu spotreby paliva a množstva vyprodukovaných emisií. Niektoré systémy sú však navrhnuté len na to, aby menili časovanie ventilov a nie dĺžku doby otvorenia ventilov. Systém MIVEC však ovláda nielen časovanie, ale aj zdvih ventilov, čím mení čas otvárania ventilov, ale aj dĺžku doby otvorenia ventilov.

Základnou funkciou tohoto systému je zmena profilu vačky, čím prispôsobuje výkon motora podľa požiadaviek vodiča. MIVEC teda dynamicky mení profily vačky počas rôznych režimov motora. Režim nízkeho zaťaženia a rýchlosti je riadený pomocou vačky s nízkym zdvihom a režim veľkého zaťaženia a vysokej rýchlosti je zasa riadený pomocou vačky s vyšším zdvihom.

Táto technológia teda funguje na podobnom princípe, ako keby si vymenil klasické vačky za ostré vačky. Pri výmene klasických sériových vačiek za ostré vačky však môžeš dosiahnuť navýšenie len jedného parametra, a to buď koncového výkonu motora alebo zvýšenia krútiaceho momentu, no nie oboch týchto parametrov súčasne.

Keďže však MIVEC dokáže meniť profil vačky dynamicky, je možné dosiahnuť okrem oboch týchto parametrov súčasne aj zníženie spotreby paliva a emisií.

Pozri si krátku videoukážku, ako tento systém funguje: