logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Vačkový hriadeľ a princíp jeho fungovania. Čo si o ňom nevedel?


Vačkový hriadeľ je hriadeľ, ktorý otvára sacie a výfukové ventily spaľovacieho motora a umožnuje tak plnenie alebo vyprázdňovanie valcov. Vačkový hriadeľ je v podstate točiaca sa páka, na ktorej sú umiestnené vačky. Počet vačiek na vačkovom hriadeli je závislý od počtu valcov v jednom rade motora, ale aj od počtu ventilov na valec.

Vačky majú vajíčkový tvar a sú natočené rôznymi smermi, podľa toho, ako si to vyžadujú riadiace časy ventilov každého jedného valca. Pri štvortaktných motoroch sa ventil otvorí len raz, a to počas dvoch otočení kľukového hriadeľa. To znamená, že ak sa kľukový hriadeľ otáča rýchlosťou 2000 otáčok za minútu, vačkový hriadeľ sa otočí len 1000 krát za minútu.

Najdôležitejšie je však to, ako veľmi je ventil otvorený, ale aj dĺžka doby počas ktorej je otvorený. Pokiaľ chceme z motora vyžmýkať čo najväčší výkon, potrebujeme do valca dostať čo najviac zmesi paliva a vzduchu. Práve preto musia byť sacie ventily otvorené čo najviac a na čo najdlhšiu dobu. Výfukové ventily však musia byť taktiež otvorené čo najviac a na čo najdlhšiu dobu, aby sa z valca mohlo dostať čo najväčšie množstvo výfukových plynov.

Pokiaľ je ventil zatvorený, nedotýka sa vačka zdvihátka ventilu. Ak sa však vačkový hriadeľ pootočí, začne vačka nabiehať na zdvihátko ventilu, čím tlačí na pružinu ventilu, vďaka čomu sa ventil začne otvárať. Pokiaľ vačka maximálne zatlačí na zvdihátko ventilu, spôsobí maximálne otvorenie ventilu. Výška vrcholu (najvyššej časti) vačky určuje maximálny zdvih ventilu. Maximálny zdvih ventilu však musí mať určitú hranicu, inak by totiž mohlo dôjsť k stretnutiu ventilu a piestu, čo by mohlo následne viesť aj k zničeniu motora.

Tvar vačky vačkového hriadeľa určuje rýchlosť a dobu otvorenia ventilu. Vačky ktoré majú oblejší tvar, sú nazývané ostré vačky a umožnujú tak ventilu, aby bol dlhšie otvorený.

Foto: flickr, Wikimedia, Wikimedia