Logo Autoride.sk

Common Rail používa čoraz viac automobilov, ako funguje a o čo vôbec ide?

Publikoval Denis -

Common Rail, v skratke CR, je systém vstrekovania paliva pre zážihové a vznetové motory. Systém je vybavený vysokotlakovým zásobníkom, ktorý vydrží vysoký tlak pumpy paliva. Palivo, ktoré je vstrekované do valca, je rozptýlené viacerými menšími otvormi vstrekovačov, k čomu je potrebný vyšší tlak.

Obsah

Takto vstrekované palivo tvorí lepšie horľavú zmes, vďaka čomu má motor väčšiu účinnosť a teda:


  • vyšší točivý moment


  • vyšší výkon


  • nižšie emisie


  • nižšia hlučnosť


  • menej vibrácií

Narozdiel od iných systémov vstrekovania paliva, je pri systéme Common Rail tlak paliva vytváraný nezávisle od otáčok motoru a vstrekovaného množstva paliva a tak je vždy dostatočný vďaka vysokotlakovému zásobníku.

Pri bežných systémoch je palivo vedené z palivovej nádrže pomocou čerpadla nízkotlakovým potrubím do vysokotlakových čerpadiel valcov a z nich potom pomocou vysokotlakového potrubia rovno do vstrekovačov.

Systém Common Rail vedie palivo z vysokotlakového čerpadla do zásobníku tlaku - Rail ktorý je jeden spoločný (Common) pre všetky valce. Zo zásobníku je palivo rozvedené k jednotlivým vstrekovačom. Pri CR býva vysokotlakové čerpadlo len jedno, no pri väčších motoroch bývajú aj dve.



Čerpadlo systému Common Rail musí byť stavané na dodávku maximálneho výkonu, tlak v zásobníku je udržovaný ventilom a prebytočné palivo sa vracia naspäť do palivovej nádrže.

Prvá generácia systému Common Rail (1997) používala tlak 1350 barov, druhá generácia (2001) používa tlak 1600 barov a tretia generácia (2003) Common Rail dosahuje tlak 1800 barov. Postupným vylepšovaním sa dosiahlo rozdelenie systému do dvoch skupín, podľa toho aký princíp využívajú vstrekovače. Ide o piezoelektrické alebo magneticé vstrekovače. Najmodernejšie systémy CR dosahujú maximálny tlak 3000 barov.



Na systém CR prechádza stálle väčší počet automobilov. V súčasnosti vyrába systém Common Rail firma BOSCH, Denso, Magneti Marelli, Simens-VDO a Delphi.

Označenia vznetových motorov využívajúcich systém Common Rail:


  • BMW - D

  • Peugeot, Citroen - HDI/HDi

  • Fiat, Alfa Romeo, Lancia - JTD, MultiJet, UniJet, JTDm


  • Opel, Vauxhall - CDTi

  • Honda - i-CTDi

  • Hyundai, Kia - CRDi


  • Ford - TDCi

  • Chevrolet - VCDi

  • Mazda - CiTD

  • Mitsubishi - DI-D


  • Nissan - NEO-Di

  • Renault - dCi

  • Toyota - D-4D

  • Volkswagen Group - TDI

Zážihové motory, ktoré používajú systém Common Rail sa označujú ako GDI (gasoline direct injection), FSI (fuel-stratified injection), a ďalšie...

Krátka ukážka ako to všetko funguje:

motor
Všetko pre tvoje auto za dostupnú cenu
Diskusia: Common Rail používa čoraz viac automobilov, ako funguje a o čo vôbec ide?
G