Common Rail používa čoraz viac automobilov, ako funguje a o čo vôbec ide?

Common Rail, v skratke CR, je systém vstrekovania paliva pre zážihové a vznetové motory. Systém Common Rail je vybavený vysokotlakovým zásobníkom, ktorý vydrží vysoký tlak pumpy paliva.
Palivo, ktoré je vstrekované do valca, je rozptýlené viacerými menšími otvormi vstrekovačov, k čomu je potrebný vyšší tlak. Takto vstrekované palivo tvorí lepšie horľavú zmes, vďaka čomu má motor väčšiu účinnosť.
Obsah
- Ako funguje Common Rail?
- História Common Rail v skratke
- Výhody systému Common Rail
- Komponenty systému Common Rail
- Označenia vznetových motorov využívajúcich systém Common Rail
- Záver
Ako funguje Common Rail?
Narozdiel od iných systémov vstrekovania paliva, pri systéme Common Rail je tlak paliva vytváraný nezávisle od otáčok motoru a vstrekovaného množstva paliva a tak je vždy dostatočný vďaka vysokotlakovému zásobníku.
Pri bežných systémoch je palivo vedené z palivovej nádrže pomocou čerpadla nízkotlakovým potrubím do vysokotlakových čerpadiel valcov a z nich potom pomocou vysokotlakového potrubia rovno do vstrekovačov.
Systém Common Rail vedie palivo z vysokotlakového čerpadla do zásobníku tlaku - Rail ktorý je jeden spoločný (Common) pre všetky valce. Zo zásobníku je palivo rozvedené k jednotlivým vstrekovačom. Pri CR býva vysokotlakové čerpadlo len jedno, no pri väčších motoroch bývajú aj dve.
Čerpadlo systému Common Rail musí byť stavané na dodávku maximálneho výkonu, tlak v zásobníku je udržovaný ventilom a prebytočné palivo sa vracia naspäť do palivovej nádrže.
História Common Rail v skratke
Prvá generácia systému Common Rail (1997) používala tlak 1350 barov, druhá generácia (2001) používa tlak 1600 barov a tretia generácia (2003) Common Rail dosahuje tlak 1800 barov.
Postupným vylepšovaním sa dosiahlo rozdelenie systému do dvoch skupín, podľa toho aký princíp využívajú vstrekovače. Ide o piezoelektrické alebo magneticé vstrekovače. Najmodernejšie systémy CR dosahujú maximálny tlak 3000 barov.
Na systém CR prechádza stálle väčší počet automobilov. V súčasnosti vyrába systém Common Rail firma BOSCH, Denso, Magneti Marelli, Simens-VDO a Delphi.
Výhody systému Common Rail
Systém vstrekovania paliva Common Rail ponúka niekoľko výhod oproti iným systémom vstrekovania paliva. Niektoré z týchto výhod zahŕňajú:
Nižšia spotreba paliva: Systém vstrekovania paliva Common Rail umožňuje presné dodávanie paliva, čo vedie k efektívnemu spaľovaniu, nižšej spotrebe paliva a zníženiu emisií.
Zvýšený výkon: Systém vstrekovania paliva Common Rail umožňuje vysokotlakové vstrekovanie paliva, čo vedie k zlepšeniu výkonu a výkonu motora.
Tichší chod: Systém vstrekovania paliva Common Rail pracuje s nižšou hladinou hluku, čo má za následok tichší chod motora.
Nižšie emisie: Systém vstrekovania paliva Common Rail ponúka lepšiu kontrolu nad vstrekovaním paliva, čo vedie k zníženiu emisií škodlivých znečisťujúcich látok.
Komponenty systému Common Rail
Systém vstrekovania paliva Common Rail pozostáva z niekoľkých komponentov, a to:
Vysokotlakové palivové čerpadlo: Vysokotlakové palivové čerpadlo dodáva stlačené palivo do palivovej koľajnice.
Rozdeľovač paliva: Rozdeľovač paliva je vysokotlakové potrubie, ktoré rozvádza palivo do každého vstrekovača.
Vstrekovače paliva: Vstrekovače paliva sú zodpovedné za dodávku správneho množstva paliva do spaľovacej komory motora v správnom čase.
Elektronická riadiaca jednotka (ECU): ECU riadi systém vstrekovania paliva vrátane tlaku paliva a časovania vstrekovania.
Snímač tlaku: Snímač tlaku monitoruje tlak paliva v koľajnici paliva a posiela signály do ECU na úpravu tlaku paliva a časovania.
Snímač teploty: Snímač teploty monitoruje teplotu paliva a posiela signály do ECU na úpravu tlaku paliva a časovania.
Označenia vznetových motorov využívajúcich systém Common Rail:
BMW - D
Fiat, Alfa Romeo, Lancia - JTD, MultiJet, UniJet, JTDm
Honda - i-CTDi
Ford - TDCi
Chevrolet - VCDi
Mazda - CiTD
Mitsubishi - DI-D
Nissan - NEO-Di
Renault - dCi
Toyota - D-4D
Volkswagen Group - TDI
Zážihové motory, ktoré používajú systém Common Rail sa označujú ako GDI (gasoline direct injection), FSI (fuel-stratified injection), a ďalšie...
Záver
Systém vstrekovania paliva Common Rail je dôležitou súčasťou moderných zážihových a vznetových motorov a ponúka niekoľko výhod oproti iným systémom vstrekovania paliva.