logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Common Rail používa čoraz viac automobilov, ako funguje a o čo vôbec ide?


Common Rail, v skratke CR, je systém vstrekovania paliva pre  zážihové a vznetové motory. Systém je vybavený vysokotlakovým zásobníkom, ktorý vydrží vysoký tlak pumpy paliva. Palivo, ktoré je vstrekované do valca, je rozptýlené viacerými menšími otvormi vstrekovačov, k čomu je potrebný vyšší tlak. Takto vstrekované palivo tvorí lepšie horľavú zmes, vďaka čomu má motor väčšiu účinnosť a teda:

  • vyšší točivý moment
  • vyšší výkon
  • nižšie emisie
  • nižšia hlučnosť
  • menej vibrácií

Narozdiel od iných systémov vstrekovania paliva, je pri systéme Common Rail tlak paliva vytváraný nezávisle od otáčok motoru a vstrekovaného množstva paliva a tak je vždy dostatočný vďaka vysokotlakovému zásobníku.

Pri bežných systémoch je palivo vedené z palivovej nádrže pomocou čerpadla nízkotlakovým potrubím do vysokotlakových čerpadiel valcov a z nich potom pomocou vysokotlakového potrubia rovno do vstrekovačov.

Systém Common Rail vedie palivo z vysokotlakového čerpadla do zásobníku tlaku - Rail  ktorý je jeden spoločný (Common) pre všetky valce. Zo zásobníku je palivo rozvedené k jednotlivým vstrekovačom. Pri CR býva vysokotlakové čerpadlo len jedno, no pri väčších motoroch bývajú aj dve.

Čerpadlo systému Common Rail musí byť stavané na dodávku maximálneho výkonu, tlak v zásobníku je udržovaný ventilom a prebytočné palivo sa vracia naspäť do palivovej nádrže.

Prvá generácia systému Common Rail (1997) používala tlak 1350 barov, druhá generácia (2001) používa tlak 1600 barov a tretia generácia (2003) Common Rail dosahuje tlak 1800 barov. Postupným vylepšovaním sa dosiahlo rozdelenie systému do dvoch skupín, podľa toho aký princíp využívajú vstrekovače. Ide o piezoelektrické alebo magneticé vstrekovače. Najmodernejšie systémy CR dosahujú maximálny tlak 3000 barov.

Na systém CR prechádza stálle väčší počet automobilov. V súčasnosti vyrába systém Common Rail firma BOSCH, Denso, Magneti Marelli, Simens-VDO a Delphi.

Označenia vznetových motorov využívajúcich systém Common Rail:

BMW - D
Peugeot, Citroen - HDI/HDi
Fiat, Alfa ROmeo, Lancia - JTD, MultiJet, UniJet, JTDm  
Opel, Vauxhall - CDTi
Honda - i-CTDi
Hyundai, Kia - CRDi
Ford - TDCi
Chevrolet - VCDi
Mazda - CiTD
Mitsubishi - DI-D
Nissan - NEO-Di
Renault - dCi
Toyota - D-4D
Volkswagen Group - TDI

Zážihové motory, ktoré používajú systém Common Rail sa označujú ako GDI (gasoline direct injection), FSI (fuel-stratified injection), a ďalšie...

Krátka ukážka ako to všetko funguje: