Najspoľahlivejšie benzínové motory: Vedel si, ktoré z nich to sú? (2. Časť)
Vitaj pri druhej časti článku, v ktorom sa opäť pozrieme na tri najspoľahlivejšie benzínové motory. V predošlej časti tejto série sme si posvietili na tieto tri motory - Fiat 1.4 8v Fire 57kW, Honda 1.5 VTEC 16v 84 kW a 1.8T 20v 110kW (Škoda, Seat, Volkswagen, Audi), takže ak by si sa chcel dozvedieť viac, stačí kliknúť na jeden zo spomenutých motorov.
V dnešnej druhej časti tejto série si opäť posvietime na tie najspoľahlivejšie benzínové motory, pričom sa nebudeme zameriavať na výkon, objem motora a ani spotrebu paliva, ale predovšetkým na ich spoľahlivosť. Poďme sa teda pozrieť na ďalšiu trojicu motorov, ktoré môžeme bez akýchkoľvek výhrad zaradiť medzi tie najspoľahlivejšie benzínové motory.
Obsah
Najspoľahlivejšie benzínové motory:
Spomenuté motory nie sú zoradené od najspoľahlivejšieho po ten najmenej spoľahlivý. Ich usporiadanie je čisto náhodné a o ďalších spoľahlivých motoroch ešte pribudnú ďalšie časti.
Fiat 1.2 8v Fire 44kW:
Ide o rovnaký motor ako motor 1.4 8v radu Fire, na ktorý sme si posvietili v predošlej časti, avšak tento má o niečo menší zdvihový objem valcov. Vo všeobecnosti sú všetky motory radu Fire veľmi spoľahlivé a odolné. Nás však dnes bude zaujímať len motor 1.2 8v Fire.
Motor 1.2 8v radu Fire je vybavený 8-ventilovým rozvodom OHC. Pri tomto motore je katalyzátor taktiež ako pri jeho väčšom súrodencovi o objeme 1.4 litra umiestnený v motorovom priestore. Toto riešenie urýchľuje zahriatie katalyzátora na prevádzkovú teplotu a redukuje tak množstvo emisií vypustených do ovzdušia krátko po studenom štarte motora.
Tento maličký benzínový motor disponuje dobrým priebehom krútiaceho momentu. Motor je sprevodovaný tak, že zaberá už v nízkych otáčkach a je teda veľmi vhodný na jazdu po meste. Mimo mesta mu však dochádza dych, najmä ak je auto plne obsadené pasažiermi. Od tohoto malého motora sa síce nedá očakávať veľký výkon, no na oplátku sa ti odvďačí dobrou spotrebou, ktorá sa pohybuje v priemere medzi 5,5 až 6 litrami na 100km a absolútnou spoľahlivosťou.
Za svoju spoľahlivosť vďačí tento motor svojej jednoduchej a robustnej konštrukcii. V tomto prípade totiž platí pravidlo, že čo v motore nie je, to sa nemôže pokaziť. Niektorí majitelia (najmä tí, ktorí si nepotrpia na údržbu) vychvaľujú tento motor kvôli tomu, že v prípade pretrhnutia rozvodového remeňa sa piesty s ventilmi nestretnú a nedôjde tak k deštrukcii motora. Toto však neplatí pri motoroch spĺňajúcich emisné normy Euro 5 a Euro 6, ktoré majú vyšší kompresný pomer.
Motory 1.2 8v Fire patria medzi najspoľahlivejšie benzínové motory Fiatu. Sú veľmi odolné, ich spoľahlivosť je špičková a dokážu najazdiť slušnú porciu kilometrov bez akýchkoľvek vážnych porúch.
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1242 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 102 Nm
Výkon - 44 kW / 60 koní
Toyota 1.4 VVT-i 71kW:
Zážihový motor o objeme 1.4 pod označením VVT-i je vybavený 16 ventilovým rozvodom DOHC a variabilným časovaním sacích ventilov. Motor je nepreplňovaný, no dodáva výkon 71 kW / 97 koní a krútiaci moment 130 Nm. Vďaka technológii variabilného časovania ventilov VVT-i ponúka motor celkom slušnú pružnosť už pri nízkych otáčkach a tak autu dovoľuje plynulú jazdu bez nevyhnutného vytáčania motora.
Pokiaľ však chceš dostať z motora maximum, musíš ho vyhnať aspoň do 4400 ot/min, kedy je dostupný všetok krútiaci moment, pričom maximálny výkon poskytuje tento motor v 6000 ot/min. Motor si priemerne vypýta 7 litrov paliva na 100 km, a to aj pri svižnejšej jazde. Z hľadiska spotreby a výkonu sa jedná o veľmi podarený agregát.
V spoľahlivosti si motor 1.4 VVT-i vedie veľmi dobre, keďže netrpí žiadnymi vážnymi poruchami, je veľmi spoľahlivý, no ako pri každom motore, tak aj pri tomto si treba dať pozor na niekoľko vecí, ako napríklad na funkčnosť katalyzátora, ale aj nefunkčnú lambda sondu.
Pre bežné jazdy jeho dynamika postačuje, menšia nevýhoda je v kratšom sprevodovaní, čo znamená pri diaľničnej jazde cez 4000 ot/min vyššiu hlučnosť a vyššiu spotrebu. Tento motor je vhodný do mesta, na okresky, ale neurazí ani pri svižnejšej jazde. Pokiaľ teda hľadáš motor, ktorý sa ti odvďačí prijateľnou spotrebou, na svoj objem dostatočne veľkým výkonom a skvelou spoľahlivosťou, tak je 1.4 VVT-i veľmi dobrou voľbou.
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1398 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 16
Krútiaci moment - 130 Nm
Výkon - 71 kW / 97 koní
Ford 1.3 8v Duratec 51kW:
Tento malý zážiový motor o objeme 1.3 litra bol nasadený do malých mestských automobilov značky Ford, presnejšie do modelov Ford Ka a Ford Fiesta VI. Predchodcom tohoto motora bol starý celoliatinový agregát o rovnakom objeme, podobnom výkone, ktorý bol však vybavený rozvodom OHV.
Motor 1.3 8v Duratec 51kW je radový štvorvalec s atmosférickým plnením. Motor je vybavený liatinovým blokom motora, hlavou valcov z hliníkovej zliatiny, dvoma ventilmi na každom valci a rozvodom OHC, ktorý je poháňaný pomocou rozvodovej reťaze.
Aj keď sa tento agregát nachádza len v malých mestských modeloch, je pomerne lenivý. Motor má dobrý ťah v nízkych otáčkach, no pri vyšších rýchlostiach či pri väčšom obsadení automobilu je vidieť, že by mu zopár koní navyše neuškodilo. Jednatrojka však poteší dobrou spotrebou paliva, približne 6 litrov na 100/km a absolútnou spoľahlivosťou s minimálnymi nákladmi. Ak sa totiž na motore vyskytne nejaký problém, vo väčšine prípadov ho dokážeš odstrániť za niekoľko eur.
V skratke povedané, motory 1.3 8v Duratec 51kW patria medzi najspoľahlivejšie benzínové motory, aké sa pod kapotami Fordov kedy montovali.
Parametre motora:
Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním
Preplňovanie - nepreplňovaný
Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka
Zdvihový objem - 1299 cm3
Počet valcov - 4
Počet ventilov - 8
Krútiaci moment - 106 Nm
Výkon - 51 kW / 70 koní
Ak si nenašiel motor, ktorý by tu podla teba mal patriť, nezúfaj, možno ho nájdeš práve v ďalšej časti série o najspoľahlivejších benzínových motoroch. V nasledujúcej časti sa totiž opäť pozrieme na tri agregáty, ktoré môžeme zaradiť medzi tie najspoľahlivejšie benzínové motory. Každopádne ak máš nejaký tip na motor, ktorý si rád videl v jednej z častí série, neváhaj a napíš nám ho do komentára. Radi si naň posvietime.