5 legendárnych automobilov 90-tych rokov

Mazda RX-7
Zaujímavosti
Publikoval Denis

Takmer každý deň, čo si prezerám novinky od rôznych výrobcov automobilov, čítam o tom, ako rôzne automobilky predstavujú nový model. Nové automobily prichádzajú takmer každý deň, no povedzme si na rovinu, koľko z nich si budeme pamätať o pár rokov neskôr? Stanú sa z nich legendy ako z niektorých starých automobilov, ktoré jazdili po našich cestách v minulom storočí? Nemyslím si, v 90-tých rokoch totiž mnoho výrobcov postavilo tak nadčasové automobily, že ich môžeme právoplatne nazývať legendami, pretože v popularite sa im nevyrovná žiaden nový automobil.

Tieto automobily totiž akoby ani nestarli, sú rýchle, sú výkonné, no okrem toho aj krásne. Ak by som si mal vybrať medzi akýmkoľvek novým automobilom alebo legendárnou päticou, ktorú vám v tomto článku predstavíme, neváhal by som ani sekundu, a nasadol by som do jedného z týchto automobilov. Poďme sa teda pozrieť na 5 legendárnych automobilov, ktoré vznikli v 90-tych rokoch.

1. Honda NSX

Ľuďom, ktorí Hondu NSX nepoznajú, môže tento automobil pripomínať Ferrari. To však nie je žiadnou urážkou. Avšak priaznivcom Hondy či JDM automobilov je NSX dobre známa, a mnohí majú jej plagát vystavený dodnes nad posteľou.

Honda NSX (v Amerike predávaná ako Acura NSX) je športový automobil, ktorý v rokoch 1990 až 2005 vyrábala japonská automobilka Honda. NSX je vybavená zadným náhonom, celohliníkovým atmosférickým benzínovým vidlicovým šesťvalcom umiestneným v strede (pred zadnou nápravou), vybaveným variabilným časovaním ventilov VTEC.

Ide o motor o objeme 2977 cm3, ktorý nesie označenie C30A. Motor C30A 3.0 L V6 dosahoval výkon 201 kW, čo bolo na tú dobu vzhľadom k objemu motora niečo úžasné. V roku 1997 však Honda NSX dostala o niečo väčší motor o objeme 3.2 litra. Jednalo sa opäť o vidlicový šesťvalec s atmosférickým plnením, ktorý dosahoval výkon 216 kW.

Jednoducho povedané, Honde sa podarilo v 90-tych rokoch postaviť úžasné auto, ktoré ostane navždy v našich srdciach.

2. McLaren F1

McLaren F1 je superšportový automobil, ktorý bol navrhnutý a vyrábaný firmou McLaren v rokoch 1992 až 1998. Tento automobil však nebol zostrojený len na jazdu po okruhoch ako si mnohí ľudia myslia. Práve naopak, išlo o to vytvoriť šialené auto, ktoré by bolo výkonné, ľahké, spoľahlivé, odolné a vhodné aj do bežnej premávky. Možno si myslíš, že skombinovať všetky tieto podmienky nie je možné, no McLarenu sa to podarilo a práve model F1 je toho dôkazom. McLaren F1 je trojmiestne, dvojdverové kupé, vybavené vidlicovým dvanásťvalcom (V12) s variabilným časovaním ventilov, ktorý dosahuje výkon 468 kW a maximálny krútiaci moment 651 Nm pri 5600 ot/min.

Maximálne otáčky motora sú kvôli životnosti obmedzené na 7500 ot/min. Tento motor však nevzišiel z výrobnej linky McLarenu, ale BMW a nesie označenie S70/2. Blok motora a hlava valcov sú vyrobené z hliníkovej zliatiny. Motor je vybavený štyrmi vačkovými hriadeľmi a rozvodom DOHC, ktorý je poháňaný rozvodovou reťazou.

Najlepšie však o tomto automobile hovorí podiel váhy k výkonu. McLaren F1 má 403 kW na jednu tonu hmotnosti, zatiaľ čo Ferrari Enzo má len 314 kW na jednu tonu, no a Bugatti Veyron 395 kW na jednu tonu.

V roku 1998 stanovil McLaren F1 rekord ako najrýchlejší cestný automobil na svete, keď dosiahol rýchlosť 391 km/h. Ešte aj v roku 2011 bol McLaren F1 stále najrýchlejším nepreplňovaným automobilom na svete. Myslím si, že plagát Mclarenu F1 by mal visieť nad každou posteľou skutočného autíčkara. Je to jednoducho úžasné auto, ktoré bolo vo svojej dobe neprekonateľné.

3. Mazda RX-7 III (FD)

Mazda RX-7 tretej generácie označovaná ako FD sa vyrábala od roku 1992 až do roku 2002. Mazda RX-7 FD je poháňaná dvoj-rotorovým Wankelovým motorom o objeme 1308 cm3, ktorý bol vybavený sekvenčným twin-turbom. Jednalo sa o prvý, masovo vyrábaný automobil, vybavený sekvenčným twin-turbo systémom, ktorý sa exportoval mimo Japonska. Pri bežnej jazde pracuje len jedno turbodúchadlo, no po prekročení 4000 ot/min sa zapojí aj druhé turbodúchadlo.

Mazda RX-7 tretej generácie získala obdiv najmä vďaka svojej skvelej ovládateľnosti, za čo vďačí nízkemu ťažisku a rozloženiu hmotnosti 50:50 (motor za prednou nápravou, zadný náhon).

1991 Series 6 - Motor 13B-REW 188 kW1996 Series 7 - Motor 13B-REW 195 kW (zjednodušené výfukové zvody a nová riadiaca jednotka motora)1999 Series 8 - Motor 13B-REW 206 kW (vylepšené twin-turbo)

V roku 1999 dosiahol motor Mazdy RX-7 svoj výkonový strop 206 kW, ktorý nesmeli JDM automobily prekročiť. Ukončenie výroby Mazdy RX-7 bolo oslávené limitovanou edíciou (1500 kusov), ktorá niesla označenie Spirit R a bola rozdelená na tri typy, A, B a C.

Spirit R Type A - najsilnejší model RX-7, dvojmiestny, vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkouSpirit R Type B - vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 4 miestnySpirit R Type C - štvorstupňová automatická prevodovka, 4 miestny

Mazda RX-7 je skvelý a krásny automobil, ktorý bohužiaľ na našich cestách zrejme len tak nestretneš.

4. Porsche 911 Turbo (993)

Porsche 911 Turbo sa vyrábalo od roku 1995 až do roku 1998. Toto Porsche bolo najvýkonnejšou verziou modelu 911 série 993. Typickým poznávacím znakom modelu 911 Turbo (993) bol obrovský zadný spojler umiestnený na kryte motorového priestoru. Tento spojler mal za úlohu dopomáhať pomocou prítlaku stabilite automobilu pri vysokých rýchlostiach, no okrem toho mal aj dopomáhať dopravovať čo najväčšie množstvo prúdiaceho vzduchu k dvom prídavným chladičom, ktoré boli umiestnené priamo pod týmto spojlerom a vybavená nimi bola iba verzia Turbo.

Porsche 911 Turbo (993) je vybavené pohonom všetkých kolies a vzduchom chladeným šesťvalecom o objeme 3600 cm3 s dvoma turbodúchadlami a medzichladičom. Motor dodával 911-tke nadpriemernú dynamiku a disponoval výkonom 300 kW / 408 PS. Zákazkové verzie označované ako WLS1 a WLS2 však disponovali výkonmi 430PS a 450PS, a boli zároveň základom pre najvýkonnejšiu verziu GT2.

Generácia 993 modelu 911 ukončila éru vzduchom chladených motorov Porsche, pretože motory nedokázali plniť prísne ekologické normy a ich výkon bol taktiež znižovaný neustále zopnutými vrtuľami chladiaceho systému. Porsche 911 Turbo (993) sa nám vďaka svojím výborným jazdným vlastnostiam, vysokému výkonu a prekrásnemu dizajnu vrylo do pamäti a navždy v nej aj ostane.

5. Toyota Supra Mark IV

Toyota Supra Mark IV sa začala vyrábať v roku 1993. Nová Supra Mark IV bola oproti starej Mark III kompletne predizajnovaná a vyznačovala sa oválnym tvarom karosérie a krásnym dizajnom. Supra bola vybavená šesťvalcovými radovými motormi o objeme 2997 cm3 s rozvodom DOHC (jednym atmosférickým a druhým preplňovaným motorom). Atmosférický motor 2JZ-GE R6 dodáva výkon 163 kW / 223 koní a krútiaci moment 280 Nm. Preplňovaný motor 2JZ-GTE R6 je vybavený dvoma turbodúchadlami a dodáva výkon 206 kW / 280 koní a krútiaci moment 431 Nm, pre JDM automobily, ktoré majú obmedzený výkon na 280 koní a maximálnu rýchlosť 180 km/h kvôli prísnym bezpečnostným normám, ktoré boli stanovené Japonskou asociáciou automobilových výrobcov.

Pre exportné modely určené pre Americký či Európsky trh Toyota upravila turbomotor Supry. Motor dostal menšie turbodúchadlá s oceľovými lopatkami a väčšie vstrekovače, čo umožnilo zvýšiť jeho výkon na 239 kW / 320 koní a krútiaci moment 427 Nm. Táto verzia Supry dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Zaujímavosťou je aj fakt, že Európske verzie Supry majú nasávanie vzduchu zakončené cez otvory na kapote.

Výroba Supry bola ukončená v roku 2002 kvôli neustále sprísňujúcim sa emisným normám. Toyotu Supru si však zapamätal každý z nás a nie len kvôli tomu, že sa objavila vo filme Fast and Furious a hre Need For Speed. Tento krásny automobil je jednoducho legenda a sen mnohých autíčkarov. Dovolím si tvrdiť, že kto Toyotu Supru nepozná, nemôže o sebe tvrdiť, že je pravým milovníkom áut.

90-te roky boli obdobie, ktoré prinieslo do automobilového sveta množstvo noviniek, technológii, ale aj automobilov, na ktoré nikdy nezabudneme. Týchto 5 spomenutých legendárnych automobilov nám teda navždy ostane zarytých hlboko v pamäti.

Obsah