Chladiaci systém automobilu, vedel si ako funguje?
Chladiaci systém motora ma za úlohu odvádzať prebytočné teplo, ktoré vzniklo počas spaľovacieho procesu a prenieslo sa na jednotlivé časti motora a do motorového oleja.
Chladenie chráni motor a jeho komponenty pred prehriatím a zabezpečuje stabilnú prevádzkovú teplotu motora.
Obsah
Chladiaci systém musí mať:
nízku hmotnosť
vysoký chladiaci výkon
nízku spotrebu energie
dobrý prestup tepla
Chladiaci systém podľa spôsobu chladenia:
1. Chladenie vzduchom
Teplo z motora sa odvádza pomocou prúdiaceho vzduchu. Aby bolo chladenie dostatočné, je potrebné aby motor a jeho komponenty mali čo najväčšiu dotykovú plochu so vzduchom.
Podľa spôsobu akým prúdi vzduch, rozdelujeme chladenie vzduchom na:
náporové chladenie vzduchom, ktoré vzniká pri jazde (používa sa najmä pri motochykloch)
nútené chladenie, ktoré sa používa pri automobilových motoroch
Prúd vzduchu sa vytvára ventilátorom, ktorý je poháňaný klínovým remeňom. U mnohých vzduchom chladených motoroch, je problém zabezpečiť dokonalú reguláciu tepla. Preto sú tieto motory v zimnom období prechladzované a v letnom sa zasa prehrievajú.
Výhody:
jednoduchá konštrukcia
nižšia hmotnosť
vysoká spoľahlivosť
motor rýchlejšie dosiahne prevádzkovú teplotu
Nevýhody:
nerovnomerné tepelné zaťaženie jednotlivých častí motora
vyššia teplota motora a jeho komponentov
vyššia hlučnosť motora
nižší výkon motora, kvôli ventilátoru, ktorý je poháňaný cez klinový remeň
2. Chladenie kvapalinou
Teplo je odvádzané vďaka chladiacej kvapaline, ktorá ho následne odvedie do vzduchu. Hlava a valce májú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť a ten je vyplnený chladiacou kvapalinou.
Chladiaca kvapalina: Aká je jej úloha a čo znamená rozdielna farba?
Táto kvapalina po ohriatí prúdi do chladiča, kde sa ochladí prúdiacim vzduchom a opäť sa vráti do plášťa. Ako chladiaca kvapalina sa používa destilovaná voda (v lete) alebo nemrznúca zmes (v zime).
Tento chladiaci systém sa skladá z:
čerpadlo chladiacej kvapaliny
chladič
termostat
ventilátor
tepelný snímač a snímač teploty
radiátor kúrenia
vyrovnávacia nádobka
Čerpadlo chladiacej kvapaliny:
V čerpadle sa otáča rotor s lopatkami, ktorý tlačí kvapalinu smerom von. Chladiaca kvapalina sa privádza do čerpadla z chladiča alebo priamo z komory termostatu. Čerpadlo je poháňané buď elektronicky alebo pomocou klínového remeňa.
Chladič:
Má za úlohu odvádzať do vzduchu teplo prijaté chladiacou kvapalinou z motora. Skladá sa z hornej a dolnej komory pre chladiacu kvapalinu, medzi ktorými je umiestnený výmenník tepla.
Výmenník tepla tvoria
dierované priečky
vlnovité rebrá
rúrky chladiacej kvapaliny
Termostat:
Reguluje teplotu, prepína prúdenie chladiacej vkapaliny medzi malým a veľkým chladiacim okruhom.
Regulácia teploty má veľký vplyv na:
spotrebu paliva
opotrebovanie motora
zloženie výfukových plynov
Ventilátor:
Jeho úlohou je zásobovať chladič a motor dostatočným množstvom chladiaceho vzduchu.
Tepelný snímač a snímač teploty:
Pri prekročení hornej hranice teploty prevádzkovej kvapaliny začne signalizovať prehrievanie motora.
Radiátor kúrenia:
Ohrieva vzduch prúdiaci do kabíny vodiča.
Vyrovnávacia nádobka:
Slúži na vyrovnanie tlaku chladiacej kvapaliny pri studenom a teplom motore.
Pri poruche alebo nedostatočnom chladení je potrebné skontrolovať:
hladinu chladiacej kvapaliny
snímač teploty
tesnosť chladiča
Záver
Veríme, že po tomto článku budeš vedieť, aké dôležité je chladenie pre motor a jeho komponenty.