AUTORIDE

Intercooler: Ako funguje a k čomu slúži medzichladič stlačeného vzduchu?

Intercooler
Pod kapotou
Publikoval Denis, Martin   — Aktualizované 

Intercooler je anglický výraz pre medzichladič stlačeného vzduchu a jeho funkciou je schladenie ohriateho stlačeného vzduchu vychádzajúceho z turbodúchadla.

V tomto článku si posvietime na to, ako funguje medzichladič stlačeného vzduchu, aké má výhody a ako napomáhajú dosiahnuť lepšiu účinnosť motora, zvýšený výkon a lepšiu spotrebu paliva.

Obsah

Čo je intercooler?

Intercooler je výmenník tepla, ktorý sa používa v motoroch s turbodúchadlom na chladenie stlačeného vzduchu pred vstupom do spaľovacej komory motora.

Turbodúchadlo stláča vzduch nasávaný do motora, čím zvyšuje jeho hustotu a umožňuje dodávať do spaľovacieho procesu viac kyslíka. Tento proces však vytvára teplo, ktoré znižuje hustotu vzduchu a môže viesť k zníženiu výkonu.

Intercooler pomáha zmierniť tieto problémy tým, že ochladzuje stlačený vzduch a zvyšuje jeho hustotu, čo umožňuje dodávanie väčšieho množstva kyslíka do spaľovacieho priestoru motora. To vedie k zvýšeniu účinnosti motora a vyššiemu výkonu motora, čo vedie k lepšiemu celkovému výkonu.

Typy medzichladičov

Existujú dva hlavné typy medzichladičov: vzduch-vzduch a vzduch-voda. Intercooler fungujúci na báze vzduch-vzduch využíva okolitý vzduch na ochladzovanie stlačeného vzduchu, zatiaľ čo medzichladič vzduch-voda využíva kvapalnú chladiacu kvapalinu na absorbovanie a odvádzanie tepla.

Medzichladiče na báze vzduch-vzduch sú viac rozšírené najmä pre ich jednoduchosť a nižšiu cenu, ale medzichladiče na báze vzduch-voda ponúkajú efektívnejšie chladenie a sú vhodnejšie pre výkonnejšie motory.

Schéma dvojstupňového kompresora s medzichladičom

Intercooler

Intercooler a najčastejšie umiestnenie

Intercooler

Intercooler môže mať rôzne rozmery a je umiestnený do motorového priestoru tak, aby mal čo najväčší prísun vzduchu. Preto je intercooler najúčinnejší vtedy, keď sa auto pohybuje čo najväčšou rýchlosťou.

  1. Front Mounted Intercooler - umiestnený vpredu, za predným nárazníkom

  2. Side Mounted Intercooler - umiestnený na boku, v oblasti blatníka, nárazníka

  3. Top Mounted Intercooler - je umiestnený navrchu nad motorom, na kapote sa nachádza nasávací otvor (viď titulná fotka)

Výhody medzichladiča

Intercooler ponúka viaceré výhody pre motory s turbodúchadlom, a to:

  • Zvýšená účinnosť motora: Chladením stlačeného vzduchu intercooler zvyšuje jeho hustotu a umožňuje dodávať do spaľovacieho procesu viac kyslíka. To vedie k vyššej účinnosti motora a lepšej spotrebe paliva.

  • Vyšší výkon: Medzichladič umožňuje vyšší plniaci tlak, výsledkom čoho je vyšší výkon.

  • Znížené opotrebovanie motora: Znížením klepania motora medzichladič pomáha znižovať opotrebovanie motora a zvyšuje jeho životnosť.

  • Lepšia spoľahlivosť: Intercooler pomáha znižovať pravdepodobnosť zlyhania motora v dôsledku vysokých teplôt a iných faktorov.

Záver

Intercooler je základnou súčasťou každého motora s turbodúchadlom, ktorý ponúka zvýšenú účinnosť motora, vyšší výkon a vyššiu spoľahlivosť. Keďže je však intercooler citlivé zariadenie, je veľmi náchylný na mechanické poškodenie.

Toto zariadenie stráca svoju účinosť, pokiaľ sa na jeho povrchu nachádzajú nečistoty, alebo sa vňom nachádzajú trhliny, diery, poprípade vtedy, ak turbo prepúšťa do sacieho traktu motorový olej. Poškodený alebo znečistený intercooler sa ohlási zníženým výkonom a vyššou spotrebou paliva.

Krátka ukážka zobrazujúca ako funguje intercooler: