Zadretý motor: O čo vlastne ide a čo je jeho príčinou?
![Prehriaty motor](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/9a74042d-4437-4bf1-8533-c497263057e9/origin.jpg)
Zadretý motor je jedna z najvážnejších a najnákladnejších porúch, k akým môže počas prevádzky motora dôjsť.
Za týmto problémom sa najčastejšie skrývajú dve veci, a to buď nedostatok motorového oleja, vplyvom čoho dochádza k nedostatočnému mazaniu pohyblivých komponentov alebo nedostatočné množstvo chladiacej kvapaliny, čo spôsobí prehriatie motora.
Obsah
Zadretý motor pre nedostatok oleja
![Motorový olej](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/aa69e7f8-ca80-4b1e-957f-59b1520885d7/origin.jpg)
Ak motoru dôjde olej, znamená to, že dôjde k zlyhaniu mazania. Motor tak nebude dostatočne mazaný, no ani chladený, kvôli čomu hrozí zadretie a fatálne poškodenie celého agregátu.
![Motorový olej: Čo všetko musí spĺňať najdôležitejšia prevádzková kvapalina automobilu?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/7858cf2b-c3ad-4b2c-bd0b-d125ea5cc376/origin.jpg)
Motorový olej: Čo všetko musí spĺňať najdôležitejšia prevádzková kvapalina automobilu?
Zvyčajne však motoru nedôjde všetok motorový olej, no ostane ho tak málo, že už ďalej nedokáže dostatočne mazať jednotlivé komponenty motora a odovzdať z nich teplo. K zadretiu motora teda dochádza vplyvom nedostatočného mazania a odvádzania tepla z komponentov motora.
Aké škody spôsobí zadretie pre nedostatok oleja?
V prípade, že nastane zadretie motora pre nedostatok motorového oleja, si najväčšie poškodenie odnesú ojnice, kľukový hriadeľ, piestne krúžky, valce, ale aj samotné piesty.
![Piest motora](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/89d0d671-a0fd-4a25-888f-d6df3fe7ac53/origin.jpg)
Najčastejšie dochádza k poškodeniu kľukového hriadeľa, ojníc a ich klzných ložísk. Kľukový hriadeľ totiž používa pre uloženie v bloku motora ale aj pre spojenie s ojnicami klzné ložiská, ktoré musia byť neustále premazávané a chladené pomocou motorového oleja.
V okamihu, kedy sa olejový film stratí, dochádza k vysokému tepelnému namáhaniu ložiska, čo spôsobí výrazný nárast trenia, a to v konečnom dôsledku spôsobí, že sa ložisko zadrie.
Oprava poškodených komponentov
Pokiaľ sa zadrú len hlavné ložiská kľukového hriadeľa, dôjde iba k zastaveniu motora. V takomto prípade je možné motor spojazdniť výmenou ložísk kľukového hriadeľa alebo v tom horšom prípade výmenou celého kľukového hriadeľa.
Ak sa však zadrú ojničné ložiská, dôjde k oveľa horšej situácii ako len k zastaveniu motora, ojničné ložisko totiž zvykne prasknúť. V takomto prípade dôjde k odpojeniu ojnice od kľukového hriadeľa, ktorá môže najmä pri vyšších otáčkach motora preraziť blok motora a vyletieť z neho von. Dieru v bloku motora už nikto neopraví a tak ti neostáva nič iné, ako vymeniť celý polomotor.
![Piesty motora: Čo všetko musia vydržať a aká je ich funkcia?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/a04c25f8-462c-4d7e-a4de-3defe924f9e9/origin.jpg)
Piesty motora: Čo všetko musia vydržať a aká je ich funkcia?
V ďalšom prípade môže dôjsť aj k zadretiu (zaseknutiu) piesta vo valci. Pokiaľ sa tak stane, nastáva podobná situácia ako v prípade zadretia ojničných ložísk. Výsledkom je totiž deštrukcia motora, ktorého výmena či prípadná oprava ťa vyjde veľmi draho.
![Prehriaty motor](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/a49bbb09-2a16-40ee-984e-caeb7adcb9a5/origin.jpg)
Vo väčšine prípadov je však lacnejšou variantou výmena celého polomotora ako generálka motora. Ak však nejde o drahé auto, môžeš ho rovno zaviesť do šrotu, pretože oprava by bola vyššia ako cena celého automobilu.
Ako sa prejavuje nedostatok motorového oleja?
Nedostatok motorového oleja sa však neprejaví ihneď a príznaky prichádzajú postupne. Prvým príznakom nedostatku motorového oleja je zvýšená hlučnosť motora a klepotavý kovový zvuk.
![Strata výkonu: Prečo motor časom stráca výkon?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/fc3789f9-86e4-48b9-8382-5fbf58e0c667/origin.jpg)
Strata výkonu: Prečo motor časom stráca výkon?
Druhým príznakom je prehrievanie motora a značná strata výkonu (pridretie motora). Pokiaľ však ani po týchto príznakoch nezastavíš, hrozí úplné zadrie motora a ten sa zastaví.
Zadretý motor pre nedostatok chladiacej kvapaliny
![Chladiaca kvapalina](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/e704cd0b-5cb3-4606-b9a9-d29b8d462661/origin.jpg)
K zadretiu motora nemusí dôjsť len v prípade nedostatku motorového oleja. Za zadretím motora sa totiž môže skrývať aj nedostatok chladiacej kvapaliny. Ak je chladiacej kvapaliny veľmi málo, dochádza k nárastu teploty motora, vplyvom čoho sa začne motorový olej zapekať (karbónovať).
![Červená kontrolka chladiacej kvapaliny: Na čo upozorňuje? 🚨](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/7290b48a-3273-4993-8599-941d12f62794/origin.jpg)
Červená kontrolka chladiacej kvapaliny: Na čo upozorňuje? 🚨
Karbón môže upchať mazacie kanáliky, čo spôsobí, že sa pohyblivé časti motora nebudú ďalej premazávať. Nemusím snáď opäť spomínať, čo bude ďalej nasledovať. Všetky následky zadretia motora sú teda fatálne a ich odstránenie je veľmi nákladné.
Záver
Bohužiaľ na niektorých starých motoroch ťa na nedostatok motorového oleja či chladiacej kvapaliny neupozorní žiadna kontrolka a tak si odkázaný len na pravidelné kontrolovanie stavu týchto prevádzkových kvapalín.
![Kontrolka oleja: Na aký problém upozorňuje?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/99481dd2-755e-42ed-aae5-b32d050453e9/origin.jpg)
Kontrolka oleja: Na aký problém upozorňuje?
Pri modernejších motoroch sa našťastie pri nedostatku motorového oleja či chladiacej kvapaliny rozsvieti príslušná kontrolka.