Ferrari Testarossa: Červená legenda z 80-tych rokov
Ferrari Testarossa je jeden z legendárnych športových automobilov 80-tych rokov, ktorý sa vďaka svojmu prekrásnemu a originálnemu dizajnu dočkal nesmiernej popularity. Vo svojej dobe bol tento automobil snom mnohých chlapcov, ktorí mali jeho plagát vystavený v izbe nad posteľou. Poďme sa teda pozrieť na tento legendárny automobil, ktorý dodnes púta pohľady svojim prekrásnym oldschoolovým dizajnom.
Ferrari Testarossa:
Obsah
Ferrari Testarossa je športový automobil, ktorý bol po prvý krát predstavený na Parížškom autosalóne v roku 1984. Testarossa sa začal vyrábať v roku 1984 a jeho výroba trvala 12 rokov až do roku 1996, kedy bola ukončená. Výroba Ferrari Testarossa zahŕňa aj modely pod označením 512 TR a 512 M. Celkovo bolo vyrobených 9 939 kusov.
Názov Testarossa bol používaný pre exkluzívne vysokovýkonné automobily značky Ferrari. Pri Testarosse bol však tento názov použitý práve kvôli tomu, že hlavy valcov motora boli nalakované na červeno. Testarossa totiž v preklade znamená červená hlava (testa-hlava, rossa-červená).
Dizajn:
Dizajn Ferrari Testarossa vznikol v štúdiu Pininfarina. Toto nádherné dvojdverové kupé je nemožné si zameniť s iným automobilom práve vďaka rebrám na bokoch vozidla. Tieto rebrá však neslúžili len ako dizajnový prvok, mali predovšetkým svoje praktické využitie. Za týmito rebrami sa totiž skrývali dva chladiče, ktoré sa starali o udržiavanie optimálnej teploty motora. Práve kvôli dvojici chladičov umiestnených po bokoch automobilu bola karoséria Ferrari Tesstarossa značne široká a dosahovala šírku takmer 2 metre, presnejšie 1976 mm.
Medzi typické dizajnové prvky Testarossy však neparia len rebrá po bokoch karosérie. Ferrari Testarossa je vybavená vyklápajúcimi sa prednými svetlami, ktoré boli v tej dobe nesmierne populárne a taktiež zadnými svetlami, ukrývajúcimi sa za mriežkou, ktorú tvorí pätica lamiel a tiahne sa cez celú zadnú časť vozidla.
Podvozok:
Podvozok Ferrari Testarossa je vybavený nezávislým zavesením kolies, vinutými pružinami, zdvojenými teleskopickými kvapalinovými tlmičmi a skrutnými stabilizátormi. Testarossa je obutá na pätnásťpacových kolesách, ktorých šírka je 240 mm vpredu a 280 mm vzadu.
Hnacie ústrojenstvo je navrhnuté tak, že je možné demontovať ho ako celok, čím sa zlepší prístup k motoru. Toto riešenie veľmi uľahčovalo výmenu niektorých komponentov motora.
Interiér:
Kokpit Testarossy je pomerne priestranný a poskytuje dostatok miesta ako šoférovi, tak aj spolujazdcovi. Výškovo nastaviteľné kožené sedadlá sú štandardom. Taktiež klimatizácia či elektrické sťahovanie okien patrí medzi štandardnú výbavu Testarossy.
Čo sa týka batožinového priestoru, tu nie je veľmi o čom rozprávať. Jedná sa totiž o športový automobil, ktorého prednosti sú úplne inde. Batožinu je možné umiestniť za sedadlá alebo pod prednú kapotu. Objem batožinového priestoru však výrobca neudával, no zákazník mal možnosť objednať si k tomuto automobilu na mieru ušité kožené kufre či tašky.
Motor:
Ferrari Testarosa je vybavená štvortaktným plochým vidlicovým dvanásťvalcom zvierajúcim uhol 180° o objeme 5 litrov (4942 cm3), ktorý dodáva výkon 291 kW / 395 koní a krútiaci moment 490 Nm. Motor je tiež vybavený 4 ventilmi na každý valec, ventilovým rozvodom DOHC a viacbodovým vstrekovaním paliva Bosch K-Jetronic. Motor Testarossy je umiestnený pred zadnou nápravou a je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá prenáša výkon na zadnú nápravu.
Rozdiel medzi plochým vidlicovým motorom a boxerom:
Ploché vidlicové motory zvierajúce medzi svojimi valcami uhol 180° sa od motorov "boxerov" odlišujú. Nejedná sa teda o totožné motory. Pri boxeroch je každý piest vybavený jedným kľukovým čapom, no pri vidlicových motoroch zvierajúcich uhol 180° zdieľajú dva piesty spoločný kľukový čap.
Ferrari Testarossa dlhé 4485 mm, široké 1976 mm s výškou 1130 mm, vážiace 1506 kg dokázalo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a maximálna rýchlosť dosahovala 290 km/h. Výrobca udával priemernú spotrebu paliva 16 litrov na 100 km, čo však bol veľmi optimistický údaj. Táto spotreba sa dala dosiahnuť len s veľmi ľahkou nohou na plynovom pedále. Koho by však zaujímala spotreba paliva pri takomto aute? Najdôležitejší je predsa výkon, jazdné vlastnosti a radosť z jazdy.
Model 512 TR (TR - Testa Rossa):
Nástupcom Testarossy sa stal v roku 1991 model 512 TR (TR - Testa Rossa). Dizajn celého auta prešiel drobnou modernizáciou. Model 512 TR prišiel o rozdelené predné svetlomery, vozidlo dostalo spätné zrkadlo aj na strane spolujazdca a taktiež dostalo otvory pre prívod vzduchu k predným brzdám.
Model 512 TR bol okrem malých dizajnových zmien vybavený aj výkonnejším motorom. Motor zostal rovnaký ako pri pôvodnej Testarosse, no jeho výkon bol vyladený na 319 kW / 433 koní, vďaka čomu 512 TR dosahovala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekúnd a maximálna rýchlosť sa vyšplhala na 307 km/h.
Výkon plochého vidlicového dvanásťvalca sa podarilo vyladiť vďaka väčšiemu kompresnému pomeru, novým piestom, sacím ventilom a novému výfuku. Taktiež pomohla aj úspora niekoľkých kilogramov, ktorá síce nebola veľmi výrazná, no hmotnosť automobilu klesla na 1473 kg.
Celkovo bolo vyrobených 2295 kusov modelu Ferrari 512 TR.
Model F512 M (M - Modificata):
Poslednou evolúciou Testarossy sa stal model F512 M (Modificata), ktorý bol predstavený v roku 1994. Tento model prešiel rovnako ako predošlý model malými dizajnovými úpravami. Model F512 M stratil typické predné vyklápacie svetlá, no zmenené boli aj zadné svetlá, ktoré boli nahradené štvoricou okrúhlych svetlometov.
Došlo aj k ďalšej redukcii hmotnosti, ktorá sa tentokrát ustálila na hodnote 1455 kg. Výkon motora bol opäť zvýšený a dosahoval hodnotu 328 kW / 446 koní a krútiaci moment 500 Nm. Motor dostal titanové ojnice, nový kľukový hriadeľ a zvýšila sa aj hodnota kompresného pomeru. Vďaka zvýšeniu výkonu sa podarilo modelu F512 M pokoriť rýchlosť 100 km/h za 4,6 sekúnd, pričom maximálna rýchlosť dosahovala 315 km/h.
Celkovo bolo vyrobených len 500 kusov modelu F512 M, z čoho 75 malo pravostranné riadenie.
Ferrari Testarossa je úžasné auto, ktoré svojim dizajnom očarilo nespočet ľudí. Vo svojej dobe bol tento automobil snom mnohých chlapcov, ktorí mali jeho plagát vystavený v izbe nad posteľou. Z chlapcov sa síce medzičasom stali muži, no myslím si, že ich túžba po tomto krásnom aute ostala rovnaká.