Vedel si k čomu slúži stabilizátor v automobile?
Stabilizátor je súčasťou mnohých automobilov. Toto zariadenie pomáha znížiť náklony vozidla pri rýchlom zatáčaní alebo pri nerovnostiach na ceste. Stabilizátor spája protiľahlé (ľavé / pravé) kolesá tyčou v tvare písmena U, ktorá je uložená priečnou časťou v lôžkach. Tie sú pripevnené k náprave a ramena prenášajú pohyb kolies na strednú časť, ktorá sa pri rozdielnom zdvihu kolies natáča. Tuhosť stabilizátora závisí od použitého materiálu ale aj od dĺžky jeho ramien.
Stabilizátor slúži na to, aby sa každá strana automobilu znížila alebo naopak stúpla na podobnú výšku ako druhá strana, vďaka čomu sa zníži nakláňanie vozidla. Pri prejazde zákrutou sa stabilizátor snaží čo najviac znížiť rozdiel stlačenia pružín medzi ľavou a pravou stranou. Prenáša tak zaťaženie z jedného kolesa na koleso, ktoré je menej zaťažené, čím dôjde k zvýšeniu tuhosti zavesenia ale aj zmenšeniu pruženia a náklonu karosérie.
Obsah
Okrem toho sa stabilizátor používa na korekciu nedotáčavosti a pretáčavosti:
1. Nadmernú pretáčavosť je možné odstrániť namontovaním stabilizátora s väčšou tuhosťou dopredu.
2. Nadmernú nedotáčavosť je zas možné odstrániť namontovaním stabilizátora s väčšou tuhosťou dozadu.Počas prejazdu priečnoými nerovnoťami stabilizátor nepracuje, iba sa kýve ako celok. Niektoré typy zadných náprav pracujú samostatne ako stailizátor, ich priečna časť zabezpečuje stabilizáciou a nazýva sa torzná tyč. Tieto nápravy môžu byť vybavené ešte ďalšou torznou tyčou, ktorá stabilizáciu zosíli.
Nevýhody stabilizátora:
Negatívnym vedľajším účinkom spojenia dvoch kolies je to, že náraz jedného kolesa pôsobí aj na druhé koleso, čo spôsobí väčší náraz po celej šírke vozidla. Ďalšou nevýhodou stabilizátora je zníženie priľnavosti vnútorného kolesa pri prejazde zákrutou, čo sa pri použití na prednej náprave prejavuje nedotáčavosťou a na zadnej zase pretáčavoťou.
Počas jazdy v teréne je vždy jedno koleso nadmerne odľahčené, čím sa znižuje prejazdnosť, komfort ale aj rýchlosť jazdy, preto je použitie klasického stabilizátora na terénnych a offroad vozidlách nevhodné. Niektoré automobily preto používajú vypínateľný stabilizátor alebo stabilizátor s nastaviteľnou tuhosťou, ktorá sa v teréne nastaví na minimum a na dobrej vozovke sa tuhosť opäť zvýši a umožní tak rýchlejší prejazd zákrutami.