AUTORIDE

Pruženie automobilu: Vedel si, čo sú to vinuté pružiny?

Vinuté pružiny
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Vinuté pružiny sa využívajú k pruženiu automobilu a ich úlohou je pohlcovať energiu rázov, ktorá vzniká pri prejazde nerovnomerným povrchom, čím zlepšujú komfort jazdy. Ďalšou dôležitou úlohou týchto pružín je zabezpečiť kontakt kolies s vozovkou, ktorý je pre bezpečnosť jazdy nevyhnutný.

Vinuté pružiny sú vyrobené z drôtu z pružinovej ocele a obvykle majú tvar valca s rovnakým priemerom a kruhovým prierezom drôtu, ale môžu mať aj tvar súdka, či kužeľa. Stúpanie vinutia pružiny je prispôsobené tak, aby bola zabezpečená vôľa medzi závitmi, aj pri jej maximálnom stlačení.

V opačnom prípade by pružina spôsobovala hluk a nárazy by sa prenášali do karosérie automobilu. Na oboch koncoch pružiny sa nachádzajú koncové závity, ktoré zabezpečujú styk pružiny s opornými plochami a prenos síl. Dĺžka koncového závitu tvorí minimálne 3/4 z kruhu a teda 270 stupňov.

Vinuté pružiny môžeme rozdeliť:

Podľa tvaru:

  • valcové

  • súdkové

  • kužeľové

Podľa polohy:

  • zvislé

  • šikmé

  • vodorovné

Podľa puzdra:

  • zapuzdrené

  • nekryté

Klasické vinuté pružiny majú lineárnu charakteristiku pruženia. Pružiny s mäkšou charakteristikou sa od pružín s tvrdšou charakteristikou líšia len väčším vinutím a väčším vnútorným priemerom.

Pri tomto type pružín je však možné ľahkou konštrukčnou úpravou dosiahnuť zmenu progresivity pruženia. Túto zmenu je možné dosiahnuť premenlivým stúpaním závitov pružiny, premenlivým priemerom pružiny (súdková pružina) alebo premenlivým priemerom pružinového drôtu, kedy sa priemer drôtu pružiny zmenšuje smerom k jednému koncu (kužeľová pružina). Vďaka progresívnemu pruženiu má automobil lepšie jazdné vlastnosti a komfort pruženia.

Oproti ostatným vinutým pružinám majú súdkové vinuté pružiny jednu veľkú výhodu. Vinutie súdkovej pružiny sa totiž počas stlačenia nemôže dotýkať, pretože každé jedno vinutie sa ponorí do toho väčšieho. To umožňuje menšiu stavebnú výšku pružiny bez nutnosti obmedzenia dráhy pruženia, čo je veľkým plusom najmä pri vozidlách s veľkou nosnosťou.

Aby bola zaistená pevnosť pružín, je ich povrch spevnený guličkovaním, čo je úprava kovu, pri ktorej je povrch súčiastky bombardovaný guličkami, ktoré na jej povrch dopadajú vysokou rýchlosťou. Mechanické narážanie guličiek na povrch spôsobuje jeho spevnenie a tým zvýšenie tvrdosti.

Guličkovanie zaisťuje zvýšenie mechanickej, ale aj antikoróznej odolnosti, proti únave a opotrebovaniu za použitia minimálnych nákladov. Zlepšenie spomenutých vlastností zaručuje vyššiu životnosť a spoľahlivosť danej súčiastky, ale umožnuje aj zmenšenie hmotnosti, či použitie menej kvalitného materálu pri zachovaní rovnakej životnosti.