AUTORIDE

Diesel alebo benzín: Pozrime sa na rozdiely a porovnajme ich výhody a nevýhody

Motor
Pod kapotou
Publikované  — Aktualizované 

Diesel alebo benzín? Táto téma snáď nikdy neomrzí. Každý deň, čo si človek otvorí nejaké automobilové fórum, stretne sa s otázkami typu - diesel alebo benzín, benzín vs diesel, diesel vs benzín a naša obľúbená otázka "je lepší diesel alebo benzín"?

Samozrejme tieto témy sú veľmi obľúbené a mnoho užívateľov sa rozhodne poradiť alebo aspoň vyzdvihnúť klady jedného a druhého typu motora. Po krátkej diskusii však vždy nasleduje výmena názorov a búrlivá komunikácia s množstvom nadávok a urážok, ktorá končí vetami, že diesel patrí do traktorov a benzín do kosačiek.

Obsah

Dosť však bolo zbytočných rečí, poďme si povedať niečo o týchto dvoch motoroch, porovnať ich výhody, nevýhody, no taktiež aj náklady na údržbu a všetko ostatné a rozhodnúť o tom či je lepší diesel alebo benzín.

Úvod

Sú len dve skupiny ľudí. Jedna skupina si nedá dopustiť na dieselový motor a druhá zas na benzínový motor. Dieseláci si pochvaľujú najmä nízku spotrebu a záťah v nízkych otáčkach. Benzínoví nadšenci zas vyšší výkon rozložený rovnomerne v celom spektre otáčok a tiež možnosť točiť motor do vysokých otáčok.

V 90-tych rokoch bola voľba jednoznačná. Ten, kto chcel jazdiť pomaly a na spotrebu, zvolil diesel a ten kto od auta vyžadoval dynamiku bez toho, aby sa pozeral na spotrebu, siahol po aute s benzínovým motorom.

Dnes je však doba úplne iná a určiť, či je lepší diesel alebo benzín, nie je vôbec ľahké, no nie nemožné. Poďme sa však najskôr pozrieť na tri základne rozdiely dieselového motora a benzínového motora.

Diesel vs benzín

Iskra vs stlačenie:

Spaľovanie zmesi v hlave valcov

Základným rozdielom oboch týchto motorov je spôsob zapálenia zmesi. Samozrejme berme to tak, že sa bavíme čisto len o automobilových motoroch, pri ktorých v 99% prípadov platí, že benzínový motor sa rovná zážihový a dieselový motor sa rovná vznetový motor.

Benzínový motor totiž nie vždy musí byť zážihový. Dobrým príkladom sú napríklad benzínové motory od Mazdy nazývané ako Skyactiv-X alebo aj iné benzínové motory, označované skratkou HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), čo znamená, že zmes v spaľovacej komore je homogénna a k jej vznieteniu dochádza vďaka vysokej teplote, ktorá vzniká pri kompresii.

V drvivej väčšine prípadov je ale benzínový motor zážihový, čo znamená, že zmes paliva a vzduchu je zapaľovaná pomocou iskry zo zapaľovacej sviečky.

Dieselový motor tiež nie vždy musí byť len vznetový motor. Diesel, respektíve naftu, môže totiž spaľovať napríklad aj Stirlingov motor, či žiarový motor, označovaný tiež ako semidiesel či polodiesel. Pri automobilových motoroch však v drvivej väčšine platí, ako som už spomínal, že dieselový motor je zároveň aj vznetový motor.

A ako už asi všetci dobre vieme, vznetový motor zapaľuje zmes paliva a vzduchu pôsobením vysokej teploty vzduchu stlačeného v spaľovacom priestore.

Regulácia výkonu:

Škrtiaca klapka

Ďalším rozdielom medzi týmito dvoma motormi je spôsob regulácie výkonu. Pri benzínovom motore prebieha regulácia výkonu najčastejšie pomocou škrtiacej klapky. Plynový pedál je buď elektronicky alebo pomocou lanka spojený so škrtiacou klapkou motora. Ak plynový pedál stlačíš, klapka sa otvorí a do motora putuje viac vzduchu.

Týmto spôsobom sa reguluje množstvo nasávaného vzduchu, podľa čoho riadiaca jednotka motora prispôsobí dávku paliva. Regulácia výkonu benzínového motora však nemusí prebiehať len pomocou škrtiacej klapky. Niektoré benzínové motory sú vybavené technológiou variabilného časovania a zdvihu ventilov, ktorá dokáže nahradiť funkciu škrtiacej klapky.

Dieselové motory však vo väčšine prípadov nie sú vybavené škrtiacou klapkou a tak je regulácia výkonu motora ovplyvňovaná množstvom vstreknutého paliva. Zošliapnutím plynového pedálu tak ovplyvňujeme množstvo vstreknutého paliva a teda aj otáčky motora.

Škrtiaca klapka pri dieselových motoroch primárne slúži na lepšiu reguláciu podtlaku v saní, efektívnejšiu funkciu EGR ventilu a hladšie vypínanie motora.

Palivo vs vzduch:

Určite si už u nás alebo niekde inde čítal, že ideálny súčiniteľ prebytku vzduchu a paliva je 14,7 ku 1 čo sa rovná stechiometrickej zmesi. To znamená, že 14,7 kilogramov vzduchu je potrebných na „dokonalé“ spálenie 1 kilogramu paliva.

Pri bežných atmosférických benzínových motoroch udržuje riadiaca jednotka súčiniteľ prebytku vzduchu približne medzi 12:1 až 17:1. Turbo-benzínové motory však môžu ísť aj na nižší pomer. Toto však platí len pri benzínových motoroch.

Dieselové motory dokážu fungovať s oveľa širším súčiniteľom prebytku vzduchu, čo je práve dôvod, prečo je možné výkon dieselového motora regulovať množstvom vstreknutého paliva pri rovnakom množstve vzduchu, ako sme už spomínali v predošlom bode.

Pri dieselových motoroch môže byť tento pomer medzi 16:1 až 70:1, čo znamená, že na rovnaký objem vzduchu je možné vstreknúť oveľa menej paliva ako pri benzínovom motore. Práve vďaka tomu dosahujú dieselové motory svoju magickú, nízku spotrebu paliva.

Toto sú tri základné rozdiely medzi benzínovým a dieselovým motorom. Ktorý z nich je však lepší? Je lepší diesel alebo benzín? Poďme si ich porovnať a povedať niečo o ich výhodách a nevýhodách.

Diesel alebo benzín?

Dynamika a výkon:

3D model pracujúceho motora V8. Piesty a iné mechanické časti sú v pohybe.

Ako som už spomínal, v 90-tych rokoch bola voľba veľmi jednoduchá, kto chcel dynamiku, musel jednoducho siahnuť po aute z benzínovým motorom. V dnešnej dobe preplňovania a priameho vstrekovania je však voľba zložitejšia. Dieselové motory vynikajú razantným záťahom už vo veľmi nízkych otáčkach vďaka vysokému krútiacemu momentu, no vo vyšších už nemajú toľko síl ako ich benzínové súrodence.

Vývoj benzínových motorov však tiež nestojí na mieste. Technológie preplňovania a variabilného časovania ventilov sú takmer samozrejmosťou. V minulosti boli za benzínové motory, ktoré takpovediac ťahali od spodu označované tie motory, ktoré mali razantný nástup výkonu približne od 2500 ot/min. Dnes sa však benzínové motory v záťahu v nízkych otáčkach dokážu rovnať dieselovým.

V každom prípade je však jasné, že ak porovnáme dva motory rovnakého objemu, vybavené rovnakou technológiou, bude jasným víťazom z hľadiska dynamiky a výkonu benzínový motor.

Zvuk a kultúra chodu:

Aj keď sa zvukový prejav a kultúra chodu dieselových motorov neustále zlepšuje, stále je tu v porovnaní s benzínovými motormi značný rozdiel. Dieselový motor jednoducho nikdy nebude tak kultivovaný ako benzínový a nikdy nebude mať ani rovnaký zvuk. Ak ti teda záleží predovšetkým na zvuku a kultivovanom chode, je benzín jasnou voľbou.

Benzín na šprint a nafta na maratón:

Mustang na šprinte

Táto síce otrepaná veta v sebe skrýva mnohé pravdivé informácie. Jednoducho povedané, vypovedá o tom, do akých situácií sa hodí auto s dieselovým motorom a auto s benzínovým motorom. Pri rozhodovaní medzi dieselovým a benzínovým autom by si mal v prvom rade brať do úvahy to, kam jazdíš, respektíve aké dlhé sú tvoje trasy. Prečo?

Benzínový motor sa jednoducho zohreje oveľa rýchlejšie ako dieselový, čo je dôležité nielen z hľadiska komfortu a spotreby paliva. Počas toho, ako je motor studený, respektíve počas toho, ako nie je zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu, stúpa opotrebovanie pohyblivých časti motora. Krátke jazdy, počas ktorých sa motor nestihne zohriať mu teda veľmi neprospievajú.

Práve z tohto dôvodu je na krátke trasy lepší benzínový motor a dieselový zas na dlhšie trasy, kde sa jeho výhoda odrazí na nižšej spotrebe paliva.

Spotreba paliva:

Tankovanie paliva

O tom, či má menšiu spotrebu diesel alebo benzín snáď ani nemusíme písať. Pokiaľ je tvojou jedinou starosťou spotreba paliva, rozhodne siahni po dieselovom motore. Aj keď moderné benzínové turbomotory dosahujú na papieroch krásnu spotrebu, ktorá sa približuje spotrebe dieselových motorov, realita je úplne iná.

Rovnako tak spotreba udávaná výrobcom je len zdrap papiera, ktorý s reálnou spotrebou počas prevádzky auta nemá nič spoločné. Pravdou však je, že moderné benzínové turbomotory dokážu jazdiť aj za veľmi málo paliva, no vodič musí byť obozretný a jazda defenzívna.

Pokiaľ týmto motorom začne človek šliapať na krk, dokáže spotreba benzínu vyletieť aj na dvojciferné čísla. Pri dieselových motoroch nie je spotreba paliva až tak náchylná na štýl jazdy. To isté, aj keď v menšom merítku, platí o vysokoobjemných atmosférických motoroch, ktoré nie sú pri väčšom zaťažení až tak náchylné na spotrebu.

Pokiaľ však jazdíš dlhé trasy a často po diaľnici, určite sa ti dieselový motor vyplatí, aspoň z hľadiska nižšej spotreby a teda aj nižších nákladov na cestu. Okrem štýlu jazdy, rozhoduje o spotrebe paliva aj hmotnosť automobilu. Práve preto sa do ťažkých automobilov odporúčajú viac dieselové agregáty, ktoré sú menej náchylné na spotrebu paliva.

Cena:

Ak porovnáme ceny automobilov s dieselovým motorom a ceny automobilov s benzínovým motorom, uvidíme, že autá s dieselovým motorom sú v porovnaní s tými benzínovými drahšie. Niekedy tento rozdiel cien tvorí len pár stoviek, inokedy niekoľko tisícok.

V každom prípade je to tak aj pri ojazdených autách, kde si autá s dieselovými motormi držia vyššiu cenu ako tie s benzínovými motormi.

Spoľahlivosť a údržba:

Oprava motora

V tomto prípade platí staré dobré pravidlo, že čo v motore nie je, to sa nemôže pokaziť. Pokiaľ porovnáme nejaký atmosférický benzínový motor s viacbodovým vstrekovaním s preplňovaným dieselovým motorom vybaveným priamym vstrekovaním paliva, odpoveď je jasná. Benzínový motor je podstatne konštrukčne jednoduchší, čo znamená že vo väčšine prípadov budú náklady na servis a údržbu nižšie ako v prípade dieselového motora.

Ak však porovnáme moderné preplňované benzínové motory vybavené priamym vstrekovaním s dieselovými motormi, rozdiel nie je až tak veľký. Jednoducho povedané, všetky moderné motory sú veľmi zložité a aby toho nebolo málo, sú prešpikované elektronikou. V prospech benzínových motorov však stále hrá absencia filtra pevných častíc, ktorý ako všetci dobre vieme, nie je práve najspoľahlivejšou, no ani najlacnejším autodielom.

DPF

Koniec koncov to znamená, že vo väčšine prípadov sú náklady na údržbu a servis benzínového motora menšie, ako náklady na údržbu a servis dieselového motora.

Je teda lepší diesel alebo benzín?

Ťažko povedať, oba sú aj lepšie, aj horšie. Všetko totiž závisí od toho, na čo budeš auto využívať a čo od auta čakáš. Ako pomocníkom pri rozhodovaní ti medzi týmito dvoma motormi poslúžia vyššie spomenuté body, takže zváž všetky pro a proti a rozhodni sa sám pre svojho favorita.

Avšak pred tým, ako tento článok ukončíme, zhrňme si výhody a nevýhody oboch motorov.

Výhody a nevýhody dieselového motora:

Prierez dieselového V8 motora

Dieselové motory sú konštrukčne zložitejšie ako benzínové motory, no ich výkon je nižší, hlavne z dôvodu spaľovania iného paliva. Pri použití rovnakej technológie a objemu motora je teda výkon benzínového motora vždy vyšší. Výhodou dieselových motorov je však nižšia spotreba a dlhšia životnosť.

Tieto motory sú vhodné na dlhšie trasy a nie na krátke potulovanie sa mestom, pretože doba, ktorá je potrebná na zohriatie motora na prevádzkovú teplotu, je oveľa dlhšia ako doba, počas ktorej sa benzínový motor zohreje na správnu prevádzkovú teplotu.

Výhody a nevýhody benzínového motora:

Benzínový motor

Benzínový motor má v porovnaní so vznetovým motorom jednoduchšiu konštrukciu, čo znamená že aj jeho výroba je menej nákladná a tak sú automobily vybavené benzínovým motorom zvyčajne lacnejšie ako automobily vybavené dieselovým motorom. Okrem toho je benzínový motor v porovnaní so dieselovým (za použitia rovnakých technológii) podstatne výkonnejší.

Tieto motory sú taktiež vhodnejšie na krátke trasy a zimné obdobie. Je to hlavne z dôvodu, že čas, ktorý potrebujú na dosiahnutie prevádzkovej teploty, je oveľa nižší ako pri dieselovom motore. Hlavnou nevýhodou benzínových motorov je ich vyššia spotreba paliva, ktorá je náchylnejšia na štýl jazdy.

Veríme, že sa ti článok páčil a že si sa dozvedel či je pre teba lepší diesel alebo benzín. V prípade, že by si mal nejaké pripomienky či nápady, neváhaj a napíš nám to do komentu a my veľmi radi článok doplníme a hodnotné informácie. Taktiež ak máš nejaký nápad na podobný či iný zaujímavý článok, o ktorom by si si rád prečítal, neváhaj nás kontaktovať.

Námet na tento článok nám poskytol jeden z našich fanúšikov - Patrik Grajciar, za čo mu veľmi pekne ďakujeme.