logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Filter pevných častíc, DPF či FAP filter a jeho funkcia


V dnešnom článku sa pozrieme na filter pevných častíc, označovaný ako DPF, či FAP filter a povieme si viac o jeho funkcii v dieselovom motore.

Ako sa dostal filter pevných častíc do automobilov?

Príchodom emisnej normy Euro 5 vznikli prísne pravidlá na dodržovanie množstva emisií nespálených pevných častí vo výfukových plynoch. Preto začali výrobcovia montovať do všetých dieselových áut filtre pevných častíc nazývané DPF či FAP filtre. Pri tejto emisnej norme nenájdeš ani jedno jediné dieselové auto, v ktorom by sa tento filter nenachádzal, jedine ak bolo auto vyrobené pre zahraničný trh do takých krajín, v ktorých neplatia prísne emisné normy.

Čo vlastne filter pevných častí je, ako funguje a k čomu slúži?

Filter pevných častíc, v skratke DPF alebo aj FAP filter, je zariadenie, ktoré odstraňuje karcinogénne a veľmi jemné prachové častice z výfukových plynov u áut s dieselovým motorom. Filter zachytáva pevné častice a nakoniec ich spáli aby sa vyčistil. Čistenie prebieha vstrekovaním paliva do filtra pevných častíc počas prevádzky motora, pričom je odporúčané držať motor vo vysokých otáčkach alebo ho dostatočne zaťažiť - tým sa myslí rýchla jazda po okrskoch alebo po diaľnici.

Dalšie spôsoby čistenia filtra pevných častíc sú jeho demontáž a následné prepláchnutie horúcou vapkou, použitím chemikálií, ktoré ruzpustia zachytené pevné častice, alebo čistenie ultrazvukom. Nie každý druh filtra sa dá vyčistiť a tak sa ti môže stať, že si budeš musieť priplatiť za nový. Životnosť filtra je veľmi závislý od štýlu jazdy a kvality oleja. Autá vybavené filtrom pevných častíc si vyžadujú špeciálny druh motorového oleja, ktorý je upravený presne pre jeho potreby. Niekedy však správny olej a štýl jazdy nepomôže a môže sa stať, že filter vypovedá ešte pred jeho životnosťou, ktorá je približne 80 až 150 tisíc km.

Aj keď pánom, ktorí maju na svedomí zavedenie takýchto emisných noriem, to môže prísť ako dokonalý nápad, pravda je iná. Úplnou iróniou je, že auto, ktoré ma upchatý filter pevných častíc, vypúšta do vzduchu oveľa vačšie množstvo sadzí a rakovinotvorných látok ako auto, ktoré týmto filtrom vybavené nie je. Taktiež je však otázne, či je menšie množstvo väčších sadzí pre nás nebezpečnejšie ako vačšie množstvo menších sadzí. Mnoho motoristov kritizuje túto takzvanú upchávku výfukového potrubia, ktorá len znižuje výkon motoru a zvyšuje spotrebu. Práve preto ich ľudia zo svojich áut demontujú. Často sa totiž stáva, že aj autá, ktoré majú demontovaný filter pevných častíc prejdú emisnou kontrolou bez väčších problémov.

Myslím si, že táto zbytočná haraburda je iba další nástroj ako vytiahnúť peniaze z poctivo pracujúcich ľudí a že páni v kravatkách, ktorí takúto hlúposť priviedli na svet, sa len potrebovali uspokojiť nad tabuľkovými výsledkami, ktoré sú skreslené a absolútne nereálne.

Foto: Wikimedia, Wikimedia, Wikimedia, Wikimedia