Filter pevných častíc: Čo to je a ako funguje?
Filter pevných častíc (DPF - Diesel Particulate Filter) je zariadenie určené na odstraňovanie sadzí a pevných častíc z výfukových plynov dieselového, respektíve vznetového motora.
V dnešnom článku si posvietime na funkciu filtra pevných častíc, označovaného aj ako FAP filter, ako sa toto zariadenie dostalo do automobilov a aká je jeho životnosť.
Obsah
Ako sa dostal filter pevných častíc do automobilov?
Príchodom emisnej normy Euro 5 vznikli prísne pravidlá na dodržovanie množstva emisií nespálených pevných častí vo výfukových plynoch. Preto začali výrobcovia montovať do všetých nových dieselových automobilov filtre pevných častíc nazývané DPF či FAP filtre.
Pri tejto emisnej norme nenájdeš ani jedno jediné nové dieselové auto, v ktorom by sa tento filter nenachádzal. Výnimkou sú automobily vyrobené pre zahraničný trh do takých krajín, v ktorých neplatia prísne emisné normy.
Kontrolka DPF - Čo robiť ak sa rozsvieti?
Ako už bolo povedané, filter pevných častíc, v skratke DPF alebo aj FAP filter, je zariadenie, ktoré odstraňuje karcinogénne a veľmi jemné prachové častice z výfukových plynov u áut s dieselovým motorom. Filter zachytáva pevné častice a nakoniec ich spáli aby sa vyčistil.
Na prebiehajúce čistenie, respektíve regeneráciu filtra pevných častíc vodiča upozorní rozsvietená kontrolka DPF. Auto by si v tomto prípade nemal vypínať. Čistenie prebieha vstrekovaním paliva do filtra pevných častíc počas prevádzky motora, pričom je odporúčané držať motor v ustálenom tempe pri otáčkach medzi 2000 až 2600 ot/min.
Jednoducho povedané, svižná jazda mimo mesta alebo po diaľnici v tomto prípade prospeje. Kontrolka filtra pevných častíc sa najčastejšie objaví, pokiaľ je vozidlo využívané najmä v meste na krátke jazdy - tie totiž filtru neprospievajú. Pokiaľ však kontrolka po regenerácií (cca 15 minút) zostáva svietiť, môže signalizovať poruchu filtra pevných častíc.
Manuálne čistenie DPF filtra / Filtra pevných častíc
Dalšie spôsoby čistenia filtra pevných častíc sú jeho demontáž a následné prepláchnutie horúcou vapkou, použitím chemikálií, ktoré ruzpustia zachytené pevné častice, alebo čistenie ultrazvukom.
Nie každý druh filtra sa dá vyčistiť a tak sa ti môže stať, že si budeš musieť priplatiť za nový.
Životnosť DPF
Životnosť filtra je veľmi závislý od štýlu jazdy a kvality oleja. Autá vybavené filtrom pevných častíc si vyžadujú špeciálny druh motorového oleja, ktorý je upravený presne pre jeho potreby. Niekedy však správny olej a štýl jazdy nepomôže a môže sa stať, že filter vypovedá ešte pred jeho životnosťou, ktorá je približne 80 až 150 tisíc km.
Aj keď pánom, ktorí maju na svedomí zavedenie takýchto emisných noriem, to môže prísť ako dokonalý nápad, pravda je iná. Úplnou iróniou je, že auto, ktoré ma upchatý filter pevných častíc, vypúšta do vzduchu oveľa vačšie množstvo sadzí a rakovinotvorných látok ako auto, ktoré týmto filtrom vybavené nie je. Taktiež je však otázne, či je menšie množstvo väčších sadzí pre nás nebezpečnejšie ako vačšie množstvo menších sadzí.
Mnoho motoristov kritizuje túto takzvanú upchávku výfukového potrubia, ktorá len znižuje výkon motoru a zvyšuje spotrebu. Práve preto ich ľudia zo svojich áut demontujú. Často sa totiž stáva, že aj autá, ktoré majú demontovaný filter pevných častíc prejdú emisnou kontrolou bez väčších problémov.
Názor autora článku na filter pevných častíc
Myslím si, že táto zbytočná haraburda (DPF) je iba další nástroj ako vytiahnúť peniaze z poctivo pracujúcich ľudí a že páni v kravatkách, ktorí takúto hlúposť priviedli na svet, sa len potrebovali uspokojiť nad tabuľkovými výsledkami, ktoré sú skreslené a absolútne nereálne.