Test jazdenky: BMW 530d E39 alebo tiež autíčko, ktoré ti prirastie k srdcu

BMW 530d E39
Recenzie
Publikoval Denis

BMW radu 5 E39 zaznamenalo oproti predošlej generácii E34 veľký dizajnový, ako aj technologický skok. Na našom trhu je týchto jazdeniek viac než dosť, no predovšetkým sa jedná o vyžité kusy s veľkým počtom najazdených kilometrov. Tieto jazdenky sa predávajú len za zlomok ceny, za akú sa kedysi BMW radu 5 E39 predávalo, no pri výbere tohoto automobilu musíš byť veľmi opatrný - v opačnom prípade si koleduješ o množstvo problémov a starostí.

BMW radu 5 pod označením E39 sa začalo vyrábať v roku 1995 len v jednej jedinej karosárskej verzii sedan, ku ktorej však o dva roky neskôr pribudla aj verzia kombi, pod označením Touring. Pod kapotou tohoto bavoráku si mohol nájsť rôzne motorizácie, a to od štvorvalcov, šesťvalcov až po osemvalce.

V roku 1998 bola na trh uvedená ostrá verzia sedanu M5 s päťlitrovým motorom pod kapotou, o výkone 294kW. V roku 2000 prešlo BMW radu 5 modernizáciou, po ktorej pribudli pod kapotu nové motorizácie, výkon niektorých motorov bol zmenený a karoséria si prešla drobným faceliftom. Výroba sedanu bola ukončená v roku 2003, kedy bol predstavený jeho nástupca BMW 5 E60 a verzia kombi sa prestala vyrábať o rok neskôr.

Nárazovým testom si prešlo BMW radu 5 v roku 1998, pričom získalo 4/5 možných hviezdičiek.

TEST JAZDENKY BMW 530d E39:

Na náš test sme si vybrali karosársku verziu sedan, pod kapotou ktorej sa skrýval dieselový šesťvalec o objeme 3.0 litra. Interiér päťkového bavoráku sa vyznačuje kvalitným dielenským spracovaním, ale aj svojou odolnosťou. Dizajn hodnotiť nejdem, pretože je to vec vkusu. Automobil je priestranný a poskytuje dostatok miesta pre pasažierov, či už na predných, ale aj na zadných sedadlách. Rovnako tak je k dispozícií slušný objem kufra, ktorý je pri verzii sedan 460 litrov.

BMW 530d E39

>Komfort jazdy je na dobrej úrovni, automobil statočne tlmí nerovnosti a do kabíny sa dostáva len minimum hluku. Jazdné vlastnosti päťkového bavoráka sú skvelé a umožňujú naozaj športové zvezenie. V kritických situáciach a v prípade potreby pomáhajú aj systémy ESP a ASR, ktoré je však možné úplne vypnúť. Opatrný však treba byť na mokrej, či zasneženej vozovke, kedy sa jazda s každou zadokolkou stáva pre neskúsených šoférov problematická. Pochváliť však treba aj presné radenie, ktoré ide ako po masle ale aj riadenie, ktoré je taktiež presné a strmé a nezaostáva za skvelými jazdnými vlastnosťami tohoto automobilu.

>Dieselový motor o objeme 3.0 litra dodáva výkon 135 kW / 184 koní a krútiaci moment 390Nm. Tento motor je vybavený priamym vstrekovaním paliva pomocou systému Common-Rail a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Motor poskytuje päťkovému bavoráku naozaj dostatok síl na dynamickú, či športovú jazdu. Krútiaci moment je položený nízko a tak motor zaberá už od 1750 ot/min a zastaví sa na 4000 ot/min.

src="https://autoride-dev.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/5dcf8840-b4aa-48d4-8540-1dd011c3d4ab/850px.jpg" alt="bmw 530d e39" title="BMW 530d E39" uuid="5dcf8840-b4aa-48d4-8540-1dd011c3d4ab" author="YOUTUBE" attribution="" license="" source=""/>

""/>

>>Okrem toho že je motor výkonný, je aj veľmi kultivovaný a na svoj objem úsporný. Priemerne si tento motor vypýta 7,5 litrov na 100km. BMW 5 E39 s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za necelých 8 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 230 km/h. Pri správnej údržbe a starostlivosti dokáže tento motor najazdiť státisíce kilometrov.

>>Najčastejšie sa vyskytujú poruchy palivového čerpadla, problém s EGR ventilom, potrápiť vedia aj swirl klapky v sacom trakte a pri väčšom nájazde km aj opotrebované vstrekovače, či dvojhmotný zotrvačník. Obtiažne studené štarty môžu znamenať dosluhujúce žhaviče, no a v prípade, že motor nechce naštartovať, môže byť na vine nefunkčný snímač polohy sacej vačky.

>>Pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného vozidla by mal byť človek opatrný. Toto tvrdenie platí dvojnásobne pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného BMW, pretože na bazároch nájdeš množstvo zhumpľovaných vrakov, o ktoré sa ich majitelia dostatočne nestarali. BMW radu päť vedia potrápiť rôzne problémy s elektronikou, ale treba si dať pozor aj na stav náprav. Hliníkové ramená sa nevyznačujú dlhou životnosťou a tak sa na našich cestách rýchlo porúčajú, rovnako tak aj čapy a silentbloky. Pozor si treba dať aj na stav tlmičov a pružín a na vôle v zavesení. Životnosti komponentov podvozku neprospievajú ani nízkoprofilové pneumatiky, bez ktorých by však BMW nebolo BMW.

>>Aj napriek svojmu pokročilému veku vyzerá aj dnes päťkový bavorák stále dobre a je vyšperkovaný rôznými technológiami, ktoré nenájdeš dokonca ani v niektorých dnešných automobiloch. Jednoducho povedané, BMW 530d je výborné autíčko, ktoré ti prirastie k srdcu. Škoda len toho, že túto jazdenku dokážeš nájsť naozaj veľmi ťažko s menším počtom najazdených kilometrov než 300 000km.

>>Parametre auta:

>>

  • >>Pohotovostná hmotnosť: 1810 kg

  • >>Dĺžka: 4775 mm

  • >>Šírka: 1800 mm

  • >>Výška: 1435 mm

  • >>Parametre motora:

    >>

  • >>Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • >>Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek

  • >>Hnacia náprava - zadná

  • >>Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • >>Zdvihový objem - 2926 cm3

  • >>Počet valcov - 6

  • >>Počet ventilov - 24

  • >>Krútiaci moment - 390 Nm

  • >>Výkon - 135 kW / 184 koní

  • >>Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • >>Maximálna rýchlosť - 230 km/h