logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Ako sa prejavuje prasknutá hlava valcov?


Prasknutá hlava valcov patrí k závažným mechanickým poruchám a je postrachom pre mnohých šoférov. Čo však môže spôsobiť prasknutie hlavy valcov a ako sa tento problém prejavuje? Ako sa dá veľmi jednoducho odhaliť prasknutá hlava valcov? Na všetky tieto otázky si odpovieme v tomto článku.

Čo môže spôsobiť prasknutie hlavy valcov?

Hlava valcov patrí k jedným z najcitlivejších a najnamáhanejších komponentov motora, pretože počas práce motora je výrazne namáhaná nielen mechanicky, ale aj tepelne. Najčastejšou príčinou poškodenia hlavy valcov je teda tepelné preťaženie, prehriatie. Zabúdať však netreba ani na konštrukčné chyby, ako napríklad zle tvarované kanáliky, vplyvom čoho dochádza k nedostatočnému obehu chladiacej kvapaliny. To opäť vedie k prehrievaniu hlavy valcov a jej následnému prasknutiu.

Ako sa prejavuje prasknutá hlava valcov?

Prasknutá hlava valcov sa najčastejšie prejavuje stratou chladiacej kvapaliny, ktorá je sprevádzaná bielym dymom z výfuku. Ten sa však môže za autom objaviť aj v prípade, že je všetko v poriadku. Biely dym z výfuku je totiž celkom prirodzený jav pri zohrievaní studeného motora. Ak sa však biely dym objavuje za autom aj vtedy, ak je motor zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu a vonku je teplo, znamená to, že sa do priestoru valcov dostáva chladiaca kvapalina.

Ďalším príznakom poškodenej hlavy valcov sú mastné škvrny od oleja v chladiacej kvapaline, ktoré môžeš odhaliť veľmi jednoducho, a to nazretím do expanznej nádobky chladiacej kvapaliny (POZOR...otváraj len za studena). Prenikanie chladiacej kvapaliny do priestoru valcov však môžeš odhaliť aj tak, že odskrutkuješ viečko, cez ktoré sa nalieva motorový olej. Ak sa na spodnej strane viečka nachádza emulzia (maz bielej až kapučínovej farby), znamená to, že do motorového oleja sa dostala chladiaca kvapalina. Emulzia na spodku viečka však nemusí značiť problém, pretože sa môže objaviť aj vtedy, ak s autom jazdíš len krátke trasy, najmä v chladnom počasí, kedy sa motor nestihne zohriať na svoju prevádzkovú teplotu.

Okrem týchto príznakov sa však pri prasknutej hlave valcov môžeš stretnúť aj s bublaním chladiacej kvapaliny v radiátore kúrenia či v expanznej nádobke chladiacej kvapaliny.

Mimo týchto príznakov je však možné odhaliť prasknutú hlavu valcov aj inými spôsobmi. Jednou z možností je hľadať stopy chladiacej kvapaliny v priestore valca pomocou endoskopu. Napomôcť ti môžu aj nerovnomerne sfarbené zapaľovacie sviečky. Tie sa totiž vplyvom zlého spaľovania zanášajú rôznymi nečistotami. Okrem toho je možné odhaliť prasknutú hlavu valcov aj zmeraním kompresných tlakov valcov.

Meranie kompresných tlakov valcov je metóda, pomocou ktorej sa zisťujú presné informácie o stave motora. Kompresný tlak je maximálne dosiahnuteľný tlak na konci kompresného zdvihu motora, keď zmes ešte nehorí. Veľkosť kompresného tlaku zavisí od kompresného pomeru, otáčok motora, stupni plnenia valcov a tesnosti spaľovacieho priestoru.

Kompresný tlak sa meria pomocou kompresiometra, ktorý sa zaskrutkuje do hlavy valcov namiesto zapaľovacej sviečky. Pred meraním kompresného tlaku sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu, aby sa vymedzili vôle medzi piestom a valcom. Následne sa motor pretáča pomocou štartéru, pričom škrtiaca klapka je naplno otvorená (naplno stlačený plynový pedál). Kompresný tlak sa ukazuje na ručičke kompresiometra, ktorá zaznamenáva najvyššie dosiahnutý tlak.

Čo robiť ak odhalím poškodenie hlavy valcov?

V takomto prípade je prevádzka motora veľmi riziková. Chladiaca kvapalina, ktorá preniká do valcov totiž nielenže zmýva olejový film na povrchu valca, ale taktiež riedi motorový olej, čím ho pripravuje o jeho vlastnosti. To môže postupom času viesť k zlyhaniu mazania a zadretiu piesta vo valci. Zabúdať však netreba ani na únik chladiacej kvapaliny, ktorý môže spôsobiť nárast teplôt v motore.

Ak sa však rozhodneš naďalej s takto poškodeným motorom automobilu jazdiť, nezabúdaj na pravidelnú kontrolu chladiacej kvapaliny a motorového oleja.

V prípade že sa rozhodneš problém s prasknutou hlavou valcov riešiť, máš na výber len dve možnosti, a to jej opravu alebo výmenu. Oprava hlavy valcov je možná zvarením praskliny, čo však nemusí byť vždy možné, pretože záleží na tom, kde presne sa prasklina nachádza. Najlepším spôsobom ako tento problém odstrániť, je teda výmena hlavy valcov spolu s tesnením pod hlavou valcov.

Pozitívnou správou je, že pre bežné motory sú celkom dostupné repasované diely, ktoré stoja len zlomok ceny úplne novej hlavy valcov. Každopádne oprava či výmena hlavy valcov nie je práve najlacnejšia záležitosť, je veľmi závislá od konkrétneho typu motora a pohybuje sa od niekoľkých stoviek až po tisícky eur.

Foto: Pixabay, flickr, Wikimedia, Wikimedia