logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Štartér motora: Ako funguje a ako sa prejavuje jeho porucha?


Štartér je zariadenie, ktoré má dostať piestový spaľovací motor do prevádzky. Štartér potrebujú všetky motory, ktoré pri štartovaní nedokážu samovoľne vytvoriť točivý moment. Na uvedenie motora do chodu je teda potrebné roztočiť motor do otáčok. Tieto otáčky, potrebné na spustenie motora, sa nazývajú spúšťacie otáčky a líšia sa od typu motora nasledovne:

- 40 až 150 ot/min pre zážihové motory a vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva
- 80 až 200 ot/min pre vznetové motory s nepriamym vstrekovaním paliva

Aby sme tomu správne rozumeli, nejedná sa o otáčky štartéra, ale o otáčky zotrvačníka motora, ktorý je pomocou štartéra roztočený.

Ako to funguje:

Pri štartovaní sa vysunie zo štartéra malé ozubené koliesko zvané pastorok, ktoré zapadne svojím ozubením do ozubenia zotrvačníku a následne sa zapne elektromotor štartéra. Ten roztočí motor. Po uvoľnení kľúča sa ozubené koliesko (pastorok) vráti späť do pôvodnej polohy, čím sa preruší mechanické spojenie štartéra a zotrvačníka, pričom sa vypne aj elektromotor. Ak by sa pastorok štartéra nevrátil do pôvodnej polohy, poškodili by jeho vysoké otáčky nielen samotný štartér, ale aj zotrvačník motora.

Štartéry rozdeľujeme podľa napájacieho napätia:

12 V - osobné autá, mini dodávky, dodávky a traktory
24 V - autobusy, kamióny a iné nákladné vozidlá
48 V - stacionárne stroje

Štartér motora automobilu sa skladá z:

- Puzdro
- Voľnobežka
- Rotor
- Stator
- Držiak kief
- Solenoid

Štartér musí spĺňať:

- musí vydržať približne 50 tisíc štartov
- pokiaľ je v aute štart-stop systém, životnosť štartéra je približne 200 tisíc štartov
- musí roztočiť motor do minimálnej teploty -30 stupňov Celzia
- počas svojej životnosti by mal byť bezúdržbový
- musí byť chránený pred preťažením pri spustení spaľovacieho motora
- ozubené koliesko musí počas celej doby štartu ostať zapadnuté
- po spustení motora alebo vypnutí motora sa musí koliesko okamžite vrátiť na svoje pôvodné miesto
- konštrukčné riešenie musí zabezpečiť, aby došlo k dokonalému zasunutiu pastorka aj v prípade, ak sa jeho zub dostane na zub ozubeného venca zotrvačníka

Poškodenie štartéra:

Ak sa štartér pretáča naprázdno, môže to znamenať chybnú voľnobežku alebo vylámané zuby ozubeného venca zotrvačníka či pastorka. Ak sa štartér nepretočí, zvyčajne to býva chybná spínacia cievka alebo zlý kontakt. Štartér má veľkú spotrebu energie, čo je dôvod, prečo pri častých štartoch a krátkych jazdách môže dôjsť k vybitiu autobatérie aj v prípade, že je auto v 100% technickom stave.

Jedno štartovanie motora by nemalo trvať dlhšie ako 5 sekúnd. Pokiaľ sa motor nepodarí naštartovať na prvý krát, mal by si štartovanie opakovať 3 až 5 krát s 30 sekundovou pauzou medzi šartami. Ak sa ti však ani po týchto pokusoch nepodarí auto naštartovať, mal by si otvoriť kapotu a začať hľadať problém. Môže ich byť hneď niekoľko.

Pokiaľ je štartér v poriadku, mal by si sa v prvom rade zamerať na autobatériu, ktorá v prípade, že je vybitá, nedokáže dodávať dostatočné množstvo energie do elektromotora štartéra. Ďalšou častou príčinou, hlavne v zimnom období, môže byť zamrznutý palivový filter, respektíve upchatý parafínovými vločkami. V takomto prípade sa palivo do spaľovacieho priestoru motora nedostane a ty tak môžeš motor pretáčať ako dlho len chceš.

Je úplne jedno aké auto doma máš, pokiaľ nie je štartér v poriadku, ďalej sa s ním nepohneš.