Test jazdenky: Audi A4 Avant B6 2.5 TDI 132kW, aká v skutočnosti je?
Audi A4 B6 patrí medzi veľmi obľúbené jazdenky, ktoré sa v hojnom počne vyskytujú na našich cestách aj dnes. Tieto jazdenky si držia svoju cenu a nepatria zrovna k najlacnejším kúskom, na ktoré môžeš na autobazároch naraziť. Ak však narazíš na nejakú Audi A4 B6, ktorá sa predáva za nie veľký peniaz, je to vo väčšine prípadov vyjazdený a umierajúci vrak. Preto je potrebné, aby si bol pri kúpe tohoto autíčka opatrný a nenechal sa opiť rožkom.
Audi A4 druhej generácie pod označením B6 sa začala vyrábať v roku 2000 vo verzii sedan a o rok neskôr pribudla aj verzia kombi. Audi ponúkala pod kapotu A4-ky na výber zo širokej palety zážihových, ale aj vznetových pohonných jednotiek. V roku 2004 prešla Audi A4 B6 modernizáciou a faceliftom. Faceliftová verzia A4-ky, označovaná ako B7, je oproti staršej B6 o niečo dlhšia, či už sa jedná o verziu sedanu alebo kombíku.
Výraznou zmenou však prešla predná časť automobilu, ale aj svetlomety, ktoré dostali nový dizajn. Výroba Audi A4 B7 vo verzii sedan bola ukončená v roku 2007, kedy bola predstavená tretia generácia A4-ky označovaná ako B8 a verzia kombi sa prestala vyrábať o rok neskôr. V roku 2001 absolvovala Audi A4 B6 nárazový test, v ktorom získala 4/5 hviezdičiek.
Interiér automobilu sa vyznačuje kvalitnými materiálmi a dielenským spracovaním, no odolnosť povrchu niektorých materiálov je mizerná. Napríklad ošúchané tlačidlá na autorádiu, tlačidlá elektrického sťahovania okien, klimatizácie a podobne, sú ošúchané a na povrch presvitá biela farba, čo je však choroba celého VW koncernu. Audi A4 B6 Avant poteší priestranným interiérom a veľkým objemom kufra, ktorého objem po sklopení zadných sedadiel je slušných 1184 litrov.
Jazdné vlastnosti Audi A4 Quattro B6 sú na veľmi dobrej úrovni. Autíčko výbore drží jazdnú stopu a dodáva dostatočný pocit istoty aj pri naozaj rýchlej jazde, či prudkých manévroch. Verzia 4x4 ponúka lepšie jazdné vlastnosti ako predokolka, to isté však neplatí z hľadiska komfortu, kde verzia Quattro o niečo zaostáva, kvôli tuhšie naladenému podvozku. Aj tak si však Audi A4 poradí s väčšinou bežných nerovností. Pochváliť treba aj riadenie, ktoré je veľmi presné a citlivé, no pôsobí trochu preposilovane.
Šesťvalcový vidlicový vznetový motor o objeme 2.5 litra pod označením TDI dodáva výkon 132 kW / 180 koní a krútiaci moment 370 Nm. Motor dodáva dostatok síl na dynamickú, či športovú jazdu a pekne ťahá už v nízkych otáčkach, keďže maximálny krútiaci moment je dostupný už v 1500 ot/min. Tento motor si vo verzii Quattro priemerne vypýta 8 až 9 litrov nafty na 100 km.
Medzi slabé stránky tohoto motora môžeme zaradiť jeho poruchovosť a teda nízku spoľahlivosť, pričom najhoršie si vedú verzie o výkone 110kW a 132kW. Najzávažnejšia porucha, ktorou tento motor trpí, je opotrebovanie vačkových hriadeľov a ich klzných ložísk, čo spôsobuje vyššiu hlučnosť, kolísanie otáčok, ale aj slabší ťah motora. Táto oprava je veľmi nákladná, kedže je potrebné vymeniť všetky štyri vačkové hriadele, ale aj váhadlá.
Dôvodom nadmerného opotrebovania je konštrukčná chyba v podobe nedostatočnej cirkulácie oleja, ktorý je potrebný na mazanie vačkových hriadeľov, svoju úlohu taktiež zohráva predĺžený servisný interval výmeny oleja, ktorý je nastavený na 30 000 km. Výrobca tento problém riešil výmenou vačkových hriadeľov za odolnejšie, ale neskôr prepracoval celý mazací systém motora. Kódy motorov s prepracovaným mazacím systémom sú označené začiatočným písmenom B (BAU, BCZ, BDH a ďalšie...).
Ďalej sa môže vyskytnúť aj porucha na vstrekovacom čerpadle Bosch, pri ktorom môže dôjsť k upchaniu sitka v telese vstrekovacieho čerpadla, čo môže spôsobiť zadretie vstrekovacieho čerpadla. Je dôležité pravidelne meniť rozvodové remene, ale aj kladky a vodné čerpadlo, ktoré zvykne po určitom nájazde km tiecť. Treba mať však na pamäti, že aj klasická údržba 2.5 TDI nie je najlacnejšia záležitosť a tak by si si mal jeho kúpu vopred poriadne premyslieť.
Audi A4 B6 môžeme zaradiť medzi odolné a spoľahlivé vozidlá, občas však vie potrápiť poruchami elektroniky, ako napríklad ovládanie sťahovania okien, spätných zrkadiel, vyhrievania sedadiel, čo môže byť spôsobené poruchou riadiacej jednotky konfortu. Kratšiu životnosť majú aj jednotlivé časti najmä prednej nápravy ako napríklad čapy, silentbloky, ramená, tiahla stabilizátora ale aj homokinetické kĺby. Audi A4 2.5 V6 132kW Quattro B6 nie je najlacnejší špás, čo sa týka údržby, no na oplátku ti ponúkne dostatok výkonu a zábavy.
Parametre auta:
Pohotovostná hmotnosť: 1590 kg
Dĺžka: 4545 mm
Šírka: 1772 mm
Výška: 1428 mm
Parametre motora:
Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním
Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom
Hnacia náprava - predná
Prevodovka - šesťstupňová manuálna
Zdvihový objem - 2496 cm3
Počet valcov - 6
Počet ventilov - 24
Krútiaci moment - 370 Nm
Výkon - 132 kW / 180 koní
Maximálny výkon - 4000 ot/min
Maximálna rýchlosť - 226 km/h
Zrýchlenie z na 100 km/h - 8,4 sekúnd
Spotreba - 7,6 litrov