Homokinetický kĺb: Ako zistiť, či je opotrebovaný?

Homokinetický kĺb
Pod kapotou
Publikoval Denis  —  Aktualizované

Homokinetický kĺb je druh kĺbu, ktorý umožnuje prenos otáčok medzi hriadeľom v rôznom uhle, pri zachovaní konštantnej rýchlosti. Používa sa na hnacej náprave, ale aj na viacprvkových nápravách, teda s nezávislým zavesením kolies.

Pre funkčnosť homokinetického kĺbu je potrebné, aby bol dostatočne mazaný a nedostali sa doň nečistoty, čo zabezpečujú manžety.

Obsah

Pokiaľ sa však nejaká manžeta poškodí alebo pretrhne, je potrebná jej okamžitá výmena, inak by sa do kĺbu mohli dostať nečistoty, ktoré kĺb poškodia.

Ako zistím či je homokinetický kĺb opotrebovaný?

Opotrebovaný či zničený homokinetický kĺb sa ohlasuje buchotaním a praskaním. Keďže však takéto zvuky môžu vytvárať aj iné komponenty, pred výmenou kĺbu je potrebná presná diagnostika.

Opotrebovaný homokinetický kĺb spoznáš buď vizuálnou kontrolou manžiet poloosi, ktoré však môžu byť v poriadku a kĺb môže byť aj tak zlý, alebo následnou kontrolou:

  • Prvý stupeň poškodenia kĺbu - pukanie pri plnom vytočení kolies vľavo či vpravo a pri pomalej jazde dopredu alebo dozadu

  • Druhý stupeň poškodenia - občasné pukanie a buchotanie pri jazde vpred

  • Posledný stupeň poškodenia - homokinetický kĺb sa rozpadne a ty ostaneš stáť na ceste

1. Zdvojený kardanový kĺb

Dvojitý kardanový kĺb

Je to najjednoduchší druh homokinetického kĺbu, ide o kardanový hriadeľ, ktorého časť medzi hriadeľmi je čo najkratšia, no zároveň je zabezpečené, aby sa oba kĺby otáčali o rovnaký uhol.

Tento typ kĺbu dokáže preniesť veľké množstvo krútiaceho momentu, no jeho nevýhodou je priestorová náročnosť, preto sa montuje najmä na nápravy nákladných áut.

2. Guličkový kĺb

Animácia homokinetického kĺbu

Je momentálne najpoužívanejším homokinetickým kĺbom, hlavne vďaka jeho kompaktným rozmerom. Používa sa u osobných automobiloch, klasicky na prednej náprave. Výhodou je tiež veľký uhol medzi hnacím a hnaným hriadeľom (až 52 stupňov).

3. Tripoidný kĺb

Tripod - drážkovaný náboj poloosi

Používa sa ako vnútorný kĺb poloos a skladá sa z trojčapového tela s valivými kameňnmi, ktoré zapadajú do unášača s tromi drážkami. Jeho výhodou je menší uhol a možnosť lineárneho pohybu v ose unášača.

Záver

Výmena homokinetického kĺbu nepatrí medzi najdrahšie, no ani najlacnejšie záležitosti, všetko však zavisí od typu automobilu. Pre dlhšiu životnosť homokinetického kĺbu sa odporúča pravidelne kontrolovať a v prípade potreby včas vymeniť manžety poloosi.