arrow_upward

Kolísanie výkonu motora a nekultivovaný chod? Problémom môže byť lambda sonda


Kolísanie výkonu motora určite nepatrí k záležitostiam, nad ktorými stačí mávnuť rukou a začať ich riešiť až keď dôjde k najhoršiemu. Áno, za kolísaním výkonu motora môže byť hneď niekoľko rôznych príčin a bez dôkladnej prehliadky auta a jeho stavu je veľmi ťažké zistiť, v čom je problém, no v dnešnom článku sa pozrieme na jednu z konkrétnych príčin kolísania výkonu motora, ktorej názov určite poznáš - lambda sonda.

Pokiaľ ťa téma kolísania výkonu / otáčok motora zaujíma, prečítaj si tiež článok - Kolísanie otáčok motora: Toto je 12 najčastejších príčin

V skratke, čo je lambda sonda

Lambda sonda je senzor vo výfukovom potrubí, ktorý porovnáva vzduch vo výfukovom potrubí so vzduchom v okolí motora a na základe chemickej reakcie vytvára elektrický signál. Signál z lambda sondy spracúva riadiaca jednotka motora, ktorá následne pomocou škrtiacej klapky a vstrekovačov upraví pomer paliva a vzduchu v pracovnom priestore.

Na vývoji lambda sondy sa podieľala hlavne firma Bosch a kedysi sa preto nazývala Bosch sonda. Keďže ako som spomínal, riadiaca jednotka na základe signálu upravuje pomer paliva a vzduchu, inými slovami pomer lambda, hovorí sa jej lambda sonda.

Pokiaľ sa pomer lambda rovná 1, je dosiahnutý tzv. stechiometrický pomer paliva a vzduchu. Napríklad pri bežnom benzíne (v závislosti od jeho zloženia) je potrebných približne 14,7 kilogramov vzduchu na dokonalé spálenie 1 kilogramu tohoto paliva. Pri nafte je na druhú stranu potrebných 15 až 15,5 kilogramov vzduchu na dokonalé spálenie 1 kilogramu paliva. V prípade, že je pomer lambda menší ako 1 (viac paliva než vzduchu), hovoríme o bohatej zmesi a naopak v prípade lambda pomeru väčšieho ako 1, kedy máme menej paliva než vzduchu, hovoríme o chudobnej zmesi.

Na aké lambda sondy môžeme naraziť?

V dobe, kedy tu bola maximálne emisná norma Euro 2, si žážihové motory vystačili s jednou lambda sondou, ktorá bola umiestnená za katalyzátorom. S príchodom Euro 3 sa však začali používať minimálne 2 lambda sondy - druhá lambda sonda bola umiestnená pred katalyzátor a nazýva sa tiež regulačná.

Lambda sondy môžu mať rozdielny počet vodičov, ktoré do nich vedú (1-4), všetko však záleží od technológie. Ich vývoj však počas doby napredoval a dnes poznáme viacero typov tohto snímača. Tie najstaršie a najjednoduchšie lambda sondy (v 70. rokoch označované ako jednoduché), museli byť najskôr zohriate na prevádzkovú teplotu výfukovými plynmi, čo je však neefektívne a mohlo to trvať aj niekoľko minút, v závislosti od vonkajšej teploty.

O dekádu neskôr sa začali používať vyhrievané lambda sondy, ktorá bola účinná už po niekoľkých desiatkách sekúnd. Tie najnovšie lambda sondy sa však dokážu spustiť už niekoľko sekúnd po naštartovaní motoru a nazývajú sa tiež planárne sondy.

Zvýšená spotreba, kolísanie výkonu a otáčok...

V prípade, že lambda sonda už dosluhuje a blíži sa jej koniec, motor dokážeš naštartovať (s ťažkosťami), no jeho výkon bude kolísať, chod bude nekultivovaný a v tom horšom prípade môže dôjsť k navodeniu núdzového režimu so svietiacou kontrolkou motora.

Vzhľadom k tomu, že lambda sonda je vystavovaná agresívnemu prostrediu výfukových plynov a vysokej teplote, môže zlyhať - pokiaľ ti zlyháva lambda sonda príliš často, mal by si pouvažovať nad kvalitnejšou lambda sondou alebo zmeniť dodávateľa. Pokiaľ nie, je potrebné si uvedomiť, že kvôli spomínanému prostrediu, v ktorom lambda sonda pracuje, sa časom opotrebuje.

Svietiacu kontrolku však nemusíš vidieť a zo začiatku to na chode motora nemusíš spoznať, no môže sa stať, že spotreba paliva tvojho auta narastie. Je to z toho dôvodu, že pomer lambda je menší ako 1, respektíve zmes je bohatšia než by mala byť. Toto možno odhaliť zápachom (vôňou) paliva za autom pri voľnobehu a zohriatom motore.

Výkon však nestratíš naraz, ale postupne, čo je aj dôvod, prečo si mnohí vodiči pokles výkonu nevšimnú. Na poruchu lambda sondy si však treba dať pozor, a to nielen z dôvodu zvýšenej spotreby, kolísania výkonu motora, ale aj z dôvodu STK. Pokiaľ je lambda sonda poškodená, je dosť možné, že STK tvoje auto neprejde. A aby toho nebolo málo, nesprávne fungujúca či poškodená lambda sonda môže taktiež z dlhodobého hľadiska poškodiť katalyzátor, ktorého výmena je v porovnaní s výmenou lambda sondy drahšia záležitosť.

Vážime si Vaše súkromie a zároveň sa Vám snažime priniesť čo najlepší komfort pri používaní tohto webu. Preto používame súbory “cookies”, vďaka ktorým dokážeme analyzovať návštevnosť, prispôsobovať reklamu a používateľské nastavenia. Spracovaniu cookies môžete zabrániť alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača. Viac informácií o cookies a ich nastavení